بازار سهام

فراز و نشیب بورس

01

بازار سرمایه، روز یکشنبه مسیر پرنوسانی را طی کرد، به طوری که روند بورس در ساعات ابتدایی معاملات، مثبت شد، اما دیری نپایید که جهت بازار تغییر کرد و مسیر نزولی را در پیش گرفت. با این حال، شاخص کل روز گذشته 22/ 0درصد رشد کرد و در سطح یک‌میلیون و 476هزار واحد ایستاد. در مقابل، شاخص کل هموزن 53/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد و به سطوح پایین‌تری عقب‌نشینی کرد. عده‌ای از کارشناسان بازار براین باورند که مسائل ایجادشده مبنی بر احتمال افزایش نرخ سود و انتشار اوراق، روند بازار سرمایه را تحت‌تاثیر قرار داده و معاملات آن را با نوسان همراه کرده است که ممکن است چنین اقداماتی در کوتاه‌مدت بر بورس اثرگذار باشد. آنها امیدوارند که در ماه‌های آبان و آذر شاهد پایداری در معاملات بازار باشیم.

 

بازار سکه

افت ناچیز سکه

03

تعطیلی بازار طلای جهانی و تغییرات محدود قیمت دلار در روز یکشنبه، باعث شد که بهای هر سکه امامی روز گذشته کمی با افت روبه‌رو شود، اما این کاهش به خروج سکه از سطح 12میلیون تومان منجر نشد، به طوری که هر سکه به قیمت 12میلیون و 50هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. لازم به ذکر است که کف قیمتی سکه یک محدوده بالاتر آمده،‌‌ ولی همچنان این فلز گرانبهای داخلی برای عبور از سقف پیشین خود، کمی با مشکل روبه‌روست. با این حال، افت دلار به زیر محدوده حساس 27هزار و 700تومان می‌تواند باعث افزایش فشار فروش و کاهش تقاضا در بازار سکه و از دست رفتن حمایت 12میلیون تومانی این کالا شود. همچنین با توجه به بالا آمدن ارزش ذاتی قیمت سکه، احتمال افت کمی دور از انتظار است.

 

بازار طلای جهانی

مقاومت سخت طلا

04

فشار نزولی بر قیمت طلا در پی آماده شدن بازار‌‌ها برای آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه آمریکا در هفته گذشته ایجاد شد، اما عملکرد قوی اونس طلا در پایان معاملات هفته گذشته نشان داد که بازی برای این فلز زرد گرانبها همچنان پابرجاست و بازگشت نگرانی‌ها نسبت به رکورد تورمی و پیش‌بینی‌های تحلیلگران فنی از سطوح جدید قیمتی برای طلا امیدوار‌کننده به نظر می‌‌رسد. با این حال اونس طلا در معاملات بازار جهانی نتوانست مجددا بازدهی مثبتی را از آن خود کند، به طوری که این کالای ارزشمند هفته گذشته 8/ 0درصد عملکرد منفی از خود به جا گذاشت. بازگشت قیمت طلا به پایین‌ترین سطح خود در دو ماه اخیر باعث ایجاد خوش‌بینی در بازار شده است. همچنین سرمایه‌گذاران انتظار دارند که در هفته جاری شاهد قیمت‌های بالاتری از طلا باشند.

 

بازار اوراق مسکن

جهش قیمتی تسه

05

افزایش سهم تسهیلات مسکن به ۲۰درصد از سوی بانک‌ها نوید روزهای خوش و رونق ساخت مسکن را می‌دهد. همچنین تولید سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی در سال می‌تواند موجب کاهش قیمت تمام‌شده مسکن و افزایش عرضه و تقاضا برای خرید در بازار شود. بر همین اساس تسه9812 که یکی از اوراق تسهیلات مورد معامله بانک مسکن در بازار فرابورس است، روز یکشنبه توانست وارد کانال جدید 70هزار تومانی شود، به طوری که روز گذشته با 99/ 3درصد رشد معادل 2هزار و 770تومان به قیمت پایانی 72هزار و 216تومان صعود کرد. لازم به ذکر است که داد و ستدهای این اوراق به تعداد 82معامله و به ارزش بیش از 50میلیون تومان به کار خود پایان بخشید. علاوه بر این تمام تسه‌های هم‌گروه نیز روند مثبت و صعودی را در پیش گرفته بودند.

 

بازار نفت

چشم‌انداز مثبت تقاضای نفت

06

گروه اوپک‌پلاس به‌تدریج در حال افزایش میزان تولید خود است و با توجه به اختلال در میزان عرضه جهانی این گروه در نظر دارد با سرعت بیشتری میزان تولید را بهبود بخشد. به گفته تحلیلگران، اگر اوپک‌‌پلاس همچنان به برنامه افزایش تولید روزانه ۴۰۰هزار بشکه‌‌ای خود پایبند باشد، به‌زودی باید منتظر قیمت نفت در محدوده ۹۰دلار در هر بشکه باشیم. آنها همچنین اذعان دارند که هر گونه افزایش تولید کمتر از ۶۰۰هزار بشکه در روز سبب افزایش قیمت نفت خواهد شد. از سوی دیگر افزایش قیمت گاز طبیعی در سراسر جهان و روی آوردن صنعتگران به مصرف نفت تا حد زیادی به تقویت قیمت این کالا افزوده است. با این حال هر بشکه نفت WTI توانست هفته گذشته 32/ 2درصد بازدهی را برای سرمایه‌گذاران نفتی به ارمغان آورد.