بازار سهام

سرخ‌پوشی بورس

02

بازار سرمایه طی داد و ستدهای روز گذشته نتوانست موقعیت خود را در کانال 4/ 1‌میلیون واحدی حفظ کند. بنابراین روز چهارشنبه روند بازار کاملا نزولی و منفی بود به طوری که شاخص کل 5/ 1‌درصد از ارتفاع خود کاست و به زیر سطح حمایتی عقب‌نشینی کرد و در رقم یک‌میلیون و 397‌هزار واحد ایستاد. شاخص کل هموزن نیز همسو با روند کاهشی بازار با افت روبه‌رو شد و 19/ 2‌درصد ریزش را به خود دید. به گفته برخی از کارشناسان بورس عواملی همچون نرخ ارز، قیمت‌گذاری دستوری و همچنین افزایش نرخ بهره می‌تواند برای روند معاملاتی آتی بازار سرمایه تاثیرات منفی به همراه داشته باشد. تعیین‌تکلیف برجام و مسائل مربوط به مدیران سازمان بورس از جمله عواملی هستند که بر تصمیم‌گیری سهامداران تاثیرگذارند و سبب جذابیت سرمایه‌گذاری در بورس نسبت به دیگر بازارها خواهند شد.

 

بازار سکه

بازار هیجانی سکه

04

در حالی که معامله‌گران بر اخبار مرتبط با احتمال شروع مذاکرات تمرکز دارند، بازار طلا و سکه در روز چهارشنبه تحرک ناچیزی را همزمان با افت تقاضای خریداران به خود دید و تغییرات چندانی نداشت. بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته در سطح قیمتی 11‌میلیون و 720‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته معامله‌گران، با توجه به شرایط کنونی،  امیدواری نسبت به شروع مذاکرات هسته‌ای و لغو تحریم‌ها موجب شده که فشار فروش زیادی در بازار سکه شکل بگیرد، ولی بازار می‌تواند در صورت خوابیدن هیجانات سیاسی، از مسیر نزولی خارج شود. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران عامل دیگر دامنه نوسان محدود سکه را می‌توان به روند معکوس بازارهای داخلی همچون نرخ ارز با بازارهای جهانی همانند رشد اونس طلا مرتبط دانست.

 

بازار طلای جهانی

صعود مجدد طلا

05

قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز چهارشنبه، در حالی رشد کرد که با بالا رفتن قیمت‌های انرژی نگرانی‌های زیادی در مورد تورم جهانی به وجود آمده است که همین امر موجب شده تا تقاضا برای خرید طلا رشد کند. به طوری که این کالا تا ساعت 19و40دقیقه دیروز به قیمت 1794 دلار رسید. رشد قیمتی اونس جهانی درحالی محدود شد که ارزش شاخص دلار در برابر دیگر ارزهای جهان تقویت شد. همچنین گفته می‌شود که بحران جهانی انرژی چشم‌‌‌انداز اقتصاد دنیا را به مخاطره انداخته است و با به وجود آوردن موج تورمی جدید سرمایه‌گذاران برای حفظ ارزش دارایی‌‌‌های خود به خرید طلا روی آورده‌‌‌اند. تحلیلگران فنی بر این باورند بازار پتانسیل تداوم روند صعودی  دارد و طلا می‌تواند مجددا به سطوح بالاتری حرکت کند.

 

بازار اوراق مسکن

سطح قیمتی جدید تسه

06

اوراق تسهیلات بانک مسکن طی معاملات روز گذشته نتوانست کانال 70‌هزار تومانی خود را حفظ کند. بنابراین با افت 78/ 3‌درصدی به زیر این سطح عقب‌نشینی کرد و در قیمت پایانی 67‌هزار و 481 تومان تثبیت شد. همچنین داد و ستدهای تسه 9812 روز گذشته با 79 معامله و به ارزش بیش از 98‌میلیون تومان با فشار فروش به پایان رسید. گفتنی است که رکود معاملات، کاهش توان متقاضیان و افت بازده سرمایه از مهم‌ترین عوامل تردید سازندگان در تعریف پروژه‌‌‌های جدید ارزیابی می‌شوند. همچنین عمده کارشناسان معتقدند بازار مسکن از ظرفیت رشد قابل‌توجه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ برخوردار نیست. طرح دولت برای احداث سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی، ثبات بازارهای رقیب از جمله ارز، طلا و بورس، کاهش انتظارات تورمی و احتمال انجام مذاکرات هسته‌‌‌ای از دلایل آرامش نسبی بازار مسکن در نیمه دوم سال‌جاری عنوان می‌شوند.

 

بازار نفت

سقف تاریخی نفت

07

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا طی معاملات روز گذشته در بازار جهانی کمی افت قیمت را تجربه کرد اما این کاهش باعث نشد تا بهای نفت WTI سقف تاریخی خود را که در اول نوامبر سال 2014 بود در جهت منفی بشکند. بنابراین هر بشکه از این نفت روز گذشته به قیمت 80 دلار مورد داد و ستد معامله‌گران جهانی قرار گرفت. این کالا از ابتدای سال میلادی تاکنون بیش از 60‌درصد سودآوری به همراه داشته است. به عقیده عده‌‌‌ای از فعالان بازار نفت علاوه بر محدودیت عرضه اوپک‌پلاس، افزایش قیمت گاز در اروپا با نزدیک شدن به فصل زمستان باعث تغییر سوخت از گاز طبیعی به نفت به منظور تولید برق در برخی نقاط شده و ممکن است تقاضای جهانی نفت را چند صد‌هزار بشکه در روز افزایش دهد.