بازار سهام

بازگشت به مسیر صعود

01

بازار سهام نخستین روز از هفته معاملاتی خود را برخلاف روزهای اخیر با چراغ سبز آغاز کرد و پس از سه افت متوالی بر مدار صعود بازگشت. به این ترتیب، نماگر اصلی بورس، روند صعودی و ملایم خود را تا پایان دادوستدهای روز حفظ کرد و شاخص کل بورس توانست با 34/ 1درصد رشد به ارتفاع یک میلیون و 541 هزار واحد دست یابد. همچنین شاخص کل هموزن همسو با بازار، مسیر مثبت را در پیش گرفت و 2 درصد به ارزش خود افزود. روند بورس در موقعیت فعلی از نگاه برخی تحلیلگران فنی، معقول به نظر می‌رسد، به‌طوری که واکنش شاخص به سطح مقاومتی یک میلیون و 600 هزار واحدی می‌تواند روند آرام نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را توجیه کند. همچنین گفته می‌شود که اگر قیمت دلار و نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی افزایشی شود، به احتمال زیاد روند صعودی در بازار سرعت بیشتری بگیرد.

 

بازار سکه

تکانه‌های صعودی سکه

03

طلا و سکه در معاملات روز شنبه شاهد تغییرات محسوس قیمتی نبود و در همان محدوده روزهای قبل باقی ماند. بازار سکه و طلا که از تغییرات نرخ دلار و نوسانات اونس طلا در بازارهای جهانی سیگنال می‌گیرد، همواره دنباله‌روی برآیند این دو است. با وجود اینکه نرخ دلار در نخستین روز معاملاتی اندکی افت را تجربه کرد، اما قیمت سکه و مسکوکات طلا از رشد اونس طلا تاثیر پذیرفت و خود را به یک قدمی مرز 12 میلیونی رساند. به این ترتیب تکانه‌های صعودی این فلز گرانبها، قیمت سکه امامی را تا سطح 11 میلیون و 995 هزار تومان افزایش داد. اما قطعات کوچک‌تر مسیر متفاوتی را انتخاب کردند، به‌طوری که هر قطعه نیم‌سکه با 95 هزار تومان کاهش به 6 میلیون و 200 هزار تومان و ربع سکه با 45 هزار تومان افت به 3 میلیون و 850 کاهش یافت.

 

بازار طلای جهانی

رشد کم‌رمق طلا

04

قیمت جهانی طلا در آخرین روز معاملاتی به دنبال گزارش اشتغال ناامیدکننده آمریکا که کاهش ارزش دلار را به همراه داشت، بیش از یک‌درصد جهش کرد. با وجود افت شدید ارزش دلار و تقویت تقاضا قیمت طلا نتوانست از ۱۸۳۵ دلار که نقطه مقاومت فنی آن است، فراتر رود که نشان‌دهنده محتاط بودن سرمایه‌گذاران در مورد برنامه آینده بانک مرکزی آمریکا است. به این ترتیب بهای این فلز گرانبها در داد و ستد‌های روز جمعه در قیمت 1828 دلار بسته شد و رشد کم‌رمق 5/ 0درصد را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. تحلیلگران می‌گویند اونس طلا ممکن است در هفته پیش رو پس از شکست سطح 1835 دلاری به سمت مرز ۱۹۰۰ دلار شروع به حرکت کند؛ زیرا سرمایه‌گذاران منتظرند بانک مرکزی آمریکا برنامه تعدیل خرید ماهانه اوراق قرضه را عقب بیندازد.

 

بازار اوراق مسکن

رشد تسه 9812

05

یکی از نماد‌های اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نام تسه 9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در داد‌و‌ستد روز شنبه پس از درجازدن‌های چندروزه با رشد 86/ 1 درصدی معادل بیش از هزار تومان افزایش قیمت را به خود دید، به‌طوری که هر فقره از این اوراق روز گذشته به قیمت پایانی 59 هزار و 493 تومان به معاملات خود پایان داد. اوراق این دسته از سهام در 113 نوبت و به ارزش بیش از 78 میلیون تومان روز گذشته مورد معامله قرار گرفت. به عقیده برخی کارشناسان، اگر بازار مسکن وارد رکود شود و بخش ساخت‌و‌ساز هم رونق بگیرد، بخشی از مشکلات مسکن در کشور حل خواهد شد. همچنین از دیدگاه آنها تامین مسکن برای خانوارها باید در اولویت نخست سیاستگذاران بخش مسکن قرار گیرد.

 

بازار نفت

رشد کمرنگ نفت

06

قیمت نفت تحت تاثیر گزارش اشتغال ضعیف‌تر از حد مطلوب آمریکا که احیای اقتصادی ناهموار و به تبع آن تقاضای کمرنگ برای سوخت در پی افزایش ابتلا به کووید-۱۹ را نشان داد، در معاملات روز جمعه کاهش پیدا کرد. بهای wti با 2/ 1درصد رشد در ۶۹ دلار و 10سنت در هر بشکه بسته شد و رشد 6/ 0 درصدی را برای کل هفته به ثبت رساند. در این بین عاملی که مانع سقوط بیشتر قیمت‌ها شد، محدود ماندن تولید نفت آمریکا در پی وقوع توفان آیدا و کاهش تولید منطقه خلیج مکزیک بود که منجر به کاهش تولید 7/ 1 میلیون بشکه معادل ۹۳ درصد از تولید روزانه متوقف شده است. برخی کارشناسان معتقدند که با کمبود عرضه نفت، قیمت‌ها همچنان بالا خواهد رفت. آنها پایبندی اوپک‌پلاس به افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت‌خام به بازار را نشانه‌ای از بازگشت قدرتمند تقاضا می‌دانند.