بازار سهام

رشد بی‌رمق بورس

01

معاملات بازار سهام در روز سه‌شنبه ابتدا با نوسانات منفی آغاز شد، اما ادامه متعادل‌تری داشت و شاهد کاهش قابل‌‌‌توجه فشار عرضه‌‌‌ها بودیم. تلاش خریداران برای سبز‌‌‌پوش کردن بازار و نمادهای بزرگ کاملا ملموس بود و در نهایت به لطف مثبت بودن نمادهای شاخص‌‌‌ساز، نماگر اصلی بورس با 02/ 0درصد افزایش روی سطح یک‌میلیون و ۳۸۴هزار واحد قرار گرفت. روند معاملات در کلیت بازار و به‌خصوص نمادهای کوچک، تفاوت چشمگیری نداشت. با پشت سر گذاشتن نیمه اول بازار تاب مقاومت در برابر حجم بالای عرضه‌‌‌ها در نمادهای کوچک شکسته شد و قیمت‌ها به محدوده منفی برگشت. به این ترتیب شاخص هم‌‌‌وزن با 96/ 0درصد کاهش از ارتفاع قبلی فاصله گرفت.  ارزش معاملات نیز همچنان در ارقام پایینی به سر می‌برد. این متغیر روز گذشته به 2هزار و 549  میلیارد تومان کاهش یافت.

 

بازار سکه

نگاه سکه به دلار

03

پس از رشد آرام و چندروزه بهای سکه امامی و رسیدن آن به نزدیکی کانال 12میلیون تومانی، روز سه‌شنبه همزمان با افت نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین نزول ارزش اونس طلا در معاملات بازار جهانی، از سطح قیمتی خود کمی عقب‌نشینی کرد. بر این اساس هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 11میلیون و 870هزار تومان معامله شد. حباب قیمتی سکه کاهش قابل‌توجهی را طی معاملات چند هفته گذشته تاکنون تجربه کرد؛ به طوری که حباب این فلز گرانبهای داخلی به زیر 200هزار تومان نیز افت کرده است. گفته می‌شود تردید معامله‌‌‌گران ارزی از آرامش نسبی تقاضای سکه برخاسته و این آرامش در شرایطی رقم خورد که وضعیت اونس طلا در چند روز گذشته افزایشی بود و روند کاهشی روز گذشته اونس نیز به عنوان تشدید‌کننده افت قیمت‌ها ظاهر شد.

 

بازار طلای جهانی

کاهش دوباره طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد ارزش دلار و بازده اوراق قرضه آمریکا با کاهش روبه‌رو شد. اونس طلا که دوشنبه در نخستین روز کاری در قیمت 1806دلار بسته شد، روز گذشته (در ساعت 20) به 1793دلار تنزل یافت. نوسان اندک قیمت طلا این روزها در حالی اتفاق می‌‌‌افتد که سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس سیاستگذاری جدید بانک مرکزی آمریکا در هفته جاری هستند. به نظر می‌رسد طلا در فضای تورمی فعلی تا زمانی که موضع بانک مرکزی برای تحکیم سیاست پولی قطعی شود، به‌خوبی حمایت خواهد شد. اما آنچه باعث کاهش قیمت طلا در روز گذشته شد، تقویت ارزش دلار از پایین‌‌‌ترین سطح یک‌ماهه آن بود. رشد ارزش دلار، قیمت خرید طلا را برای دارندگان ارزهای غیر‌دلاری افزایش می‌دهد و تقاضای خرید آن را پایین می‌‌‌آورد.

 

بازار اوراق مسکن

چشم‌انداز روشن تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن طی معاملات روز سه‌شنبه در بازار فرابورس توانست مجددا یک قدم به مرز 70هزار تومان نزدیک شود، به طوری که ارزش تسه 9812 روز گذشته به قیمت پایانی 68هزار و 668تومان رسید. همچنین این اوراق با 82معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 61میلیون تومان داد و ستد خود را با حجم متعادلی به پایان رساند. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان بازار مسکن، علاوه بر قانون دریافت مالیات از خانه‌های خالی، هم‌‌‌اکنون قانون مالیات ارزش‌افزوده یا مالیات بر عایدی مسکن نیز در صف بررسی در صحن علنی مجلس قرار دارند. از آنجا که احتمال انحراف تسهیلات در عملیات اجرایی قانون جهش تولید مسکن پایین است، همین امر برای بانک مرکزی فرصت خوبی تلقی می‌شود تا تسهیلات را به سمت ساخت و تولید مسکن هدایت کند.

 

بازار نفت

عقبگرد بهای نفت

06

رشد مهار‌ناپذیر نفت در هفته‌های گذشته و خودنمایی آن در سطح 85دلار در پایان معاملات روز دوشنبه متوقف و طلای سیاه آمریکا در محدوده منفی بسته شد. روند نزولی آن در دادوستد‌های روز بعد نیز ادامه یافت و هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت به سطح 84دلار و 10سنت رسید؛ در حالی که تقاضای بالای نفت خام در آمریکا، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده نفت‌خام و محصولات نفتی جهان، پس از انتشار گزارش هفته گذشته که نشان می‌‌‌داد میزان ذخایر انبارهای نفت و بنزین این کشور بیش از حد انتظار کاهش یافته است، قیمت‌های نفت خام را تقویت کرده بود. به گفته کارشناسان بازار با وجود خاموشی‌‌‌های اخیر و تاثیر آن بر فعالیت صنعتی در این کشور، تقاضا برای نفت با سوئیچ تولیدکنندگان نیرو از گاز به دیزل و افزایش تولید زغال‌سنگ، تقویت خواهد شد.