بازار سهام

جبران افت‌های متوالی

01

بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته همانند روز دوشنبه با قدرت‌‌‌نمایی خریداران آغاز به کار کرد. دیری نگذشت که جو مثبت به سایر نمادهای شاخص‌ساز تسری یافت و نماگر اصلی بورس برای دومین روز درصدد جبران افت‌های سنگین خود در ابتدای هفته برآمد. به این ترتیب در پایان داد و ستد‌های روز سه‌شنبه شاخص کل با بیش از 14هزار واحد معادل 08/ 1درصد رشد به سطح یک‌میلیون و ۳۷۶هزار واحد دست یافت. گرایش مثبت در نمادهای بزرگ بر شاخص هموزن سایه افکند و این نماگر نیز رشد 97/ 0درصدی را به ثبت رساند. ارزش معاملات خرد بورس با 2هزار و 53میلیارد تومان در کمترین مقدار از 23خردادماه تاکنون قرار دارد. به ‌‌‌نظر می‌رسد در مقطع کنونی، بازار آماده است تا در صورت جلب اعتماد سهامداران، بخشی از افت هفته‌‌‌های اخیر را جبران کند.

 

بازار سکه

ایستادگی سکه در مرز حساس

03

داد و ستدهای سکه در روز سه‌‌‌شنبه همچنان مانند روزهای پیشین کم‌تقاضا و با نوسان محدود همراه بود. با این حال این فلز باارزش داخلی روز گذشته افت اندکی را تجربه کرد و در سطح 11میلیون و 805هزار تومان ایستاد و سطح حساس خود را حفظ کرد. با توجه به انتشار اخبار مثبت و منفی برجامی، سکه توانسته ثبات خود را به‌خوبی حفظ کند و مجددا از حباب خود اندکی بکاهد. به گفته عده‌‌‌ای از فعالان بازار طلا و سکه، عامل تعیین‌کننده قیمت‌ها در بازار این روزها، میزان تقاضای سرمایه‌گذاران است که به دلیل ابهامات موجود ناشی از مذاکرات و سیاستگذاری‌‌‌های اقتصادی دولت جدید کاهش یافته؛ به طوری که تاثیر عواملی همچون روند اونس طلا در بازار جهانی و نرخ ارز داخلی بر قیمت‌‌‌ سکه نسبت به تقاضا کمرنگ‌‌‌تر شده است.

 

بازار طلای جهانی

طلا در انتظار پایان نشست

04

روز سه‌شنبه در حالی که تقویت دلار سبب کاهش جذابیت طلا برای خریداران شد و همزمان با افزایش نرخ تورم، سرمایه‌گذاران منتظر نتیجه نشست مهم سیاستگذاری فدرال‌رزرو بودند، بهای طلا کاهش یافت. به این ترتیب اونس طلا در کشاکش این دو محرک (در ساعت20) به 1790دلار رسید؛ درحالی که این رقم در پایان معاملات دوشنبه در فاصله 4دلاری کانال حساس خود بسته شد. نشست دوروزه فدرال‌رزرو چهارشنبه به اتمام می‌رسد. افزایش قیمت‌ها و رشد دستمزدها به بالاترین رقم‌ها طی چند سال گذشته، احتمالا چالش اصلی فدرال‌رزرو در این نشست خواهد بود. هنگام افزایش نرخ تورم، طلا به بازار امنی برای سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود، اما کاهش اقدامات محرک مالی و بالا بردن نرخ بهره برای مقابله با فشارهای تورمی موجب افزایش سوددهی اوراق قرضه دولتی می‌شود و هزینه- فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بالا می‌برد.

 

بازار اوراق مسکن

سیاستگذاری‌‌‌های بازار مسکن

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز سه‌‌‌شنبه توانست اندکی به ارزش خود بیفزاید؛ به طوری که تسه9812 طی معاملات، سطح 70هزار تومانی را مجددا از آن خود کرد و با رشد 29/ 0درصدی به قیمت پایانی 70هزار و 644تومان صعود کرد. گفته می‌شود اجرای قاطع قوانین مالیات‌ستانی موجب می‌شود بازار مسکن از جریان عمومی اقتصاد کشور و میانگین نرخ تورم تبعیت کند و تا زمانی که این اقدامات انجام نشده و مسکن از کالای سرمایه‌‌‌ای به کالای مصرفی تبدیل نشود، بازار ملک از فضای روانی جامعه متاثر خواهد شد. همچنین برخی کارشناسان اذعان دارند تولید مسکن به همراه اجرای قانون مالیات بر خانه‌‌‌های خالی و تصویب و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه‌‌‌، اقدام سه‌گانه مجلس برای قطع کردن دست سوداگران و دلالان است که حباب بازار را نیز به مرور تخلیه خواهد کرد.

 

بازار نفت

درخشش نفت تا پایان سال

06

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا روز سه‌شنبه پس از فتح کانال 84دلاری مجددا به زیر این سطح بازگشت؛ به طوری که هر بشکه نفت WTI در معاملات بازار جهانی به قیمت 83دلار و 88سنت داد و ستد شد. با توجه به افزایش میزان تقاضا در پی سرعت‌‌‌گرفتن رشد اقتصادی پس از همه‌گیری کرونا و تصمیم اوپک‌‌‌پلاس در خصوص پایبندی به میزان سهمیه تولیدات خود، قیمت نفت به بیشترین رقم در چند سال گذشته رسیده است. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان، احتمال دارد بهای نفت تا پایان سال بالای ۸۰ دلار باقی بماند؛ زیرا رشد اقتصادی پس از همه‌گیری ویروس کرونا و استفاده از نفت به جای گاز و زغال‌سنگ در برخی از کشورها و به تبع آن، افزایش بیش از انتظار میزان تقاضا، از جمله عواملی هستند که این تخمین را به واقعیت نزدیک می‌کنند.