بازار سهام

سبزپوشی شاخص سهام

1

معاملات روز چهارشنبه بورس با بی‌رمقی مشهود در هر دو سمت عرضه و تقاضا شروع شد و در طول ساعات معاملات چند بار برتری خفیف عرضه و تقاضا دست به دست شد و در نهایت با ثبات کلی بازار، پرونده کاری این هفته نیز بسته شد. به این ترتیب شاخص کل بورس روز گذشته با رشد 19/ 0درصد روی سطح یک میلیون و 526 هزار واحد آرام گرفت و شاخص کل هموزن و فرابورس نیز رشد اندکی را به ثبت رساندند و به این ترتیب شاهد بازار یکدست سبز رنگ بودیم. به نظر می‌رسد بازار این روزها از روندی سینوسی تبعیت می‌کند و میل به شناسایی سود در کوتاه‌مدت در میان سرمایه‌گذاران در اکثر نمادها وجود دارد. ابهامات در رابطه با چشم‌انداز نرخ ارز و سیاست‌های تیم اقتصادی دولت جدید در رابطه با تخصیص بسته ارز ترجیحی به صنایع منجر به احتیاط بیش از پیش سهامداران شده است.

 

بازار سکه

سیگنال دلار و اونس به سکه

3

قیمت طلا و سکه در معاملات روز چهارشنبه پیرو رشد هر دو محرک این بازار، افزایش قیمت را تجربه کرد. نرخ دلار که از میانه‌های کانال 27 هزار تومانی فراتر رفته است در کنار بازگشت اونس طلای جهانی به مسیر صعود، پس از افت به زیر سطح مهم و روانی 1800 دلاری بر سیر صعودی سکه سرعت بخشیده و بهای این فلز گرانبها را تا 12 میلیون و 180 تومان افزایش داده که رشد 6/ 1درصدی را از ابتدای هفته تاکنون نشان می‌دهد.

آنچه مانع افزایش بیشتر طلا در دادوستد‌های بازار‌های داخلی شده تکانه‌های منفی اونس طلا در روزهای پیشین بود.

قطعات کوچک‌تر نیز تحرکات ملایمی را دنبال کردند.

به این ترتیب نیم‌‌‌سکه با قیمت ۶ میلیون و 200 هزار تومان و ربع‌‌‌سکه با قیمت ۳ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان معامله شدند.

 

بازار طلای جهانی

افت شدید روزانه اونس

4

قیمت طلا پس از سقوط بیش از یک درصدی در پایان معاملات روز سه‌شنبه، در دادوستد‌های روز بعد اندکی افزایش یافت اما در نهایت پایین سطح روانی مهم ۱۸۰۰ دلار ماند. قیمت اونس طلا دیروز تحت‌تاثیر رشد ارزش دلار و رشد سود اوراق قرضه بدترین سقوط روزانه خود در یک ماه اخیر را ثبت کرد و ساعت19 و 50 دقیقه به وقت تهران به 1794 دلار رسید.

این در حالی است که بهای این فلز گرانبها در معاملات روز جمعه به بالاترین رکورد 5/ 2ماهه خود رسیده بود. به گفته کارشناسان در آینده کوتاه طلا تحت‌تاثیر آمار اقتصادی و آنچه آمار آمریکا درباره زمان تعدیل خرید اوراق قرضه می‌گویند، قرار خواهد داشت. اگر طلا فرصت دوباره‌ای برای افزایش پیدا کند، سطح ۱۸۳۰ دلار را تست خواهد کرد اما به نظر نمی‌رسد فضا به نحوی باشد که قیمت‌ها را به سطح بالاتری هدایت کند.

 

بازار اوراق مسکن

وام مسکن یک میلیاردی

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه کاهش بیشتری یافت و فاصله بیشتری تا مرز 60 هزار تومانی یافت. به این ترتیب تسه9812 در دادوستد‌های روز گذشته فرابورس در قیمت پایانی 57 هزار و 201 تومان به کار خود پایان داد و افت 5/ 1درصد را تجربه کرد و قیمت خرید این اوراق نیز پیرو همین روند افت روزانه چشمگیری را از خود نشان داد. اما در روز منفی اوراق تسهیلات، پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن جوانان تایید شد. با توجه به شرایط تورمی و افزایش قیمت مسکن در سال گذشته، بانک مسکن، سقف وام مسکن جوانان را به یک‌میلیارد تومان افزایش داد. در حالی که سال گذشته این رقم برای جوانان تهرانی 400 میلیون تومان بود. بر اساس آنچه بانک مسکن اعلام کرده در یک دوره 15ساله متقاضی می‌تواند از یک میلیارد تومان وام خرید مسکن استفاده کند.

 

بازار نفت

تغییر مسیر نفت

6

قیمت نفت  WTI در پایان معاملات روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر اقدام اخیر عربستان سعودی برای کاهش قیمت‌های تحویل نفت این کشور که نگرانی‌هایی در مورد تقاضای نفت به وجود آورد و همسو با ریزش گسترده بازارهای کالا در واکنش به جهش ارزش دلار آمریکا، افت کرد. اما داده‌‌‌های قدرتمند اقتصادی از چین و تعطیلی بخشی از تولید نفت آمریکا باعث شد در معاملات روز چهارشنبه قسمتی از این افت جبران شود و بهای نفت به 68 دلار و 60 سنت در هر بشکه برسد. از طرفی گزارش اداره گمرک چین نشان داد که صادرات ماه آگوست این کشور با رشدی غیرمنتظره روبه‌رو شده است. این داده‌‌‌ها امید به تقویت رشد اقتصادی دومین اقتصاد بزرگ جهان و بزرگ‌ترین واردکننده نفت جهان را بیشتر کرد. معامله‌گران با دقت آمارهای هفتگی موسسه امریکن پترولیوم و اداره اطلاعات انرژی آمریکا را زیرنظر دارند تا ارزیابی روشن‌تری از تاثیر توفان بر تولید نفت و فعالیت پالایشگاهی داشته باشند.