بازار سهام

عقبگرد شاخص سهام

01

داد و ستدهای روز شنبه بازار سرمایه، مجددا در ادامه روند اصلاحی خود مسیر نزولی را در پیش گرفت، به طوری که شاخص کل، روز گذشته 56/ 2درصد افت را تجربه کرد و به سطح یک‌میلیون و 450‌هزار واحد کاهش یافت. علاوه بر این، شاخص کل هموزن همسو با بازار، سرخ‌پوش شد و 34/ 2درصد از جایگاه خود عقب‌نشینی کرد. بحث‌‌‌های مربوط به مذاکرات هسته‌‌‌ای، انتظارات معامله‌‌‌گران را در روزهای اخیر تحت‌تاثیر قرار داده و از طرفی افزایش ابهامات سیاسی و همچنین مباحث مربوط به قیمت‎گذاری دستوری، از مهم‌ترین دلایل اصلاح قابل‌توجه شاخص کل بورس از نقطه اوج ماه جاری بوده است. به گفته کارشناسان، بورس پس از گذر از ریزش‌‌‌ روزهای اخیر و رسیدن به تعادل نسبی، می‌تواند در  هفته جاری رشد خوبی داشته باشد، ولی شدت این رشد به اخبار جدید و نوسانات در بازار ارز وابسته است.

 

بازار سکه

رکود در بازار سکه

03

افت بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی، وضعیت دشواری را برای دارندگان سکه به وجود آورده است، به طوری که هر سکه امامی در پی افت طلای جهانی و همچنین کم‌رمق ماندن تقاضای خرید این کالا، روز گذشته شاهد افت قیمت بود و در سطح 11میلیون و 800هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. رکود در بازار سکه و طلا به دلیل نبود تقاضا در ماه‌های محرم و صفر تشدید شده است و از طرفی بحث مذاکرات برجام، نوسان نرخ ارز و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا میزان معاملات در بازار افت کند. اگر نوسان اونس جهانی و روند نزولی قیمت دلار در روزهای آینده ادامه‌دار باشد، با وجود کاهش تقاضا در بازار، افت قیمت طلا و سکه دور از انتظار نیست، اما رویدادهای بین‌المللی نظیر برجام می‌تواند بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

 

بازار طلای جهانی

سقوط 40 دلاری طلا

04

پس از گزارش پنج‌شنبه که نشان داد فروش خرده‌‌‌فروشان آمریکا به طور غیرمنتظره‌‌‌ای رشد کرده است، ارزش دلار با افزایش احتمال تقویت زودتر از موعد نرخ بهره توسط بانک مرکزی آمریکا، بالا رفت و باعث شد قیمت طلا بیش از 2درصد سقوط کند. بخشی از این ریزش در آخرین روز معاملاتی جبران شد، اما بالا ماندن ارزش دلار باعث شد که بهای این فلز گرانبها تا سطح 1754دلار پایین کشیده شود و افت 8/ 1درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت برساند. افزایش بازده اوراق قرضه و بهبود ارزش دلار آمریکا بی‌‌‌میلی سرمایه‌گذاران در بازار طلا را تشدید کرده است و برای جذب دوباره علاقه سرمایه‌گذاران، باید قیمت هر اونس طلا به بالای ۱۸۳۰ دلار برگردد. پس از سقوط 40 دلاری قیمت طلا حالا همه نگاه‌‌‌ها به اجلاس بعدی فدرال‌‌‌رزرو است تا در مورد زمان‌بندی کاهش برنامه‌‌‌های حمایتی این بانک شفاف‌سازی کند.

 

بازار اوراق مسکن

رونق اوراق تسهیلات مسکن

05

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز شنبه روند صعودی خود را با سرعت بیشتری طی کرد و پس از عبور از مرز حساس و مهم خود با رشد 5درصدی به قیمت پایانی 63هزار و 136تومان افزایش یافت. اوراق حق‌تقدم گواهی وام خرید مسکن که به عنوان اوراق تسه هم شناخته می‌‌‌شوند، اوراقی هستند که متقاضیان با خرید آن‌‌‌ در واقع حق‌تقدم دریافت تسهیلات مسکن را خریداری کرده و بدون نوبت می‌توانند وام خود را دریافت کنند. با دوبرابر شدن سقف دریافت این وام، شاهد صف‌‌‌نشینی برای این اوراق در بازار سرمایه هستیم. اما تاکنون خبری از افزایش وام مسکن توسط بانک ملی با نام «تملی» به میان نیامده است. این موضوع توجه بیشتر متقاضیان وام مسکن را جلب کرده که با فروش این دسته از سهام، تسه‌های منتشره را با سررسید‌های مختلف خریداری کنند.

 

بازار نفت

توقف روند صعودی نفت

06

قیمت نفت روز جمعه پس از پنج روز افزایش متوالی تحت‌تاثیر از سرگرفتن تولیدات شرکت‌های انرژی در خلیج مکزیک آمریکا قرار گرفت و کاهش کمی را تجربه کرد. به این ترتیب بهای هر بشکه نفت در نزدیکی 71دلار و 97سنت بسته شد و از بالاترین رکورد خود در اواخر جولای عقب‌نشینی کرد. به گفته کارشناسان علت اینکه شاخص‌های نفت در چند روز گذشته به چنین رکوردهای بالایی صعود کرده‌اند، به اختلالات عرضه و برداشت از ذخایر برمی‌گردد. بنابراین اکنون که تولید نفت آمریکا احیا شده است، انتظار می‌رود نفت در قیمت پایین‌تری معامله شود. شاخص دلار از رشد بیشتر از حد انتظار خرده‌فروشی در آگوست تقویت شد و نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد، اما صعود بی‌رویه نفت سبب رشد 2/ 3درصدی نفت‌خام آمریکا در هفته گذشته شد.