بازار سهام

تشدید روند اصلاحی بورس

01

شاخص کل بورس در ادامه روند منفی چند روز اخیر، با افت بیش از 29هزار واحدی معادل 05/ 2درصد مواجه شد تا به کانال یک‌میلیون و ۴۲۰هزار واحدی برسد که کمترین سطح در یک ماه اخیر است. به نظر می‌رسد، جو منفی حاکم بر بازار که بر اثر ریسک‌های دخالت دولت در قیمت‌گذاری‌ها و همچنین افزایش نرخ بهره ایجاد شده، باعث شده است حتی سهم‌هایی که با توجه به شرایط بنیادی، ارزندگی مطلوبی دارند نیز شاهد روز‌های خوبی نباشند. از طرفی با ریزش‌های متوالی بازار سهام، استقبال از سهام کوچک هم به‌شدت کاهش یافته و شاخص کل هموزن 03/ 2درصد به عقب برگشته است. سایه ابهامات ارزی و نااطمینانی سرمایه‌گذاران سبب کاهش ارزش معاملات خرد بورس تا 3هزار و 976 میلیارد تومان شده که کمترین رقم از 11 مردادماه تاکنون است.

 

بازار سکه

سکه در انتظار تعیین تکلیف

03

سکه امامی در دومین روز معاملاتی بازار طلا، نوسان کاهشی را شاهد بود، اما در ادامه داد و ستد‌های دیروز با برگشت ورق دلار، قیمت سکه نیز ثابت شد و تغییر محسوسی را نسبت به روز شنبه به ثبت نرساند. در تعطیلی بازارهای جهانی، افزایش قیمت دلار به کمک سکه آمد و مانع افت شدید این فلز گرانبها شد. کاهش قیمت طلای جهانی در روزهای پایانی هفته گذشته قیمت سکه را تحت فشار قرار داد و موجب شد قیمت آن مرز حساس 11 میلیون و 800 هزار تومانی را از دست بدهد. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی در داد و ستد‌های روز یکشنبه به سطح 11میلیون و 795تومان عقب‌نشینی کرد. به نظر می‌رسد، در حال حاضر سکه در انتظار بازگشایی بازارهای جهانی و تعیین سیر حرکتی اونس طلا و همچنین تعیین‌تکلیف بازار ارز داخل کشور است.

 

بازار طلای جهانی

رنج منفی طلای جهانی

04

اونس طلا در پایان معاملات هفته گذشته بازار جهانی، بخشی از سقوط حدود 2درصدی خود را جبران کرد، اما بالا ماندن ارزش دلار باعث شد قیمت‌ها در مقیاس هفتگی افت کنند، به طوری که افزایش ارزش دلار، قیمت خرید طلا را برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری بالا برد و تقاضا برای خرید آن را کاهش داد. بر این اساس بهای طلای جهانی هفته گذشته در بازه 1794 تا 1754 نوسان داشت و افت 8/ 1درصدی را به ثبت رساند. به گفته تحلیلگران این بازار با توجه به روند افزایشی ارزش دلار شاخص آمریکا و کاهش بازدهی اوراق قرضه و تعیین‌تکلیف نشدن روند سیاستگذاری فدرال‌رزرو، احتمال می‌رود که قیمت اونس طلا در هفته جاری دستخوش تغییرات مثبت نشود و بیشتر در یک رنج منفی جایگاه خود را حفظ کند.

 

بازار اوراق مسکن

استقبال گرم از تسه‌ها

05

روند صعودی اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار سهام تشدید شد. این امر تحت سیگنال دو پیشنهاد حمایتی از مستاجران که به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، رقم خورد. بر اساس این دو مصوبه، وام مسکن جوانان به یک‌میلیارد تومان و وام خرید مسکن زوج‌های تهرانی به 480میلیون تومان افزایش یافت. این دو خبر موج جدیدی از تقاضا را روانه بازار تسه‌ها کرد و سبب رونق و افزایش قیمت تسه‌ها تا میانگین 63هزار و 220تومان شد. به این ترتیب تسه9812 در راستای صعود هم‌گروهی‌های خود تا سطح 63هزار و 705 افزایش یافت. به نظر می‌رسد ازآنجا که نماد یادشده کمتر از 6ماه تا پایان سررسید خود مهلت دارد، با استقبال بیشتری مواجه شده و اندکی اصلاح در این دسته سهام دور از انتظار نیست.

 

 

بازار نفت

فراز و نشیب تولید نفت

06

طبق گزارش‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت هفته گذشته به کمترین میزان از ماه سپتامبر رسیده و بر اثر توفان آیدا در اواخر آگوست که تعدادی از پالایشگاه‌‌‌ها و بخشی از تولید فراساحلی تعطیل شد، میزان برداشت از ذخایر افزایش یافت. همچنین ذخایر نفت خام در هفته منتهی به ۱۰ سپتامبر، ۶/ ۴میلیون بشکه کاهش یافت. این در حالی است که تحلیلگران انتظار کاهش ۳/ ۵میلیون بشکه‌‌‌ای را داشتند. فصل توفان در سال‌جاری تاثیر بیشتر و طولانی‌‌‌تری بر تراز جهانی نفت نسبت به سال‌های گذشته داشت. علاوه بر این، قیمت نفت متاثر از گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)  بود که پس از سه ماه کاهش تقاضای جهانی نفت به دلیل شیوع نوع دلتای ویروس کرونا و تجدید محدودیت‌ها، افزایش واکسیناسیون باعث بهبود تقاضا خواهد شد. به این ترتیب بهای WTI در نزدیکی 72دلار بسته شد.