بازار سهام

عقبگرد شاخص سهام

01

بورس تهران در نخستین روز کاری خود در آبان‌ماه با افت میانگین قیمت‌ها و سرخ‌‌‌پوشی اکثر نمادهای شاخص آغاز به کار کرد و تا پایان روز معاملاتی با افزایش عرضه‌ها بیش از 28‌هزار واحد از ارتفاع شاخص سهام کاسته شد. به این ترتیب شاخص کل بورس روز شنبه با افت 99/ 1‌درصدی مواجه شد و به سطح یک‌میلیون و 407‌هزار واحد تنزل یافت. سیر نزولی حاکم بر بازار در شاخص کوچک‌تر‌ها پررنگ‌تر ظاهر شد و سبقت شاخص کل هموزن در مسیر کاهشی را رقم زد، به‌طوری که این نماگر روز شنبه 31/ 2‌درصد به عقب برگشت. انتظار می‌رفت با انتشار گزارش‌های 6ماهه شرکت‌ها روند صعودی بازار سرمایه تشدید شود، اما این موضوع نه‌تنها سبب بهبود روند نشد، بلکه فشار عرضه‌ها افزایش صف فروش را به همراه داشت و ارزش معاملات خرد بورس به 2هزار و 787‌میلیارد ‌تومان رسید.

 

بازار سکه

افزایش امیدواری‌‌‌ها در بازار سکه

03

جهش قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی به نزدیکی مرز 1800دلار و نیز انتظارات صعودی در بازار ارز، قیمت سکه را تقویت کرد. اما کم‌رمق بودن تقاضای سرمایه‌گذاران در بازار داخلی، مانع افزایش بیشتر قیمت‌ها شد و تغییر چندانی در بهای سکه ایجاد نکرد. به این ترتیب سکه امامی در سطح 11میلیون و 880‌هزار‌تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. برخی کارشناسان بازار طلا پیش‌بینی می‌کنند که در معاملات هفته جاری با توجه به افزایش قیمت‌ها در بازارهای نفتی، طلای جهانی نیز همچنان سیر افزایشی داشته باشد. در مقابل، به نظر می‌رسد نرخ ارز داخلی با توجه به شرایط موجود شاهد تغییرات چندانی نباشد و در همین محدوده باقی بماند. بنابراین انتظار می‌رود نرخ سکه امامی با توجه به فشارهای تقویت‌کننده و ترمز دلار، نوسانات محدودی را به خود ببیند.

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر کانال حساس

04

اونس طلا در معاملات جمعه در واکنش به رشد فشارهای تورمی، به بالاترین حد در 6هفته گذشته صعود کرد و از مرز 1800‌دلار گذشت. با این حال تلاش‌های رئیس بانک مرکزی آمریکا برای آرام کردن نگرانی‌های تورمی سبب افت 30‌دلاری طلا و فاصله گرفتن آن از بالاترین قیمت روزانه شد و در نهایت بهای هر اونس در آخرین روز کاری در سطح 1792دلار بسته شد و برای کل هفته 1/ 4درصد رشد را به ثبت رساند. تحلیلگران می‌‌‌گویند طلا با رقابت جدید به‌خصوص از سوی بیت‌کوین روبه‌روست که بخشی از نیروی صعودی و سرمایه را از بازار طلا ربوده است. اما تهدید رو به رشد فشارهای تورمی اصلی‌‌‌ترین عامل پشتیبانی‌کننده بازار طلاست و به نظر می‌رسد این موضوع کمک‌ می‌کند تا اونس در کوتاه‌مدت از مقاومت کلیدی در سطح ۱۸۳۰دلار عبور کند.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش تقاضای تسه

05

تسه 9812 طی معاملات اولین روز ماه جدید، کار خود را مثبت آغاز کرد؛ به طوری که این اوراق تسهیلات بانکی روز شنبه 62/ 2درصد رشد را تجربه کرد و به قیمت پایانی 69‌هزار و 949تومان رسید. با ورود تسه 9812 به آبان‌ماه یک‌ماه دیگر از تاریخ انقضای سررسید این نماد کاسته شد و این اوراق قبل از اتمام سال‌جاری به معاملات خود در فرابورس پایان خواهد داد. گروهی از فعالان و کارشناسان بازار نسبت به احتمال بروز آثار تورمی در بازار مسکن بعد از اعلام خبر افزایش دوبرابری سقف تسهیلات خرید واحد مسکونی ابراز نگرانی می‌کنند، اما تاکنون تغییری در سطح قیمت ملک به‌واسطه افزایش رقم تسهیلات رخ نداده است؛ زیرا ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن با استفاده از این تسهیلات نیز آرام و تدریجی است.

 

بازار نفت

نهمین هفته مثبت

06

قیمت نفت، هفته گذشته که توجه بازار به افت شدید ذخایر نفت آمریکا جلب شد، با وجود پایین آمدن قیمت‌های زغال‌سنگ و گاز، رشد هفتگی دیگری را به ثبت رساند. بهای معاملات  WTIیک‌دلار و 50سنت افزایش یافت و در نزدیکی 84دلار در هر بشکه بسته شد. این قرارداد برای کل هفته 1/ 8درصد رشد کرد و برای نهمین هفته متوالی افزایش یافت. به‌‌‌دنبال احیای اقتصادی در دوره پساکرونا و مشکلات ایجادشده در زنجیره تامین جهانی، بازارهای انرژی در مناطق مختلف جهان با کمبود عرضه روبه‌‌‌رو شده‌‌‌اند. قیمت‌های برق، زغال‌‌‌سنگ و گاز طبیعی به‌‌‌شدت متلاطم شده و این نوسان‌‌‌ها در حال انتقال به بازار فرآورده‌‌‌های نفتی هستند. به نظر می‌رسد با آغاز زمستان و سرمای شدید در نیمه‌کره‌ شمالی تقاضا برای نفت افزایش یابد و رشد خود را که از ابتدای سال میلادی جاری حدود ۷۲درصد بود، بیشتر کند.