بازار سهام

رشد کم‌رمق بورس

01

بازار سهام در معاملات دیروز برخلاف روزهای نزولی خود، تغییر مسیر داد. به این ترتیب شاخص کل بورس با رشد 51/ 0درصدی به ارتفاع یک‌میلیون و 427هزار واحدی دست یافت. شاخص کل هم‌وزن نیز مسیر متعادل و صعودی را دنبال کرد و 37/ 0درصد به رقم قبلی خود افزود. با وجود اینکه روز گذشته شاهد بازار یکدست سبز در بورس بودیم، ارزش معاملات همچنان در جهت منفی در حال رکوردزنی بود و افسار داد و ستدها در دست حقوقی‌ها قرار داشت. به این ترتیب، ارزش معاملات خرد بورس، روز گذشته به 3هزار و 396میلیارد تومان رسید که کمترین مقدار از 29خردادماه سال‌جاری است. به نظر می‌رسد در روز‌های آتی و با فرارسیدن گزارش‌های بیشتر و شفاف‌شدن عملکرد شرکت‌ها روند معاملات، عملکرد مطلوب‌تری داشته باشد.

 

بازار سکه

ثبات نسبی سکه

03

سکه در داد و ستدهای روز گذشته بار دیگر در محدوده حمایتی خود تغییرات ناچیزی را تجربه کرد. بر این اساس، سکه امامی با وجود تقاضای پایین خریداران در قیمت 11میلیون و 790هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. در این بین، حمایت معامله‌گران نشان داد، فلز گرانبهای داخلی به‌راحتی در موقعیت نزولی قرار نمی‌گیرد. به گفته فعالان بازار طلا و سکه، وجود هاله‌ای از ابهامات در سیاستگذاری‌های دولت فعلی و روند آتی برنامه‌های جدید برای کنترل بازارها دامنه نوسان سکه را محدود نگه داشته است. به نظر می‌رسد سکه روز گذشته به دلیل افزایش کمرنگ اونس طلا تا حدودی حمایت شد و افت دلار تاثیر محسوسی بر ارزش این فلز گرانبها نداشت. درصورتی که سکه امامی در روزهای آتی حمایت بیشتری از بازار جهانی دریافت کند، از مرز حمایتی 11 میلیون و 800 هزارتومانی خواهد گذشت.

 

بازار طلای جهانی

نوسان صعودی و کم‌رمق اونس

04

اونس طلای جهانی در معاملات روز دوشنبه رشد را تجربه کرد و (ساعت 19:30 به وقت تهران) به 1766دلار رسید. با این همه به نظر می‌رسد که بازارها نسبت به طلا کاملا بدبین شده‌اند، به طوری که حمایت در سطوح ۱۷۸۰ و ۱۷۵۰ دلار سست شده و راه را برای عقب‌نشینی به سمت ۱۷۰۰دلار هموار کرده است. طلا پوشش ریسک را در برابر تورم و کاهش ارزش ارز ناشی از تدابیر محرک مالی گسترده است. اعلام تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا به مقابله با این شرایط برمی‌خیزد و جذابیت سرمایه‌گذاری روی طلا را کمتر می‌کند. انتظار می‌رود بانک مرکزی آمریکا در نشست سیاست پولی هفته جاری خود زمینه را برای تعدیل برنامه ماهانه خرید اوراق قرضه مهیا کند و سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس فدرال‌‌‌رزرو در هفته جاری هستند که می‌تواند بر بازارهای مالی جهان اثر بگذارد.

 

بازار اوراق مسکن

شتاب تسه در سیر صعودی

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از چند هفته درجا زدن در روزهای اخیر با پتانسیل رشد خود روبه‌روست، به طوری که روز دوشنبه سیر صعودی تسه9812 شتاب گرفت و 31/ 1درصد معادل 835تومان به ارزش خود افزود. بر این اساس هر برگه از این اوراق تسهیلات بانکی دیروز در قیمت پایانی 64هزار و 540تومان به معاملات خود خاتمه داد. با تشدید روند صعودی

تسه‌ها رونق داد و ستدها در این دسته از سهام به چشم می‌خورد. از آنجا که هر فقره از تسه 9812 معادل 500هزار تومان وام است و با توجه با افزایش سقف وام خرید مسکن به 480میلیون تومان، متقاضیان باید 960برگه از اوراق یادشده را خریداری کنند که بر این اساس برای دریافت مبلغ یادشده باید حدود 62میلیون تومان هزینه کنند.

 

بازار نفت

عقبگرد بهای نفت

06

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر قوی شدن ارزش دلار به پایین‌ترین حد پنج هفته اخیر نزول کرد. پس از اینکه دلار آمریکا به بالاترین سطح خود در طول سه هفته اخیر صعود کرد و تعداد سکوهای نفتی آمریکا افزایش یافت، قیمت نفت روز دوشنبه روند نزولی را در پیش گرفت و به ضررهای روز جمعه خود افزود. با این حال، هنوز حدود یک‌چهارم از تولید در خلیج مکزیک آمریکا در پی وقوع دو توفان همچنان متوقف است. رشد شمار دکل‌های حفاری آمریکا هم مانع افزایش قیمت‌ها شد. آمار روز جمعه شرکت بیکرهیوز نشان داد که شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی آمریکا در هفته منتهی به ۱۷سپتامبر به ۵۱۲ حلقه رسیده که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است. به این ترتیب بهای هر بشکه نفت WTI به سطح 70دلار و 40سنت تنزل یافت.