بازار سهام

تشدید سیر نزولی بورس

1

بازار سرمایه در دومین روز معاملاتی هفته جاری، در ادامه روند نزولی روزهای قبل، باز هم تحت‌تاثیر فشار عرضه، بار دیگر سرخ‌پوش شد. جو نزولی موجب شد تا شاخص کل، سطح روانی یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحدی را برای سومین بار در دو ماه اخیر از دست بدهد. در جریان معاملات روز دوشنبه، شاخص کل با افت حدود 68/ 1درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۸۴هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن با سقوطی سنگین‌تر معادل 04/ 2درصد تنزل یافت. به نظر می‌رسد ترس سهامداران از ریزش بیشتر سبب افزایش صف‌های فروش شده است و ابهامات سیاسی موجود و مشخص نبودن برنامه اقتصادی دولت به ریزش این روزهای بازار دامن می‌زند. با این حال برخی از سهم‌ها در قیمت کنونی ارزنده هستند و می‌توان با دید بلندمدت و دوری از هیجانات، سود قابل قبولی کسب کرد.

 

بازار سکه

مرز روانی سکه

3

افزایش نرخ دلار طی روز‌های گذشته با رشد ارزش طلای جهانی همزمان شده که در پی آن، روند سکه نیز با رنج مثبت روبه‌رو شده است. بر این اساس، سکه امامی روز گذشته فاصله خود را به کانال جدید 12میلیون تومانی نزدیک‌‌‌تر کرد و در سطح 11میلیون و 885هزار تومان معامله شد. با این حال، تقاضا برای این فلز گرانبها همچنان بی‌رمق است. برخی از معامله‌گران بازار طلا و سکه باور دارند که حتی با رسیدن سکه امامی به بالای مرز ۱۲میلیون تومانی، شانس زیادی برای شکست مقاومت ۱۲میلیون و 500هزار تومان وجود نخواهد داشت. سکه امامی از ابتدای سال‌جاری تاکنون نتوانسته از مقاومت ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومانی با قدرت عبور کند. از نگاه آنها زمانی که چشم‌اندازی از افزایش قیمت وجود ندارد، معامله‌گران بزرگ وارد بازار نخواهند شد.

 

بازار طلای جهانی

امید به صعود طلا

4

طلا پس از آنکه روز جمعه به سخنرانی رئیس فدرال رزرو واکنش نشان داد و از بالاترین سطح خود در 6هفته گذشته فاصله گرفت، در شروع معاملات دوشنبه از سوی ضعیف شدن ارزش دلار تقویت شد و در سیر صعودی از مرز مقاومتی نیز عبور کرد. فعالان بازار اکنون به نشست‌های بانک مرکزی ژاپن و بانک مرکزی انگلیس در روز پنج‌شنبه چشم دوخته‌اند، در حالی که شاخص‌های بازار از رشد بیشتر شاخص‌های تورم حکایت دارد. این موضوع در کنار افت ارزش دلار به کمک طلا آمد. به این ترتیب هر اونس طلا (در ساعت 19 روز گذشته) در سطح 1809دلار ایستاد. سرمایه‌گذاران به دنبال در امان نگه‌داشتن دارایی‌های خود از تورم هستند. اونس طلا ممکن است مقاومت در سطح ۱۸۱۴دلار را دوباره تست کند و شکسته شدن این سطح به صعود طلا تا سطح ۱۸30دلار منتهی خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

بهای کمتر از میانگین

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه همسو با اغلب نماد‌ها در این دسته از سهام سیر نزولی را برگزید و افت حدود 3درصد را به ثبت رساند. در حالی که قیمت خرید این نماد صعود کم‌رمق را شاهد بود، تسه 9812 در سطح 67هزار و 927تومان به معاملات خود در روز گذشته پایان داد. این اوراق پس از رشد‌های مهار‌ناپذیر از اواسط مهرماه تاکنون در سیر نزولی قرار گرفته و نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. میانگین نرخ اوراق یادشده که در روز‌های صعودی به سطح 80هزار تومان نزدیک شده بود، در حال حاضر به 68هزار و 502تومان رسیده است که در مقایسه با تسه 9812 رقم بیشتری را نشان می‌دهد. این مهم می‌تواند به تقاضای تسه اسفندماه 98 در روزهای آتی منجر شود و آن را افزایش دهد.

 

بازار نفت

رشد قدرتمند بهای نفت

6

هر بشکه نفت wti روز دوشنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به محدود ماندن عرضه در بحبوحه تقاضای بالا برای سوخت در آمریکا و نقاط دیگر جهان، با رشد قیمتی روبه‌رو شد؛ به طوری که بهای این نفت به سطح 84دلار و 90سنت صعود کرد. قیمت‌‌‌ نفت از نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه زغال‌سنگ و گاز در چین و هند که از بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌‌‌های انرژی هستند و همچنین اروپا همراه با افزایش تقاضا برای مصرف دیزل و نفت کوره به منظور تولید برق، پشتیبانی شده است. به گفته برخی از کارشناسان ممکن است قیمت نفت در هفته‌‌‌های آینده اصلاح شود؛ زیرا رشد چشمگیر قیمت‌ها احتیاط در بازار را افزایش داده است. بنابراین انتظار می‌رود روند بازار نفت برای روزهای آتی با حفظ جایگاه قیمتی خود کمی آرامش را به خود ببیند.