بازار سهام

عقب‌نشینی شاخص کل

01

بازار سرمایه در معاملات ابتدای هفته کار خود را منفی آغاز کرد و با شیب نزولی به پایان رساند، به‌طوری که شاخص کل روز گذشته با 5/ 1درصد افت به سطح یک‌میلیون و 465هزار واحد عقب‌نشینی کرد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز سرخ‌پوش شد و 57/ 1درصد کاهش را تجربه کرد. در حال حاضر، یکی از دغدغه‌های مهم فعالان اقتصادی، قیمت‌گذاری دستوری محصولات بسیاری از صنایع است که انتظار می‌رود در میان‌‌‌مدت لغو و زمینه بازگشت رونق به صنایع تولیدی بورس فراهم شود. همچنین عده‌‌‌ای از کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند، با وجود فضای باثبات در معاملات، پس از ریزش شاخص می‌توان انتظار داشت که در صورت وجود چنین فضایی، مسیر قیمتی صنایع و سهام از یکدیگر جدا شود.

 

بازار سکه

توقف صعود سکه

03

سکه روز شنبه در شرایطی کار خود را آغاز کرد که با اهرم کاهشی از سوی هر دو مولفه تاثیر‌گذار بر بازار طلا روبه‌رو بود. افت قیمت دلار در معاملات پشت خطی روز جمعه و افت هفتگی اونس طلا موجب شد تا فضای کاهشی در میان سرمایه‌گذاران این فلز گرانبهای داخلی کمی قدرت‌نمایی کند، به طوری که هر سکه امامی روز گذشته با کاهش 120هزار تومانی در سطح 11میلیون و 850هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته برخی از فعالان طلا و سکه، افت بازارها در آخرین روز کاری هفته، ناشی از اثرگذاری دو متغیر بود که عامل اول سیگنال ایران مبنی بر احتمال شروع مذاکرات در آینده نزدیک و سیگنال دوم انتخاب رئیس کل بانک مرکزی بود. بنابراین به نظر می‌رسد تا چند روز آتی شاهد نوسان چشمگیری در بازار سکه نباشیم.

 

بازار طلای جهانی

معاملات کم‌رمق اونس

04

اونس طلا در معاملات روز جمعه همزمان با تقویت ارزش دلار، در حالی که آمارهای رسمی دولت آمریکا نشان داد اقتصاد این کشور در ماه سپتامبر بسیار کمتر از حد انتظار فرصت شغلی ایجاد کرده است، شاهد نوسان محدودی بود و با افت 28/ 0درصد هفتگی در سطح ۱۷۵۷دلار بسته شد. گزارش اشتغال‌زایی  آمریکا افزایش ۱۹۴هزار شغل را نشان داد، در حالی که پیش‌بینی‌‌‌ها از افزایش ۵۰۰هزار شغل در ماه سپتامبر حکایت داشت. برخی از کارشناسان معتقدند که تعداد مشاغل کمتر از سطح انتظارات باعث می‌شود فدرال‌رزرو نتواند در موعدی که پیش‌بینی می‌‌‌شد، سیاست‌‌‌های پولی خود را تشدید کند. کاهش خرید ماهانه اوراق قرضه از سوی بانک مرکزی آمریکا غیرقابل اجتناب است، اما آمار بازار کار می‌تواند نیروی صعودی کوتاه‌مدتی برای طلا فراهم کند؛ زیرا انتظارات سرمایه‌گذاران درباره زمان آغاز تعدیل این برنامه پس زده شده است.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش مهار‌ناپذیر تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات مسکن پس از افت کمرنگ در روزهای قبل، بار دیگر سیر صعودی را در پیش گرفت و از مرز 75هزار تومان نیز گذشت. به این ترتیب تسه9812 با افزایش 7/ 3درصدی در قیمت پایانی 76هزار و 805تومان بسته شد. با افزایش سقف وام مسکن از محل حق‌تقدم اوراق تسهیلات در فرابورس هزینه خرید این اوراق و همچنین بازپرداخت وام یادشده جهش بی‌سابقه‌ای داشته است، به طوری که برای دریافت وام 480میلیون تومانی با میانگین قیمتی 76هزار تومان بالغ بر 72میلیون تومان باید هزینه کرد. از طرف دیگر، هر متقاضی وام مسکن از محل اوراق حق‌تقدم در شهر تهران باید ماهانه ۸میلیون و ۶۶۱هزار تومان قسط پرداخت کند. مجموع بازپرداخت وام ۴۸۰میلیون تومانی بیش از یک‌میلیارد و ۸۰میلیون تومان و کل سود وام ۶۰۰میلیون تومان خواهد بود.

 

بازار نفت

بیشینه قیمت نهایی 7 سال اخیر

06

نفت در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر کمبود جهانی انرژی که قیمت گاز را به رکورد بالایی رساند و چین را واداشت تا خواستار افزایش تولید زغال‌سنگ شود، افزایش یافت و در هفتمین هفته مثبت متوالی خود بالغ بر 5درصد افزایش را به ثبت رساند. در حال حاضر قیمت نفت با جهش قیمت‌های گاز در اروپا و تصمیم اوپک‌پلاس برای ادامه افزایش تدریجی تولید و افزودن ۴۰۰هزار بشکه در روز به تولید نوامبر، تقویت شده است. به این ترتیب بهای معاملات WTI در سطح ۷۹دلار و 60سنت در هر بشکه بسته شد که بالاترین قیمت نهایی این شاخص از اکتبر سال ۲۰۱۴ بود. بازارهای انرژی پس از بهبود تقاضا برای سوخت در پی احیای فعالیت اقتصادی و کاهش محدودیت‌های کرونایی، با کمبود عرضه روبه‌رو شده‌اند و نگرانی‌ها نسبت به در پیش بودن زمستان سردتر به فشار بر تامین گاز افزوده است.