بازار سهام

نمای متناقض بورس

01

بازار سرمایه روز دوشنبه شاهد روند پرنوسانی بود، به طوری که با افزایش عرضه‌ها، معاملات در مدار منفی آغاز به کار کرد. اما به یک‌باره روند بازار تغییر جهت داد و زمین بازی را سبز کرد. بر این اساس شاخص کل، روز گذشته با 06/ 0درصد افزایش به سطح یک‌میلیون و 436هزار واحد دست یافت، در حالی که شاخص کل هموزن کاهشی بود و 09/ 1درصد افت را تجربه کرد. به‌‌‌‌نظر می‌رسد در صورت تثبیت دلار در سطح فعلی، بازار سهام، به‌‌‌‌ویژه در بخش بنیادی‌‌‌‌ها، همچنان بتواند خود را با شرایط خوب بازارهای جهانی وفق دهد و روزهای متعادلی را سپری کند. در این میان، در صورتی‌‌‌‌که سرمایه‌گذاری در این بازار با نگاه تحلیلی و بر اساس پشتوانه‌‌‌‌های بنیادی صورت پذیرد، به ‌‌‌‌نظر می‌رسد کمترین ریسک به سرمایه‌گذاران تحمیل شود و به‌‌‌‌عبارت ساده‌‌‌‌تر، آنها شاهد سرمایه‌گذاری ‌‌‌‌ایمن در روزهای پرفراز و نشیب باشند.

 

بازار سکه

ترس معامله‌گران سکه

03

سکه همزمان با تغییر جهت قیمت دلار در بازارهای داخلی و نبود محرک خارجی در دو روز ابتدایی هفته، روند نزولی را در پیش گرفت و این روند در معاملات روز دوشنبه نیز ادامه یافت. این امر ناشی از پیشروی اونس طلای جهانی در مسیر نزولی و انتظارات کاهشی دلار در معاملات داخلی بود. تقویت سیر کاهشی مولفه‌های تاثیر‌گذار بر بازار طلا و سکه سبب از دست رفتن کانال 11میلیون و 700تومانی برای این فلز گرانبها شده است. به این ترتیب سکه امامی در سطح 11میلیون و 670تومان معامله شد. واگذاری سطوح مهم سکه یکی پس از دیگری، آن در هم در فواصل کم، نشان‌دهنده بروز ترس و هیجانات معامله‌گران بوده است؛ در حالی که مهم‌ترین موضوع در روزهای آتی لغو تحریم‌های بین‌المللی و آزادسازی منابع است که می‌تواند بر فضای حاکم بر کشور تاثیر کاهشی بگذارد.

 

بازار طلای جهانی

فشارهای نزولی طلا

04

اونس طلا در معاملات بازار جهانی که در پایان دادوستدهای هفته گذشته سقوط قابل‌توجهی را تجربه کرده بود، روز دوشنبه به افت بیشتر خود تداوم بخشید. همچنین انتشار گزارش بیکاری هفتگی، فراتر از انتظار سرمایه‌گذاران بود و باعث شد احتمال رشد زودتر از موعد نرخ بهره بانکی آمریکا افزایش یابد. بر این اساس افزایش نرخ بهره تاثیر مستقیم منفی بر قیمت طلا داشت، به طوری که طلای جهانی روز گذشته در سطح 1768دلار معامله شد. طی روزهای گذشته عوامل مختلفی در کنار یکدیگر به وجود آمدند و در نتیجه آنها، قیمت طلا نزولی شد. گفته می‌شود در حال حاضر، اونس تمام عوامل کاهشی از جمله افزایش قیمت دیگر رمزارز‌‌‌‌ها، افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو، بهبود داده‌های اقتصادی و... را پیش روی خود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

تزلزل قیمتی تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته جاری بازار، برخلاف روند چندروزه، سیر نوسانی را در پیش گرفته است. بر همین اساس اوراق یادشده در دادوستد‌های روز گذشته مجددا بر مدار نزولی پا گذاشت و کاهش قیمت را تجربه کرد. تسه9812 که در اسفندماه 1398 در بازار فرابورس برای استفاده از حق‌تقدم وام مسکن منتشر شد، روز دوشنبه در قیمت پایانی 68هزار و 844تومان به دادوستد‌های خود پایان داد. در گزارش جدید مرکز آمار ایران اعلام شده است که قیمت مسکن پس از ۹ماه گرانی، در شهریورماه ارزان شد. با وجود این، متوسط قیمت هر متر واحد مسکونی تهران در شهریورماه به ۳۱میلیون تومان رسید؛ این یعنی هر خانوار برای خرید یک‌واحد ۷۵متری در منطقه متوسط تهران باید 2میلیارد و 250میلیون تومان هزینه کند.

 

بازار نفت

رکورد جدید نفت

06

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه تحت‌تاثیر تقاضای قوی، به بالاترین حد از نوامبر 2014 صعود کرد. به این ترتیب بهای هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت با 5/ 1درصد افزایش به سطح ۸۳دلار رسید. به گفته کارشناسان، تسهیل محدودیت‌ها در سراسر جهان به احیای مصرف سوخت کمک خواهد کرد و سوئیچ از گاز به نفت برای تولید نیرو به‌تنهایی تقاضا را برای نفت در سه‌ماهه چهارم حداقل ۴۵۰هزار بشکه در روز افزایش می‌دهد. از طرفی انتظار می‌رود هوای سرد در نیمکره‌شمالی، کمبود عرضه نفت را تشدید کند؛ زیرا با آغاز سرد شدن هوا کمبود انرژی حادتر می‌شود. با اینکه کمبود زغال‌سنگ، برق و گاز طبیعی به تقاضای بیشتر برای نفت منتهی می‌شود، به نظر می‌رسد این وضعیت با عرضه بیشتر از سوی اوپک‌پلاس یا آمریکا همراه نمی‌شود.