بازار سهام

هیجان سهامداران بورس

1

بازار سرمایه دیروز رفتار متناقضی از خود نشان داد، به طوری که هم‌زمان با تردید و محافظه‌کاری سهامداران در انجام داد و ستدها، روند بازار ابتدا صعودی بود و از نیمه دوم معاملات، شاهد افزایش عرضه در کلیت بازار بودیم. بر این اساس شاخص کل، روز گذشته با افزایشی کم‌رمق، 13/ 0درصد به ارتفاع یک‌میلیون و 457هزار واحدی خود افزود. شاخص کل هم‌وزن، هم‌پای بازار حرکت کرد، اما نتوانست رنگ سبز را به خود ببیند و 22/ 0درصد افت را تجربه کرد. به نظر می‌رسد تنها عاملی که در چند روز اخیر بازار را کم‌تحرک نگه داشته، ترس و هیجانی است که سهامداران در برابر دولت و سیاست‌‌‌های نامشخص اقتصادی‌‌‌اش دارند. به گفته کارشناسان، افت سنگین بازار در مقطع فعلی بعید است؛ زیرا قیمت‌های جهانی روند صعودی دارند و زمانی که گزارش‌‌‌های 6ماهه شرکت‌ها منتشر شود، به‌طور کلی جهت بازار تغییر می‌کند.

 

بازار سکه

مقاومت شدید سکه

3

سکه امامی در داد و ستدهای روز دوشنبه بدون همراهی نرخ اونس طلا در بازار جهانی در بالای مرز حساس 11میلیون و 700هزار تومان مقاومت شدیدی از خود نشان داد، به طوری که این فلز گرانبها با فشارهای کاهشی در سطح 11میلیون و 720هزار تومان به کار خود خاتمه بخشید. شکاف قیمتی بین ارزش ذاتی و قیمت بازاری سکه امامی به حدود 400هزار تومان رسیده است که نشان می‌دهد، در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت قابل‌توجهی دارد. به گفته عده‌‌‌ای از فعالان بازار طلا و سکه، در صورت از دست رفتن این مرز حساس، سطوح پایین‌‌‌تری برای سکه دیده می‌شود. علاوه بر این فشارهای ناشی از افت طلای جهانی و دلار در بازار داخلی باعث کاهش سریع‌تر ارزش این کالا در روز گذشته شد، اما امیدواری‌ دلالان به عدم‌توافق نهایی در مذاکرات هسته‌‌‌ای مانع ریزش بیشتر بهای سکه شد.

 

بازار طلای جهانی

معاملات بی‌رمق طلا

4

قیمت طلا همزمان با نوسان کم‌رمق ارزش دلار و نگرانی‌ از آغاز انقباضی شدن سیاست پولی فدرال‌رزرو به‌رغم آمارهای ضعیف بخش اشتغال آمریکا در نخستین روز کاری (ساعت 16) به 1754دلار کاهش یافت. از طرفی بازده اوراق خزانه ۱۰ساله آمریکا به بالاترین حد از اوایل ژوئن تاکنون رسیده که به افزایش هزینه نگهداری منجر شده است. بانک مرکزی آمریکا با وجود گزارش اشتغال مایوس‌کننده سپتامبر ممکن است ماه آینده تعدیل تدابیر محرک مالی را آغاز کند. آماری که روز جمعه منتشر شد، نشان داد اقتصاد آمریکا ۱۹۴هزار شغل جدید در سپتامبر ایجاد کرده که ۵۰۰هزار شغل پایین‌‌‌تر از پیش‌بینی اقتصاددانان بود. تعدیل برنامه خرید ماهانه اوراق قرضه توسط بانک مرکزی، با طلا به عنوان پوشش ریسک در برابر تورم مقابله کرده و از جذابیت آن کم می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

اصلاح قیمت تسه‌ها

5

روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز دوشنبه متوقف شد و پا به مسیر نزولی گذاشت. این کاهش در مقابل افزایش‌های متوالی و سقف‌شکنی تسه9812 اندک است، با این حال تسه9812 در داد و ستد‌های دیروز با 7/ 4درصد کاهش در قیمت پایانی 73هزار و 637تومان بسته شد. پس از افزایش وام مسکن جوانان و رشد سقف تسهیلات اوراق از محل حق‌تقدم آن در بازار سهام، حال نوبت افزایش وام مسکن روستاییان است. این پیشنهاد در جلسه آتی شورای عالی مسکن مطرح خواهد شد و بر اساس آن، سقف وام مسکن در روستا‌‌‌‌‌‌ها به 200میلیون تومان افزایش خواهد یافت. در صورت تصویب این طرح شاهد تسریع در روند نوسازی و مقاوم‌‌‌سازی واحدهای مسکونی خواهیم بود. از طرفی باید دید، با توجه به افزایش روزافزون قیمت مسکن چنین تسهیلاتی تا چه حد می‌تواند به مستاجران کمک کند.

 

بازار نفت

افزایش مهار‌ناپذیر نفت

6

به دنبال عرضه محدود نفت از سوی تولیدکنندگان عمده و افزایش تقاضا برای مصرف، هم‌زمان با تلاش کشورهای بزرگ جهان برای ترمیم اقتصادهای کرونا‌زده خود، قیمت نفت روز دوشنبه شاهد جهشی قوی بود و دامنه رشد چندهفته‌‌‌ای‌اش را گسترش داد. در حالی که افراد واکسینه‌شده در کشورهای مختلف فعالیت‌های اقتصادی را از سر گرفته‌اند، بهای نفت پا به مسیر صعودی گذاشته و حرکت قیمت‌ها ناشی از عوامل درون بازاری بوده که نشان می‌دهد، انتظار تورم بالاتر، از روند صعودی قیمت نفت حمایت می‌کند. قیمت زغال‌سنگ و گاز طبیعی نیز هم‌زمان با ترمیم اقتصاد جهانی رو به افزایش گذاشته و سبب محبوبیت نفت برای نیروگاه‌های تولید برق شده است. به این ترتیب، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت با 3/ 2درصد افزایش به 81دلار و 30سنت رسید که بالاترین رقم از اواخر سال 2014 تاکنون بود.