بازار سهام

روز آرام بازار سهام

Untitled-1

بازار سهام روز سه‌شنبه پس از افزایش تقاضای نسبی در ابتدای معاملات، رشد بیش از 7هزار واحدی را تجربه کرد. رفته‌رفته با افزایش تعداد فروشندگان در کلیت بازار، نماگر اصلی بورس از سقف روزانه خود فاصله گرفت و به تحرکات کم‌رمق خود ادامه داد و توانست در محدوده مثبت باقی بماند. به این ترتیب، شاخص کل بورس با رشد 05/ 0درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و 425هزار واحدی آرام گرفت. اما شاخص هموزن در برابر هجوم فروشندگان تاب نیاورد و به محدوده منفی کشانده شد و 33/ 0درصد از ارتفاع خود را از دست داد. ارزش معاملات خرد بورس در ادامه رکورد‌های منفی به 3هزار و 780میلیارد تومان کاهش یافت که در نتیجه آن 221میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. در چنین شرایطی ابهامات موجود در بازار ارز و باقی‌ماندن دلار در سطح فعلی را می‌توان عامل استقبال کم‌رمق از سهام دانست.

 

بازار سکه

خیز آرام سکه

Untitled-2

سکه برخلاف روزهای گذشته، همزمان با تمایلات صعودی بازار ارز، روز سه‌شنبه با اندکی افزایش روبه‌رو شد، به طوری که هر سکه امامی روز گذشته خیز آرامی برای رسیدن به سطح 12میلیون تومان برداشت، اما کاهش اونس طلای جهانی مانع تحرکات صعودی سکه شد، به این ترتیب سکه امامی در سطح 11میلیون و 940هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. به گفته برخی از فعالان بازار طلا و سکه، در صورتی که اونس طلا در معاملات بازار جهانی بتواند محدوده حمایت فنی 1750دلاری را در معاملات هفته جاری حفظ کند، تمایل به خرید سرمایه‌گذاران در بازار سکه بیشتر خواهد شد. علاوه بر این، ادامه‌دار شدن رشد نرخ دلار در بازار داخلی می‌تواند به افزایش هرچه بیشتر قیمت سکه تداوم بخشد. بر این اساس، معامله‌گران همچنان با وجود ابهامات در ادامه روند بازار با احتیاط بیشتری معامله می‌کنند.

 

بازار طلای جهانی

تشدید سیر نزولی طلا

Untitled-3

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها از تبعات ورشکستگی یکی از غول‌های سازنده املاک در چین که با وجود رشد دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا از تقاضا برای خرید دارایی‌های امن پشتیبانی کرد، کاهش یافت. در حالی که سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌‌‌های بیشتری از تصمیم فدرال‌‌‌رزرو و تغییرات سیاستگذاری پولی آمریکا هستند، تقویت ارزش دلار باعث شد قیمت خرید طلا برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری افزایش یابد. به این ترتیب، تقاضای خرید آن کاهش چشمگیری داشت و با پایین آمدن تقاضای خرید قیمت جهانی طلا افت کرد. عامل دیگری که باعث شد قیمت طلا افت کند، این بود که سود اوراق قرضه ده‌ساله آمریکا به بالاترین سطح در سه ماه اخیر رسیده است. به این ترتیب، هر اونس طلا سطح 1750دلاری را نیز از دست داد و (در ساعت 19 روز گذشته) به 1735 دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

سطح حمایتی جدید تسه

Untitled-4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در بازار فرابورس مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه توانست مجددا به ارزش خود بیفزاید و سطح حساس حمایتی 65هزار تومان را حفظ کند، به طوری که هر برگ تسه9812 روز گذشته با افزایش 51/ 0درصدی معادل 331تومان به قیمت پایانی 65هزار و 39تومان دست یافت. لازم به ذکر است که دیگر تسه‌‌‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات نیز لباس سبز بر تن کرده بودند. از آنجا که قیمت مسکن در سال‌های اخیر در همه شهرهای کشور افزایش داشته است، تسهیلات جدید خرید و ساخت مسکن می‌تواند قدرت مالی متقاضیان خرید خانه را به صورت نسبی تقویت کند، به طوری که تسهیلات ساخت و خرید مسکن از محل اوراق می‌تواند تحرک نسبی را در بازار مسکن در مسیر رونق به وجود بیاورد.

 

بازار نفت

رشد مهار‌ناپذیر نفت

Untitled-5

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه به دلیل نگرانی از محدودیت عرضه و افزایش قیمت گاز طبیعی مایع و زغال‌سنگ، برای ششمین روز متوالی صعود کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت به ۷۶دلار و 10سنت در هر بشکه رسید که بالاترین قیمت از ششم ژوئیه بود. عامل دیگری که از قیمت‌ها پشتیبانی کرد، عقب ماندن نیجریه و آنگولا، دو صادرکننده نفت آفریقایی عضو اوپک، از برنامه افزایش تولید این گروه به دلیل مشکلات فنی و کمبود سرمایه‌گذاری بود. طلای سیاه پس از توفان‌های آیدا و نیکلاس که طی آگوست و سپتامبر در بخش‌هایی از خلیج مکزیک رخ داد و به سکوهای نفتی، خطوط لوله و پالایش نفت خسارت زد و باعث تعطیلی چند هفته‌ای بخش عمده‌ای از تولید فراساحلی شد، وارد سیر صعودی شد و به‌سرعت از سقف سه‌ساله نیز فراتر رفت.