بازار سهام

01 copy

رشد کمرنگ شاخص سهام

در سومین روز معاملاتی هفته جاری، بازار سهام همچون روزهای قبل با افزایش تقاضا و حرکت بر مدار مثبت در عمده نمادهای کوچک بازار همراه شد. شاخص هم‌وزن با 56/ 0درصد رشد به پیشروی خود ادامه داد و شاخص کل بورس توانست با رشد کم‌رمق و معاملات منفی در نماد‌های بزرگ در سطح یک میلیون و ۵۳۸ هزار واحد به کار خود پایان دهد. ارزش معاملات خرد بورس در روز گذشته به ۷هزار و ۴۴۹میلیارد تومان رسید و ۵۸ میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها منتقل شد. به نظر می‌رسد، بلاتکلیفی مذاکرات برجامی و چشم‌انداز کوتاه‌مدت قیمت دلار، مهم‎ترین دلیل تردید فعالان بازار در روزهای اخیر است. همچنین استراحت شاخص پس از رشد پرشتاب سه ماه اخیر آن پشت مرز روانی یک میلیون و ۶۰۰هزار واحدی امری منطقی به نظر می‌رسد.

 

بازار سکه

02 copy

کم‌تحرکی نرخ سکه

بهای هر قطعه سکه امامی با توجه به اینکه قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز دوشنبه در پی تقویت انتظارات برای ادامه تدابیر محرک مالی فدرال‌رزرو آمریکا برای مدت طولانی‌تر در بالاترین قیمت دو ماه و نیم گذشته ایستاده بود، با افت قیمتی روبه‌رو شد، به‌طوری که هر سکه در مرز 12 میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین عقب‌نشینی آرام دلار از عوامل تاثیرگذار بر کاهش نرخ سکه شد. بر این اساس، عقیده برخی کارشناسان بر این است که روند بازار سکه و طلا سیاسی نیست و تنها به نوسانات نرخ ارز و قیمت اونس جهانی واکنش نشان می‌دهد، به‌طوری که حتی از روز چهارشنبه هفته گذشته که نرخ دلار کاهش یافت و پس از آن تقریبا ثابت ماند، نرخ طلا و سکه هم به نسبت قابل توجهی ثابت ماند.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

تکانه‌های منفی طلا

طلای جهانی در معاملات روز دوشنبه در پی تقویت انتظارات برای ادامه تدابیر محرک مالی فدرال رزرو برای مدت طولانی‌تر شاهد تکانه‌های منفی بود. دورنمای تعدیل آهسته‌تر تدابیر مالی و دلار ضعیف‌تر، از قیمت طلا پشتیبانی کرده و این نوسانات نشان‌دهنده مقاومت در سطح ۱۸۳۰ دلار است. آمار روز جمعه باعث شد شاخص دلار به پایین‌ترین سطح یک‌ماهه خود نزول کند. از طرفی سرمایه‌گذاران انتظار دارند بانک مرکزی اروپا هفته جاری کاهش روند خرید اضطراری اوراق قرضه از سه‌ماه آینده را اعلام کند. بعضی از سرمایه‌گذاران، طلا را پوشش ریسک در برابر تورم می‌بینند. از سوی دیگر نرخ‌های بهره اندک، هزینه نگهداری طلا را که دارایی بدون بازدهی است، کمتر می‌کند. به این ترتیب بهای اونس طلا ساعت 19:20 روز گذشته به وقت تهران1823 دلار بود.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

رنج خنثای روند تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس با نماد تسه 9812 در داد و ستدهای روز دوشنبه تغییرات چندانی را از خود به نمایش نگذاشت. در واقع این نماد تسهیلات بانکی تنها با 01/ 0درصد کاهش به معاملات خود پایان داد، به‌طوری که این این اوراق روز گذشته در قیمت پایانی 57 هزار و 982 تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین تعداد معاملات فروش این اوراق افزایشی بود و با 93 معامله و به ارزش بیش از 40 میلیون تومان زمین منفی را انتخاب کرد. علاوه بر این تسه‌های هم‌گروه تماما سرخ‌پوش بودند و شاهد افت شدید میانگین قیمتی تسه‌ها بودیم. همچنین کارشناسان اقتصادی بازار مسکن تاکید دارند که انتخاب مسیر صحیح و راهکار مناسب برای ایجاد رونق پایدار در بخش مسکن موجب تقویت دوسویه عرضه و تقاضا در این بازار می‌شود.

 

بازار نفت

05 copy

توقف تغییرات قیمت نفت

قیمت نفت‌خام WTI براساس گزارش اشتغال منتشرشده آمریکا که تحت تاثیر شیوع ویروس دلتا، نشان‌دهنده عدم ترمیم قابل اتکای اقتصاد این کشور بود، رشد نسبی را در پیش گرفت. همچنین توفان آیدا سبب شده تا شرکت‌های آمریکایی طی هفته گذشته تعداد سکوهای حفاری نفت و گاز خود را برای نخستین بار طی پنج هفته اخیر کاهش دهند. لازم به ذکر است که صعود ناچیز قیمت‌ها با توجه به نگرانی‌ها از عرضه نفت آمریکا که ممکن است به دلیل خسارات ناشی از توفان محدود شود، سبب شد تغییرات قیمتی محدودی را تجربه کند، به‌طوری که هر بشکه از این نفت به سطح 69 دلار و 86 سنت رسید. براساس گزارش اداره امنیت و اجرای محیط زیست دریایی، تولید نفت و گاز در خلیج مکزیک پس از توفان تا حد زیادی متوقف شد و حدود ۹۳ درصد از تولید روزانه نفت تعلیق شد.