بازار سهام

رشد ۶درصدی در ۶ ماه

1

بازار سهام‌‌‌ در ادامه رفتار ناپایدار چند روز گذشته خود، در معاملات چهارشنبه نیز با فشار عرضه روبه‌رو شد و در ادامه اندکی از کف روزانه خود فاصله گرفت و با 34/ 0درصد عقبگرد روی سطح یک‌میلیون و ۳۸۶هزار واحدی ایستاد. نااطمینانی سرمایه‌گذاران در نمادهای کوچک‌تر سبب پیشی‌گرفتن شاخص هموزن در سیر نزولی از نماگر اصلی بورس شد که افت 43/ 1درصدی را به همراه داشت. با وجود روز سرخ بازار، ارزش معاملات خرد نسبت به روز سه‌شنبه افزایش چشمگیری داشت و به ۵هزار و 682میلیارد تومان رسید. بورس تهران در بازه سه‌ماه تابستان به‌مراتب بهتر از بهار سال‌جاری عمل کرد و به رشد 64/ 18درصدی دست یافت. اما عقبگرد نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در بهار سبب شد تا بازدهی بازار سهام در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ تنها به رقم ناچیز ۶درصد محدود شود.

 

بازار سکه

رشد 5/ 8درصدی در 6 ماه

3

سکه در آخرین روز معاملاتی از شهریورماه با کمی افزایش بار دیگر در نزدیکی مرز حساس خود قرار گرفت. این فلز زردرنگ در دادوستد‌های ماه گذشته، نوسان شدید قیمتی را به همراه نداشت، اما برایند عوامل موثر بر بازار سبب شد تا سکه در عملکرد ماهانه چندان موفق عمل نکند. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی روز گذشته در سطح ۱۱‌‌‌میلیون و ۹95 هزار تومان متوقف شد و 41/ 0درصد از ارزش خود را در ماه گذشته از دست داد. به‌‌‌ زعم کارشناسان، محرک‌‌‌های سیاسی و اقتصادی در داخل و بازارهای خارجی، سطح تقاضا در بازار سکه را به‌‌‌طور مداوم دستخوش تغییر می‌کند و با توجه به اینکه محرک‌‌‌های رشد قیمت در نیمه نخست سال بیشتر بوده، سطح تقاضا برای خرید این فلز گرانبها افزایش یافته و به ثبت عملکرد 65/ 8درصدی در جهت مثبت در شش ماه گذشته منجر شده است.

 

بازار طلای جهانی

روز کم‌نوسان اونس

4

اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه در آستانه نشست فدرال‌رزرو که انتظار می‌رود نتیجه آن حاوی سرنخ‌هایی در مورد زمان آغاز انقباضی‌شدن سیاست پولی باشد، شاهد ثبات نسبی بود، در حالی که پایین‌آمدن ارزش دلار در آستانه اعلام نتیجه اجلاس سیاستگذاری دوروزه بانک مرکزی آمریکا باعث تقویت قیمت جهانی در روز پیشین طلا شده بود. فدرال‌رزرو احتمالا در پایان نشست هفته جاری خود چشم‌اندازی در مورد زمان و نحوه افزایش نرخ بهره طی سه سال آینده ترسیم خواهد کرد که بر سیر حرکتی اونس طلا موثر است. از طرفی شرکت اورگرند، غول ساختمان‌‌‌سازی چین که زیر بدهی بسیار سنگین در آستانه ورشکستگی قرار دارد، آن‌‌‌قدر بزرگ است که می‌تواند با سقوط خود به رشد اقتصادی چین و منطقه آسیا آسیب بزند. به این ترتیب، بهای هر اونس طلا در ساعت 19:30روز گذشته ۱۷۷9 دلار بود.

 

بازار اوراق مسکن

عملکرد منفی تسه

5

تسه9812 که یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس است، طی داد و ستدهای 6ماه گذشته بازدهی معکوسی از خود به جا گذاشته، به طوری که عملکرد 04/ 7درصد منفی را برای متقاضیان خرید مسکن به همراه داشته است. همچنین این اوراق از ابتدای سال‌جاری افت‌های پرقدرتی را برخلاف رشدهای ناچیز و آرام، پشت سر گذاشته، تا جایی که کف قیمتی تسه9812 نسبت به 6ماه قبل خود که معادل 48هزار تومان بود، به قیمت پایانی 65هزار و 824 تومان صعود کرده است. همچنین با بر سرکار آمدن دولت جدید و اجرای برنامه‌های مرتبط با بهبود وضعیت کنونی مسکن، انتظارات امیدوار‌کننده‌ای برای خانه‌اولی‌ها و متقاضیان خرید مسکن ایجاد شده که به گفته کارشناسان مسکن احتمال می‌رود تا پایان سال 1400 خرید و فروش مسکن رونق بیشتری پیدا کند.

 

بازار نفت

افزایش احتمال صعود نفت

6

قیمت نفت WTI روز چهارشنبه با توجه به سیگنال‌‌‌های کاهش عرضه ایالات‌متحده آمریکا کمی افزایش یافت. پس از فشار ناشی از نگرانی‌های بازار نسبت به ورشکستگی احتمالی گروه سازنده املاک اورگرند چین در روز دوشنبه، توجه بازار نفت به سمت نگرانی‌های محدودیت عرضه برگشت. به این ترتیب قیمت نفت بر سرعت روند صعودی خود افزود و به سطح 71 دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید. تحلیلگران اذعان دارند که به دلیل افزایش قیمت گاز و زغال‌سنگ و تداوم تعطیلی تولید در خلیج مکزیک پس از توفان آیدا که به معنی عرضه کمتر نفت است، تاسیسات و نیروگاه‌‌‌های برق در جهان به استفاده از نفت کوره روی می‌‌‌آورند. در حالی که کند شدن رشد اقتصادی چین و عدم‌اطمینان در مورد برنامه زمان‌بندی فدرال‌رزرو بر جو کلی بازار تاثیر می‌گذارد، سایر تحولات هنوز به افزایش قیمت نفت اشاره می‌کنند.