بازار سهام

1 copy

پیشروی متعادل بورس

بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی شروعی متعادل و مثبت را ثبت کرد. شاخص کل با رشدی بالغ بر 5/ 0درصد در ارتفاع یک‌میلیون و ۴۸۴‌هزار واحد ایستاد. همچنین شاخص کل هم‎وزن با روند صعودی ملایم 69/ 0 درصد رو به جلو گام برداشت. با وجود پیشروی نماگر اصلی بورس و بازگشت اطمینان نسبی سهامداران به بازار ارزش معاملات همچنان در رقم‌های پایین بوده و در داد‌و‌ستد‌های روز دو‌شنبه به 4‌هزار و 238‌میلیارد تومان رسید و در این میان سهامی به ارزش 189‌میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جا‌به‌جا شد. به نظر می‌رسد با توجه به افزایش مجدد نرخ ارز و با در نظر گرفتن شرایط مساعد قیمت‌های جهانی بسیاری از نمادها در محدوده ارزنده‌‌‌ای قرار دارند و بازار مستعد از سرگیری روند صعودی و حرکت دوباره به سمت سطوح بالاتر است.

 

بازار سکه

2 copy

نوسان کم‌رمق سکه

سکه در معاملات روز دوشنبه نوسانات صعودی کمرنگی از خود نشان داد که این تغییرات ناشی از افزایش بهای اونس طلا در شروع معاملات بازار جهانی بود. اما ابهامات موجود در بازار ارز همچنان بر بازار طلا و سکه سایه افکنده و مانع تاثیر بیشتر مولفه خارجی بر بهای سکه شده است. برخی فعالان اعتقاد دارند که سکه امامی در هفته‌های اخیر رشد زیادی را تجربه کرده و با نزدیک شدن به محدوده مقاومتی 12‌میلیون و 200‌هزار تومان، فشار فروش افزایش یافته است. این در حالی است که با توجه به روند صعودی سکه امامی و مسکوکات طلا در روزهای اخیر شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی و بهای بازاری این فلز گران‌بها نیز کاهش یافته است. بر این اساس هر قطعه سکه امامی در روز ماقبل تعطیلات به محدوده 12‌میلیون و 70‌هزار تومان رسید.

 

بازار طلای جهانی

3 copy

تغییر مسیر طلا

اونس طلا کار خود را در معاملات هفته جاری صعودی آغاز کرد و در قیمت 1767 دلار بسته شد. اما در دادوستدهای روز سه‌‌‌شنبه تحت‌تاثیر بهبود نسبی ارزش شاخص دلار با افت روبه‌رو شد. افزایش قیمت‌های انرژی تا حدودی از قیمت پشتیبانی کرد و مانع از افت بیشتر این کالا شد. تداوم نگرانی سرمایه‌گذاران طلا از شرایط تورمی، قیمت‌ها را ‌(تا ساعت 16 روز گذشته‌) در نزدیکی 1760 دلار نگه داشت. به گفته تحلیلگران این بازار بالا رفتن ارزش دلار آمریکا، باعث می‌شود قیمت خرید اونس جهانی برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری گران‌‌‌تر تمام شود و با افت تقاضای خرید قیمت آن پایین بیاید. از سوی دیگر بالا رفتن سود اوراق قرضه سبب کاهش میل به خرید سرمایه‌گذاران طلا شده است. انتظار می‌رود اونس طلا در آستانه انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا در روز جمعه در محدوده ۱۷۵۰ تا ۱۷80 دلار در نوسان باشد.

 

بازار اوراق مسکن

4 copy

صعود پرشتاب تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دو‌‌‌شنبه توانست سطح جدیدی از قیمت‌ها را به خود اختصاص دهد و به قیمت‌‌‌ بالای 75‌هزار تومان دست یابد. بر این اساس تسه 9812 در روز ما‌قبل تعطیلات با 4‌درصد رشد معادل 2‌هزار و 915 تومان به قیمت پایانی 75‌هزار و 132 تومان صعود کرد. برخی کارشناسان معتقدند یکی از روش‌های مطلوب برای کاهش فقر مسکن و طول دوره انتظار برای دسترسی به آن برای خانوارهای ایرانی، عرضه خانه‌‌‌های خالی از سکنه و منجمد به بازار مسکن بوده و به گفته آنها اخذ مالیات سالانه از مالکان موجب می‌شد بخش زیادی از املاک به بازار عرضه شود و از این طریق بخشی از کمبود عرضه در مقابل فشار تقاضا کاهش یابد، از طرفی تشویق انبوه‌سازان مسکن به ساخت و عرضه مسکن متناسب با الگو و نیاز مصرفی کمک شایانی به بازار خواهد کرد.

 

بازار نفت

6 copy

سقف 6 ساله نفت

معاملات نفت در بازار جهانی از ابتدای هفته کار خود را مثبت آغاز کرد. به طوری که بهای هر بشکه نفت اینترمدییت آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه توانست از سطح قیمتی 7 ساله خود عبور کند و به قیمت 78 دلار به ازای هر بشکه دست یابد و جایگاه خود را در این موقعیت تثبیت کند. بر این اساس رشد این نفت WTI از ابتدای سال میلادی برای سرمایه‌گذاران این کالا بالغ بر 16/ 61 درصد مثبت بوده است. به گفته کارشناسان بازار نفت پس از اینکه اعضای کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آن‌(اوپک‌پلاس) در نشست روز دوشنبه خود تصمیم گرفتند که محدودیت عرضه را حفظ کنند، قیمت نفت روز سه‌‌‌شنبه به یک قدمی 79 دلار و بالاترین سطح در 6سال اخیر رسید. با این حال عده‌‌‌ای از معامله‌گران بر این باور هستند که در کوتاه‌‌‌مدت، ممکن است بازار نفت اندکی اصلاح شود.