بازار سهام

عملکرد مثبت بورس

1

شاخص کل بورس با روند صعودی در هفته گذشته تا سطح یک‌میلیون و 436هزار واحدی پیش رفت و بازدهی 8/ 2درصدی را عاید سهامداران خود کرد. ضمن کاهش نسبی حجم معاملات بازار به همراه ارزش معاملات آن در مهرماه، بورس در کارنامه ماهانه، پیشتاز بازارهای داخلی بود و بازده 6/ 3درصدی را به همراه داشت. اما نوسانات کاهشی بازار سرمایه و کم‌توجهی به سهام کوچک‌تر، شاخص هموزن را به محدوده منفی 4/ 4درصد کشاند. به گفته کارشناسان تا پایان سال شرایط امیدوارکننده‌‌‌ای در مورد بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست و بازدهی مناسب در بازار سهام به بازه بلندمدت‌‌‌تری نیاز دارد. علاوه بر این، انتظارات فعالان بازار سرمایه حاکی از این است که شاخص کل می‌تواند در بازه میان‌مدت به سطح تعیین‌کننده روند صعودی بازار، یعنی رقم یک‌میلیون و 600هزار واحد دست یابد و روند متعادل‌‌‌تری داشته باشد.

 

بازار سکه

افت تقاضا برای سکه

3

با افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی و همچنین تمایلات مثبت ارز، سکه توانست بار دیگر از مرز حساس خود عبور کند و در معاملات روز پنج‌شنبه در سطح 11میلیون و 820هزار تومان قرار گرفت. در حالی که این کالا طی داد و ستدهای هفته گذشته پتانسیل رشد داشت، با کاهش قابل‌توجه تقاضا روبه‌رو بود. بنابراین به نظر می‌رسد طلا برای سرمایه‌گذاری جاذبه و هیجان سابق خود را از دست داده است. با این حال این فلز گرانبها رشد 17/ 0درصدی را تجربه کرد و از افت هفتگی در امان ماند. وجود نوسانات کاهشی در ماه گذشته سبب شد تا سکه امامی در هفتمین ماه سال 4/ 1درصد عقبگرد را به ثبت برساند. همزمان با کاهش قیمت بازاری سکه، ‌‌‌ ارزش ذاتی آن کمی رشد کرد که همین امر موجب کاهش حباب سکه شد.

 

بازار طلای جهانی

طلا در آستانه 1800دلاری

4

روند صعودی طلا برای چهارمین روز متوالی ادامه یافت و در آستانه 1800دلاری شدن قرار گرفت. اونس طلا روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر ضعیف شدن ارزش دلار، جهش چشمگیری داشت که در پایان معاملات این روند کند و فلز گرانبها در محدوده منفی بسته شد. اما روز جمعه در حالی که افت ارزش دلار باعث شد تاثیر رشد سود اوراق قرضه و نگرانی از آغاز کاهش کمک‌‌‌های پولی بانک مرکزی آمریکا بر بازارهای طلا کاهش یابد، روند افزایشی خود را از سر گرفت. قیمت طلا از ابتدای ماه میلادی جاری تاکنون بین ۱۷50 تا ۱۸۰۰ دلار معامله شده است، اما دلار ضعیف در معاملات روز گذشته این فلز را به بالاترین حد از محدوده مذکور رساند. با وضعیت کنونی و نگرانی سرمایه‌گذاران از چشم‌انداز اقتصادی، وضعیت فنی فلزات گرانبها صعودی شد و اونس نیز در این سیر (در ساعت 20) به 1797دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

بازده مثبت در نوسان شدید

5

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات مهرماه روند نوسانی شدیدی را پشت سر گذاشت و تحت‌تاثیر موج اخبار افزایش سقف وام تسهیلات در طرح‌های مختلف، از جمله وام مسکن جوانان به یک‌میلیارد تومان و وام حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در بستر فرابورس به 480میلیون تومان، قرار گرفت. تسه9812 در همین راستا در محدوده 65 تا 77هزار تومان معامله شد و در نهایت با قیمت 68هزار و 165تومان به دادوستد خود در مهرماه پایان داد و سود 5/ 3درصدی را عاید دارندگان این دسته از سهام کرد. با کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن، میانگین تسه‌ها به 69هزار و 700تومان رسید. برای دریافت وام 480میلیون تومانی نیاز به خرید 960فقره تسه9812 است که با قیمت یادشده حدود 67میلیون تومان باید هزینه کرد.

 

بازار نفت

از سر گیری سیر صعودی

6

روند صعودی نفت WTI روز جمعه از سر گرفته شد و به سطح 83 دلار و 30سنت بازگشت. بهبود تقاضا در بحبوحه واکنش ضعیف‌تر تولیدکنندگان به افزودن عرضه باعث شده تا ذخایر در سراسر جهان به کمتر از میانگین پنج‌ساله پیش از پاندمی افت کند. از طرفی کمبود انرژی در اروپا و آسیا و قیمت‌های بالای گاز طبیعی و زغال‌سنگ، خوش‌بینی به قیمت نفت در ماه‌های آینده را تقویت کرده است. سوئیچ از گاز به فرآورده‌های نفتی مانند نفت کوره و دیزل، به‌خصوص در آسیا از محدود شدن عرضه در بازار و حرکت به سمت قیمت‌های بالاتر حکایت دارد. با وجود اینکه قیمت‌ نفت در روزهای اخیر به بالاترین سطح طی چند سال گذشته صعود کرده است، در زمستان امسال فضای بیشتری برای افزایش خواهد داشت و کاهش سطح ذخایر جهانی حاکی از آن است که روند صعودی به این زودی به پایان نمی‌رسد.