بازار سهام

روز متعادل بورس

Untitled-1

بازار سرمایه بعد از شروع پرقدرتی که در اولین روز کاری پاییز داشت، در معاملات روز یکشنبه با تعادل همراه بود و توانست مقاومت کم‌رمقی پیش از تعطیلی اربعین از خود نشان دهد. به این ترتیب شاخص کل بورس با رشد 18/ 0‌درصد به ارتفاع یک‌میلیون و 424‌هزار واحدی صعود کرد. در جدال سهامداران خرد، فروشندگان پیشتاز میدان بودند و شاخص هموزن در محدوده منفی افت 47/ 0‌درصدی را در کارنامه روزانه به ثبت رساند. به‌‌‌نظر می‌رسد ترس سهامداران حقیقی از جو منفی بازار که در روز‌های اخیر شکل گرفته و همچنین ابهام در مفروضات و شرایط کلان اقتصادی و سیاسی کشور باعث نوعی بلاتکلیفی برای تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران شده که انتظار می‌رود در روز‌های آتی با رسیدن گزارش‌های 6ماهه و مشخص شدن عملکرد شرکت‌ها، شرایط به نفع سهام شرکت‌هایی که عملکرد عملیاتی بهتری داشتند، تغییر کند.

 

بازار سکه

ثبات قیمتی سکه

Untitled-2

طی چند روز گذشته بازار طلا و سکه در رکود معاملاتی به سر می‌برد و خرید و فروش کاهش چشمگیری یافته است. به طوری که این رکود قیمتی سکه در روز یکشنبه نیز نمایان شد. علاوه بر این با توجه به اینکه روز گذشته به مناسبت اربعین حسینی تمام بازارهای کشور تعطیل بود، بنابراین حجم داد و ستد بسیار پایینی را در بازار شاهد بودیم. بر این اساس هر سکه امامی در سطح 11‌میلیون و 960‌هزار تومان نرخ‌گذاری شد. با این حال به عقیده‌‌ برخی فعالان باید منتظر ماند و دید که بعد از ایام اربعین و با پایان یافتن ماه صفر بازار چه واکنشی نشان خواهد داد. علاوه بر این باید گفت بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی نیز تحرکات چندانی از خود نشان نداده است بنابراین سکه توانسته از ثبات قیمتی قابل‌توجهی برخوردار شود.

 

 

بازار طلای جهانی

تردید معامله‌‌‌گران طلا

Untitled-3

در هفته جاری آمارهای اقتصادی زیادی منتشر خواهد شد اما به نظر می‌رسد توجه بازار به سخنرانی‌‌‌های رئیس فدرال رزرو و رئیس بانک مرکزی اروپا در رابطه با سیاست‌‌‌های پولی و برنامه‌‌‌های اشتغال خواهد بود. بنابراین بهای اونس طلا در بازار جهانی روز گذشته تغییرات چندانی را به خود ندید و در محدوده مقاومت فنی 1750دلار نوسانات ناچیزی را پشت سر گذاشت. به گفته برخی فعالان بازار طلا هر گونه صحبت در مورد چشم‌انداز اقتصادی یا سیاست پولی می‌تواند حرکت چشمگیر طلای جهانی برای هفته‌‌‌های آتی را رقم بزند. همچنین کارشناسان اذعان دارند که بازار طلا ممکن است این هفته با فشار فروش معامله‌گران روبه‌رو شود و با افزایش بازده خزانه‌داری و تقویت دلار آمریکا به دنبال اعلامیه خوش‌بینانه فدرال رزرو، این فلز گرانبها ممکن است در معرض آزمایش سطح 1700 دلار نیز قرار بگیرد.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش سقف وام انفرادی

Untitled-4

اوراق تسهیلات بانک مسکن در ادامه روند صعودی خود باز هم افزایش قیمت را به ثبت رساند. هرچند در این بین روند اصلاحی کمرنگی را نیز تجربه کرده اما عمدتا سیر صعودی را دنبال کرده است؛ تا جایی که هر فقره از تسه 9812 در معاملات روز یکشنبه بازار فرابورس با افزایش 39/ 0درصدی به قیمت پایانی 64 هزار و 708تومان رسید. استقبال بی‌نظیر متقاضیان وام مسکن از اوراق منتشره اسفند ماه 98 به دلیل زمان مناسبی که تا زمان سررسید آن باقی مانده سبب شده تا بهای تسه9812 از میانگین قیمتی نیز فاصله بگیرد. از آنجا که سقف وام مسکن از محل اوراق گواهی حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن، در فرابورس برای زوج‌ها به 480‌میلیون تومان افزایش یافته است، این وام به صورت انفرادی به 200‌میلیون تومان افزایش یافته که 80‌میلیون جعاله را نیز به همراه دارد.

 

بازار نفت

درخشش قیمت نفت

Untitled-5

از آنجا که در بخش‌هایی از جهان به دلیل مهار ویروس کرونا تقاضا برای مصرف بالا رفته است، قیمت نفت روز دوشنبه برای پنجمین جلسه متوالی افزایش داشت و به سطح 75دلار و 50سنت (بالاترین رقم در سه سال گذشته) رسید. اختلال در روند تولید جهانی شرکت‌های انرژی را وادار کرده میزان زیادی نفت از ذخایر برداشت کنند و از طرفی اوپک و متحدانش در پی موج افزایش تقاضا، برای بالا بردن سریع تولید با مشکل مواجه شده و کاهش سرمایه‌گذاری و تاخیر در تعمیر و نگهداری میادین نفتی در شرایط کرونا عامل افت تولید و افزایش مهار‌ناپذیر قیمت‌ها شده است. به گفته کارشناسان اختلال تولید نفت منطقه خلیج مکزیکوی آمریکا پس از وقوع توفان آیدا بسیار بزرگ‌تر از آن است که با افزایش تولید اوپک‌پلاس جبران شود و روند تولید خارج از گروه اوپک‌پلاس نیز مایوس‌کننده بوده است.