بازار سهام

دامنه اثرگذاری فروشندگان

01

بورس در ساعات ابتدایی معاملات، صعودی نمایان شد، در حالی که در ادامه دادوستدها تا پایان معاملات، بازار سرمایه شیب نزولی به خود گرفت و از سرعت رشد آن کاسته شد. با این همه بازار سرمایه در نخستین روز معاملاتی هفته جاری، توانست کمی رنگ سبز را به خود ببیند، به‌طوری که شاخص کل روز شنبه با افزایش 3/ 0درصد به سمت ارتفاع یک‌میلیون و 530 هزار واحدی حرکت کرد. شاخص کل هموزن اما روز گذشته 59/ 0درصد کاهش یافت. به گفته عده‌ای از کارشناسان بورس نوسانات بازار سهام در روزهای گذشته پس از رشد قابل قبول در یک ماه اخیر امری کاملا طبیعی است و سهامداران نباید نگران روند اصلاحی ایجادشده در بازار باشند.

 

بازار سکه

افت سکه، همپای دو محرک

03

سکه در معاملات روز شنبه، روند کاهشی را به دلیل ریزش قیمت‎ها در معاملات اونس طلای بازار جهانی تجربه کرد و کاهش نرخ دلار نیز از افت قیمت‌ها پشتیبانی کرد. بر این اساس، بهای سکه امامی همسو با روند نزولی دو محرک خود در بازار‌های داخلی و خارجی کاهش 80هزار تومانی را در قطعه بزرگ‌تر به ثبت رساند. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته به قیمت 12 میلیون و 120 تومان معامله شد. در صورتی که مذاکرات برجامی به نتیجه مشخصی برسد، می‌تواند کاهش نرخ دلار را به همراه داشته باشد و از طرفی، در صورتی که اونس طلای جهانی در چند روز آتی تقویت نشود و پایین مرز حساس 1800 دلاری باقی بماند، بهای سکه که در حفظ کانال 12 میلیون تومانی مقاومت سختی از خود نشان داده است، متزلزل شده و به سطوح پایین‌تر سقوط خواهد کرد.

 

بازار طلای جهانی

افت هفتگی اونس

04

قیمت طلا از اواسط ژوئیه مقاومت در سطح ۱۸۳۰ دلار را آزموده، اما موفق نشده است این سطح را حفظ کند. جدیدترین ناکامی طلا برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار در آستانه تعطیلات آخر هفته باعث ناامیدی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران خوش‌بین به این فلز ارزشمند شد. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه تحت تاثیر افزایش ارزش شاخص دلار قرار گرفت و با 11دلار کاهش در سطح ۱۷87 دلار بسته شد و برای کل هفته بیش از 2درصدی کاهش نشان داد که نخستین کاهش هفتگی در پنج هفته گذشته بود. از نگاه کارشناسان، بازار طلا شاهد تقاضای فیزیکی قوی است، اما اگر قیمت‌ها بالاتر رود، در این صورت باید سرمایه‌گذاران کاغذی و سفته‌بازان به بازار برگردند و تا زمانی که بازگشت قیمت‌ها به بالای ۱۸۳۰ دلار را مشاهده نکنند، حاضر به بازگشت نخواهند بود.

 

بازار اوراق مسکن

وام مسکن، 500 میلیونی می‌شود؟

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه بازار سهام به روند نزولی خود ادامه داد و افت قیمت را به ثبت رساند. تسه9812 نیز هم‌راستا با هم‌گروهی‌های خود کاهش بیش از 2 درصدی را تجربه کرد و چند پله از کانال مقاومتی خود فاصله گرفت. به این ترتیب هر ورق از تسه 9812 در قیمت پایانی 56 هزار و 28 تومان بسته شد. پس از اینکه وام مسکن جوانان به یک‌‌میلیارد تومان، وام مسکن روستایی به ۱۰۰میلیون تومان و وام ساخت مسکن به ۴۵۰میلیون تومان افزایش یافت، حالا نوبت افزایش وام خرید مسکن است که هیات‌مدیره بانک مسکن به شورای پول و اعتبار پیشنهاد افزایش این مبلغ را به ۵۰۰ میلیون تومان داده است. این رقم در حال حاضر ۲۴۰میلیون تومان است که ۴۰میلیون تومان آن، تسهیلات جعاله است. در حال حاضر، متقاضیان وام مسکن چشم‌انتظار تصویت نهایی این پیشنهاد هستند.

 

بازار نفت

انتظارات مثبت معامله‌گران

06

قیمت نفت، هفته گذشته بعد از آنکه تولید‌کنندگان آمریکایی در خلیج مکزیک بعد از گذشت 9روز از توفان آیدا نتوانستند در بازگرداندن تولید نفت خود به پیشرفت مطلوب برسند، افزایش یافت، به‌طوری که بهای هر بشکه از WTI در پایان معاملات روز جمعه به سطح 69 دلار و 70 سنت افزایش یافت و 4/ 1درصد افزایش را تجربه کرد. به گفته کارشناسان، بازار روی وضعیت محدودیت عرضه جهانی متمرکز شده و این امر از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. چین از ذخایر استراتژیک نفت برداشت می‌کند، اما تولید کمتر در خلیج مکزیک را جبران نمی‌کند. در هفته جاری بازار به گزارش‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی از دورنمای تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۲ چشم خواهد دوخت و انتظار می‌رود اوپک در پیش‌بینی خود از میزان تقاضا برای نفت در سال میلادی آینده تجدیدنظر کرده و برآورد خود را پایین بیاورد.