بازار سهام

عقبگرد یک درصدی شاخص سهام

01.3

بازار سرمایه طی داد و ستدهای روز دوشنبه، روند کاهشی خود را ادامه داد و سرخ‌پوش شد. بر این اساس شاخص کل بورس روز گذشته یک‌درصد افت را تجربه کرد. همچنین شاخص کل هموزن نیز با شیب نزولی پرقدرت 35/ 1درصد کاهش یافت. به گفته‌‌‌های کارشناسان رسیدن شاخص به دو میلیون واحد با توجه به شرایط بازار آن هم در کوتاه‌‌‌مدت کمی دور از انتظار است. حتی ممکن است سهامداران برای رسیدن به این سطح از شاخص، تا بهار سال آینده منتظر بمانند. درصورتی که دلار افزایش قیمت شدیدی داشته باشد، شاخص کل بورس می‌تواند سریع‌‌‌تر از زمان پیش‌بینی احتمالی به دو میلیون واحد دست یابد. بنابراین به عقیده فعالان این بازار عمده دلایلی که می‌تواند روند بازار سرمایه را تعیین کند افزایش قیمت دلار و سیاست‌‌‌های پولی و مالی دولت جدید در تنظیم تورم است.

 

بازار سکه

ورود سکه به کانال جدید

03

با توجه به شرایط موجود در بازار طلا، قیمت سکه تحت‌تاثیر افت نرخ دلار و نوسانات ناچیز اونس طلا در معاملات بازار جهانی قرار گرفت و تغییراتی منفی را در روز دوشنبه شاهد بود. به طوری که ادامه‌‌‌دار شدن افت طلای جهانی موجب خواهد شد فشار فروش بیشتری به سکه وارد شود. بر این اساس هر قطعه سکه امامی روز گذشته به زیر سطح 12 میلیون تومان کشانده شد و در قیمت 11 میلیون و 920 هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به عقیده برخی کارشناسان این بازار اگر سکه حمایت 11 میلیون و 800 هزار تومانی خود را از دست بدهد، پیش‌بینی می‌شود که فشارهای هیجانی فروش بیشتری از جانب سرمایه‌گذاران این فلز ارزشمند داخلی به بازار سکه وارد شود. همچنین با وجود ابهامات در روند آتی، بازار تقاضا برای خرید این کالا افت قابل‌توجهی را تجربه کرده است.

 

بازار طلای جهانی

رنج خنثای اونس طلا

04

قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز دوشنبه، به‌رغم رشد ارزش دلار تحت‌تاثیر گزارش تورم ماه آگوست آمریکا قرار گرفت. در حالی که سرمایه‌گذاران محتاط در انتظار تحلیل فنی شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده آمریکا هستند که می‌تواند تاثیر مهمی بر تصمیم فدرال رزرو در مورد آغاز انقباضی شدن سیاست پولی داشته باشد، قیمت طلا نوسان محدود مثبتی را شاهد بود. به طوری که این فلز گرانبها تا سطح 1796 دلار رشد کرد.(تا ساعت19و45دقیقه به وقت تهران) اما آن‌‌‌چه باعث شد بهای طلا بالا رود، نگرانی‌های مردم آمریکا از افزایش تورم بود که به خرید طلا پناه آوردند. این اعتقاد نیز وجود دارد که اگر نرخ تورم بالاتر برود، فدرال رزرو تلاش خواهد کرد جلوی آن را بگیرد و این به معنای انقباضی شدن پیش از موعد سیاست فدرال رزرو و افزایش احتمالی نرخ بهره است که برای بازار طلا خوشایند نخواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

رفتار کاهشی تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز گذشته در داد و ستدهای بازار فرابورس مجددا رفتار کاهشی از خود نشان داد و به سطوح پایین‌‌‌تری نزول کرد. به طوری که هر ورق تسه 9812 دیروز با 72/ 0درصد کاهش معادل 419تومان به قیمت پایانی 57 هزار و 667 تومان عقب‌نشینی کرد. گفتنی است متوسط قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن به زیر 60 هزار تومان تغییر مسیر داده و به سطح حمایتی 58هزار تومان نزدیک شده است. برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند پیش‌بینی سیاست اخذ مالیات سالانه برای عرضه املاک منجمد می‌تواند یکی از راهکارهای جهانی تجربه شده برای ساماندهی بازار مسکن تلقی شود. همچنین اذعان دارند که فضا‌سازی و ایجاد جوی آرام برای متقاضیان در بازار مسکن راهکاری مناسب به منظور رفع نگرانی‌های در خصوص مسکن به حساب نمی‌‌‌آید.

 

بازار نفت

بازگشت نفت به سطح 70 دلار

06

بازار نفت در پی انتشار اخبار تماس رئیس‌جمهور ایالات متحده و همتای چینی خود در روز دوشنبه کمی روند صعودی به خود دید. به طوری که هر بشکه نفت WTI روز گذشته به قیمت 70 دلار و 50 سنت مورد معامله قرار گرفت اما در مقابل عاملی که مانع رشد هر چه بیشتر این کالا شد، تعلیق حدود 4/ 1میلیون بشکه نفت از تولید فراساحلی آمریکا توسط توفان آیدا بود. به گفته تحلیلگران، تمرکز بازار بر کاهش میزان عرضه در مقیاس جهانی بوده و همین امر سبب رشد اندک قیمت در بازارهای جهانی شد. علاوه بر این چین شروع به استفاده از ذخایر استراتژیک نفت‌‌‌خام خود کرده که این میزان بیشتر از مقدار کاهش یافته تولید آمریکا در خلیج مکزیک است. از سوی دیگر تعداد دکل‌‌‌های حفاری در هفته گذشته افزایش داشته که نشانگر رشد تولید آمریکا در هفته‌‌‌های آتی خواهد بود.