بازار سهام

هفته بی‌رمق بازار سهام

1

شاخص کل بورس در پایان معاملات هفته‌ گذشته با 35/ 0درصد افزایش نسبت به هفته ماقبل خود در سطح بالاتر یک‌میلیون و ۵۲۶هزار واحد رسید. با این حال شاخص کل هموزن با سبقت گرفتن از نماگر اصلی بورس 3/ 2درصد رشد را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. بازار سرمایه در روزهای ابتدای هفته تا سطح یک‌میلیون و 541 هزار واحد صعود کرد و چند روز متوالی ورود پول حقیقی را با خود به همراه داشت. اما در روزهای پایانی شاهد خروج نقدینگی حقیقی‌ها از بازار بودیم. با افت شتاب صعودی بازار سهام، عطش خریداران کاهش یافته و ارزش معاملات نیز شاهد افت زیادی شده است. از طرفی، علاوه بر وضعیت تکنیکالی شاخص کل و شاخص هموزن که در مرز مقاومت‌های حساسی قرار گرفته‌اند، دو عرضه اولیه که فشار عرضه‌ای را روی اکثر سهام ایجاد کردند، اجازه رشد سنگین را به بازار ندادند.

 

بازار سکه

رشد 7/ 1درصدی هفتگی

3

نرخ‌ها در بازار طلا و سکه هفته گذشته، نوسانات صعودی کم‌رنگی را از خود به نمایش گذاشتند، به‌طوری که هر سکه امامی در هفته گذشته رشد 7/ 1درصدی را شاهد بود و توانست خود را در بالای سطح 12 میلیون و 200 هزار تومان تثبیت کند. این رشد سکه تحت تاثیر تکانه‌های صعودی دلار در معاملات بازار‌های داخلی و رفت و برگشت‌های اونس طلا در مرز 1800 دلاری رقم خورد. با این حال رشد سکه تحت شرایط سختی صورت گرفته و یک اتفاق می‌تواند مسیر فلز گرانبهای داخلی را به‌سرعت تغییر دهد. به گفته برخی فعالان بازار، از آنجا که رشد قیمت سکه با اهرم سنگین افزایش قیمت دلار صورت گرفته است، افت محدود ارزش اسکناس آمریکایی می‌تواند نزول زیادی را به فلز گرانبهای داخلی تحمیل کند.

 

بازار طلای جهانی

تزلزل قیمتی طلا

4

قیمت اونس طلا در معاملات روز پنجشنبه تحت تاثیر کاهش ارزش دلار بار دیگر به کانال 1800 دلاری بازگشت. ارزش دلار پس از آن افت کرد که برخی اعضای بانک مرکزی آمریکا تردیدهایی در مورد برنامه این بانک برای کاهش کمک‌های مالی و حمایتی در انتهای سال جاری به وجود آوردند. به گفته برخی کارشناسان، اقتصاد آمریکا هنوز به‌طور کامل از بحران خارج نشده و اختلالات زنجیره‌های تامین و کمبود نیروی کار همچنان مشکلاتی به وجود آورده که نیازمند حمایت است. این اظهارات گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش تورم را بالا برده و باعث محبوبیت بیشتر طلا برای سرمایه‌گذاران می‌شود. اما روند صعودی طلا در معاملات دیروز ادامه نیافت و این فلز گرانبها نتوانست در مسیر صعودی خود استوار بماند و شاهد تزلزل قیمت شد. به این ترتیب اونس طلا در ساعت 19:30 دیروز به وقت تهران به 1797 دلار معامله شد.

 

بازار اوراق مسکن

هفته منفی اوراق

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه بر مدار نزولی خود پیشروی کرد و تسه 9812 نیز در راستای عقب‌نشینی سایر همگروه‌های خود، افت بیش از 2 درصد را در کارنامه هفتگی‌اش به ثبت رساند. به این ترتیب تسه 9812 در قیمت 57 هزار و 201 تومان به معاملات خود پایان داد. هفته گذشته وام یک‌میلیارد تومانی مسکن جوانان تایید شد. مدت انتظار دریافت این وام بین 5 تا ۱۵ سال است؛ یعنی متقاضیان در یک دوره ۱۵ساله می‌توانند از این وام استفاده کنند. از طرفی حداکثر زمان بازپرداخت وام مسکن جوانان ۲۰ سال با بازپرداخت 9 درصد است. به گفته کارشناسان، اعطای چنین تسهیلاتی سبب افزایش خریداران مسکن شده که خود به رشد قیمت‌ها و افزایش تورم دامن می‌زند و رفتار معامله‌گران تاثیر بسزایی در نوسانات قیمتی اوراق تسهیلات مسکن در بازار سهام دارد.

 

بازار نفت

رشد بهای نفت

6

قیمت نفت در معاملات روز جمعه به دلیل خسارات ناشی از توفان آیدا و فاصله بین عرضه و تقاضا شاهد افزایش بود، درحالی که پس از آنکه دولت چین اعلام کرد به منظور کاهش فشار بر پالایشگاه‌های داخلی بخشی از نفت موجود در ذخایر استراتژیک خود را به بازار تزریق می‌کند، قیمت این شاخص نفتی روز پنجشنبه 6/ 1درصد کاهش داشت و به پایین‌ترین رقم از 26 آگوست رسید. اما مسدود ماندن بخشی از تولید نفت‌خام آمریکا سبب تقویت قیمت‌ها در معاملات روز جمعه شد. به این ترتیب بهای WTI  با 7/ 1درصد افزایش به 69 دلار و 40 سنت رسید. با وجود گذشت بیش از یک هفته از توفان آیدا هنوز 40/ 1میلیون بشکه در روز از تولید نفت اسکله‌های نفتی خلیج مکزیک آمریکا تعطیل است و یک‌میلیون بشکه در روز از تولید پالایشگاه‌های سواحل خلیج هم به مدار بازنگشته است.