بازار سهام

واکنش بورس به سطح حمایتی

Untitled-1

پس از آنکه بازار سرمایه اصلاحاتی را در چند روز اخیر به خود دید و به زیر سطح حمایت فنی 5/ 1میلیون واحدی افت کرد، در معاملات روز سه‌شنبه مسیر صعودی را از سر گرفت. بر این اساس، شاخص کل روز گذشته توانست 47/ 1درصد رشد کند و به رقم یک‌میلیون و 496 هزار واحد دست یابد. همچنین شاخص کل هموزن، لباس سبز بر تن کرد و 78/ 1درصد به ارزش خود افزود. لازم به ذکر است که تقاضای خرید حقیقی‌های بازار، روز گذشته رونق تازه‌ای یافت. به گفته برخی از کارشناسان، به نظر می‌رسد، در کوتاه‌مدت شاهد نوسانات پی‌درپی شاخص کل در محدوده‌های یک‌میلیون و ۴۰۰ هزار واحد تا یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد باشیم و پس از گذر از این محدوده، بازار سرمایه مجددا مسیر صعودی خود را همراه با اصلاحات ناچیز آغاز کند.

 

بازار سکه

سکه درصدد جبران ریزش

Untitled-2

سکه امامی که روز دوشنبه تحت تاثیر عقبگرد هر دو محرک‌ خود، کانال 12 میلیون تومانی را از دست داد، در معاملات روز سه‌شنبه از سوی رشد قیمت دلار حمایت شد و بار دیگر این مرز مقاومتی را باز پس ستاند و بخش عمده افت روز گذشته را جبران کرد. به این ترتیب، بهای هر قطعه سکه امامی به 12 میلیون و 50 تومان رسید. جهت انتظارات در بازار به‌طور کلی تغییر نکرده و احتمالا فضای خبری دوباره زمینه را برای نوسان‌گیری فراهم کند. با توجه به اینکه اخبار مثبتی از ادامه مذاکرات احیای برجام منتشر نشده، التهاب بازارها افزایش یافته است و پیش‌بینی می‌شود طی روزهای آتی روند قیمت‌ها رشد بیشتری را تجربه کند. البته با توجه به ‌شدت‌یافتن نوسان در بازارها، معامله‌گران همچنان جانب احتیاط را نگه داشته‌اند و با تردید بیشتری در موقعیت خرید و فروش قرار می‌گیرند.

 

بازار طلای جهانی

بازگشت طلا به کانال1800دلاری

Untitled-3

قیمت اونس طلای بازار جهانی روز سه‌شنبه تحت تاثیر نوسانات دلار در آستانه انتشار گزارش تورم آمریکا قرار داشت. انتشار داده‌های جدید تورم آمریکا که می‌تواند در تعیین سیاستگذاری‌های پولی آینده فدرال‌رزرو نقش مهمی داشته باشد، برای بازارهای مالی جهان کلیدی خواهد بود. تسریع رشد تورم، انتظارات برای اعلام رسمی قریب‌الوقوع بودن تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا را تقویت می‌کند. واکنش طلا به این موضوع منفی خواهد بود؛ زیرا چشم‌انداز تعدیل خرید اوراق قرضه، بازده اوراق قرضه را بالا می‌برد و بالا رفتن بازده هم هزینه نگهداری طلا را افزایش می‌دهد. از طرفی شاخص دلار که در روز‌های گذشته به بالاترین سطح چند هفته اخیر رسیده بود، اندکی از آن سطح فرونشست. به این ترتیب این فلز گرانبها با نوسانات زیاد (در ساعت 20 روز گذشته) 1806دلار معامله می‌شد.

 

بازار اوراق مسکن

سیگنال افزایشی به تسه

Untitled-4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز سه‌شنبه بازار سهام روند صعودی خود را ادامه داد و به قیمت پایانی 58 هزار و 484 تومان رسید که افزایش 4/ 1درصد را در مقایسه با قیمت روز کاری قبل نشان می‌دهد. افزایش تسهیلات وام مسکن در گروه‌های مختلف، سبب افزایش تقاضا در بازار مسکن شده و به تورم مسکن دامن می‌زند. افزایش قیمت‌ها در این بازار به افزایش تقاضای خرید اوراق تسهیلات مسکن در فرابورس منجر شده که خود از روند صعودی تسه‌ها حکایت دارد. پس از تایید وام مسکن یک‌میلیارد تومانی جوانان، حال از افزایش وام زوجین در تهران به 500 میلیون تومان صبحت به میان آمده است که تصویب این پیشنهاد از سوی شورای پول و اعتبار کمک زیادی به متقاضیان خواهد کرد. در این صورت متقاضیان این وام باید هزار ورق از تسه‌ها را خریداری کنند.

 

بازار نفت

کاهش عرضه و افزایش قیمت نفت

Untitled-5

هر بشکه نفت‌خام وست تگزاس اینترمدییت در معاملات بازار جهانی روز گذشته روند صعودی را از سر گرفت، به‌طوری که نفت‌خام WTI از سوم ماه آگوست رکورد بیشترین رقم قیمتی را به ثبت رسانده است. بر این اساس، هر بشکه از این نفت به قیمت 70 دلار و 80 سنت نرخ‌گذاری شد. همچنین انتشار چشم‌انداز اوپک در خصوص میزان تقاضا در سال جاری و کاهش میزان تقاضای جهانی در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ از عواملی بود که به تقویت بازارها کمک شایانی کرد. تحلیلگران بر این باورند که تاثیرات مخرب توفان آیدا بر میزان تولید نفت‌خام ایالات‌متحده بیشتر از حد انتظار بوده، در حدی که همچنان بخش عمده‌ای از میزان تولید از خلیج مکزیک به حالت تعلیق است و به همین دلیل قیمت نفت تحت تاثیر کاهش میزان عرضه روندی افزایشی داشته است.