بازار سهام

تداوم افت شاخص

01

بازار سرمایه روز شنبه معاملات خود را بر مدار نزولی آغاز کرد. به طوری شاخص کل بورس با 31/ 1‌درصد افت در طول داد و ستد‌های دیروز به سطح یک‌میلیون و 375‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن نیز همسو با روند نزولی بازار لباس سرخ بر تن کرد و 60/ 1‌درصد از جایگاه خود به عقب رانده شد. از نگاه برخی کارشناسان افزایش نرخ سود بین‌بانکی در دوره سقوط شاخص طی یک سال گذشته از دلایل روانی افت بورس است که در شرایط کنونی نیز با افزایش این نرخ سود، بازار سهام این خطر را مجددا احساس کرده و رنج منفی قوی را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این، احتمال ارزانی دلار را نیز می‌توان به معنای حفظ روند فعلی بازار سهام و چه بسا کاهش هر چه بیشتر آن دانست.

 

بازار سکه

کم‌‌‌رنگ شدن انتظارات افزایشی

03

بازار طلا و سکه به‌رغم افت ناگهانی اونس طلا در پایان معاملات هفته در بازار جهانی کاهش چندانی را تجربه نکرد؛ زیرا این بازار چشم به روند قیمت دلار داخلی دوخته است. بر این اساس کاهش قیمت طلای جهانی و ثبات نسبی در بازار ارز، تقاضا را در روز شنبه برای معامله‌گران سکه کاهش داد. به طوری که هر سکه امامی روز گذشته در سطح قیمتی 11‌میلیون و 870‌هزار تومان داد و ستد شد. به گفته برخی کارشناسان انتظارات افزایشی برای قیمت سکه به دلیل نامشخص ماندن روند مذاکرات و برنامه‌‌‌های اقتصادی دولت بسیار کم‌‌‌رنگ شده است. بنابراین در موقعیت فعلی سرمایه‌گذاران برای انجام معاملات خود دست به عصا حرکت می‌کنند. از سوی دیگر گفتنی است جذابیت سکه کاهش یافته است که علت آن را می‌توان کاهش توان خرید افراد و تقاضا دانست.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد چندباره طلا

04

طلای جهانی هفته گذشته نوسانات بسیاری را شاهد بود و چند بار توانست به سطوح بالاتر دست پیدا کند اما در انتهای هفته سقوط شدیدی را تجربه کرد و زیر سطح کلیدی خود قرار گرفت. آمارهای اقتصادی مختلف و موضع موافق تحکیم سیاست پولی بانک مرکزی کانادا نیروی صعودی را از این فلز ارزشمند دور کرد. به این ترتیب بهای معاملات هر اونس طلا در روز جمعه با یک‌درصد کاهش در سطح ۱۷۸4 دلار بسته شد و برای کل هفته بیش از یک‌درصد کاهش را نشان داد. دلار قوی‌تر و همچنین افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره و تحکیم سریع‌تر سیاست پولی روی قیمت طلا تاثیر گذاشته و سبب بد‌بینی نسبت به این فلز ارزشمند در هفته جاری شده و به باور تحلیلگران طلا باید در کوتاه‌مدت کف قیمتی ۱۷۶۰ دلار را حفظ کند که سطح حمایتی مهم بعدی محسوب می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

بهبود روند تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات مسکن در نخستین روز معاملاتی هفته خیز جدیدی برای کانال 70‌هزار تومانی برداشت و افزایش قیمت را تجربه کرد. تسه9812 نیز در راستای حرکتی سایر اوراق رشد 4/ 3‌درصد را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 69‌هزار و 462 تومان به داد و ستد‌های خود در روز گذشته پایان داد. نوسانات تسه‌ها در فرابورس در حالی ادامه یافته است که روند نزولی رشد نقطه به نقطه قیمت مسکن معامله شده در شهر تهران در مهر ماه تداوم یافت. به نظر می‌رسد افت محدود قیمت مسکن در مهر ماه بیشتر به توقف روند افزایشی قیمت‌ها در این ماه ربط داشته و تحت‌تاثیر کاهش معاملات خرید رخ داده است. به همین سبب از جذابیت خرید اوراق تسهیلات مسکن نیز کاسته شده و به‌رغم رشد‌های گذشته این دسته از سهام شاهد روند نزولی آنها در دو هفته گذشته بودیم.

 

بازار نفت

هفته منفی نفت

06

نفت روز جمعه تحت‌تاثیر انتظارات برای تداوم سیاست افزایش تدریجی تولید اوپک‌پلاس با اندکی افزایش قیمت بسته شد اما برای نخستین بار در 9 هفته گذشته کاهش هفتگی پیدا کرد. البته بهای وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روند کاهشی ابتدای معاملات روز جمعه را معکوس کرد و با 5/ 0درصد افزایش در ۸۳ دلار و ۵۷ سنت در هر بشکه بسته شد. در حالی که قیمت‌ها روز چهارشنبه در واکنش به گزارشی که نشان داد ذخایر نفت آمریکا طی هفته پیش از آن 3/ 4‌میلیون بشکه رشد کرده است، به عقب رانده شد. رشد چشمگیر ذخایر نفت آمریکا و انتظار برای مذاکرات هسته‌ای موقتا نگرانی‌ها درباره محدودیت عرضه را تا حدودی رفع کرد. نفت در سال ۲۰۲1 همزمان با احیای اقتصادها از پاندمی کووید-۱۹ رشد چشمگیری پیدا کرده است اما هفته گذشته با کاهش 3/ 0‌درصدی مواجه شد.