بازار سهام

خیز صعودی بورس

01

بازار سرمایه آخرین روز معاملاتی هفته خود را سبز آغاز کرد؛به طوری که این بازار از همان ابتدا خیز صعودی به خود گرفت، تا جایی که شاخص کل 62/ 1درصد به ارتفاع خود افزود و تا سطح یک‌میلیون و 398هزار واحد صعود کرد. همچنین شاخص کل هموزن، مثبت واقع شد و 11/ 2درصد رشد را در کارنامه خود ثبت کرد. گفته می‌شود اگر شاخص کل بتواند محدوده یک‌میلیون و 450هزار واحد را که حمایت قبلی شاخص بود پس بگیرد، می‌توان امیدوار بود که روند متعادل رشد ادامه خواهد داشت؛ اما اگر پیش از رسیدن به این محدوده مجددا بازار نزولی شود، روزهای منفی ادامه‌‌‌دار خواهد بود. در مقابل برنامه دولت برای حذف قیمت‌گذاری دستوری و الزام شرکت‌های وابسته به دولت برای انجام عملیات بازارگردانی می‌تواند اثرات مثبتی داشته باشد.

 

بازار سکه

رشد سکه همگام با دلار

03

بازار طلا و سکه روز چهارشنبه در پی افزایش ناگهانی نرخ دلار در بازار داخلی افزایش نسبی را تجربه کرد؛ در حالی که در مقابل، اونس طلا در بازار جهانی که عامل دیگر تحریک‌کننده قیمت سکه است، بی تاثیر واقع شد. به این ترتیب، هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 11میلیون و 870هزار تومان مورد داد و ستد سرمایه‌گذاران این بازار قرار گرفت. گفته می‌شود تغییر رئیس بانک‌مرکزی و اعمال سیاست‌‌‌های اقتصادی برای تثبیت یا کاهش قیمت‌ها و همچنین روند اونس طلا و ابهامات موجود بر سر نرخ دلار، باعث می‌‌‌شود تا سکه با سرعتی آهسته به عوامل متناقض واکنش نشان دهد. همچنین این فلز گرانبهای داخلی تاکنون توانسته است سطح 11میلیون و 800هزار تومان خود را حفظ کند که این امر می‌تواند نشان‌دهنده تمایلات صعودی این بازار باشد.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد اونس طلا

04

روند اونس طلا در معاملات بازار جهانی دیروز، تحت‌تاثیر برخورد محتاطانه سرمایه‌‌‌‌گذاران طلا با خبرهای منتشرشده از فدرال‌‌‌‌رزرو آمریکا در خصوص سیاستگذاری‌‌‌های مالی خود برای برنامه‌‌‌های کاهش خرید اوراق قرضه ماهانه از بازار و تزریق پول کمتر، افت را تجربه کرد و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1764 دلار رسید. به‌گفته عده‌‌‌ای از فعالان این بازار، کاهش مشوق‌‌‌های مالی و افزایش نرخ بهره می‌تواند باعث بالا رفتن سود اوراق قرضه آمریکا شود و قیمت طلا را پایین بیاورد. علاوه بر این، خبرها حاکی از آن است که فدرال‌رزرو قرار است از این پس به‌صورت ماهانه ۱۵میلیارد دلار کمتر اوراق قرضه خریداری کند و این روند تا اواسط ۲۰۲۲ ادامه خواهد داشت. بر این اساس رشد بهای طلای جهانی برای ماه‌‌‌های آتی محتمل است.

 

بازار اوراق مسکن

مرزبانی تسه 9812

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 در بازار فرابورس معامله می‌شود، روز چهارشنبه با اندکی کاهش در مرز 70هزار تومان ایستاد؛ به طوری که این اوراق بانکی روز گذشته با افت 38/ 0درصدی در قیمت پایانی 70هزار و 378تومان به کار خود پایان داد. گفته می‌شود یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌‌‌ مسکن، کمبود عرضه است که آمارها در ایران نشان می‌دهد، تولید فعلی مسکن در ایران متناسب با نیاز بازار نیست که این امر به وضعیت کنونی دامن زده است. غیر از کمبود عرضه، جهش تورم عمومی هم از جمله دلایل افزایش قیمت مسکن در سال‌های اخیر بوده که به چندبرابر شدن قیمت خانه منجر شده است. بنابراین اعمال قوانین مالیاتی بر خانه‌‌‌های خالی و همچنین طرح جهش تولید مسکن می‌تواند در بازه زمانی بلندمدت وضعیت مسکن را کمی بهبود بخشد.

 

بازار نفت

احساس ثبات در قیمت نفت

06

با توجه به بهبود تقاضای جهانی و تصمیم اوپک‌پلاس بر پایبندی به برنامه پیشین در خصوص افزایش تولید تدریجی، بهای نفت WTI به 82دلار و 31سنت به ازای هر بشکه رسید. بسیاری از کشورها، اوپک‌پلاس را تحت فشار قرار داده‌‌‌اند تا به منظور کنترل قیمت‌ها و آرام کردن جو بازار، میزان عرضه را افزایش دهد. اما انتظار می‌رود این ائتلاف در نشست روز پنج‌شنبه به توافق قبلی خود برای افزایش تولید تدریجی ماهانه ۴۰۰هزار بشکه در روز پایبند بماند. همچنین گزارش‌ها نشان می‌دهد که میزان افزایش تولید اوپک در ماه اکتبر، در پی تعطیلی‌‌‌های ناخواسته و غیر‌ارادی برخی تولیدکنندگان، کمتر از میزان برنامه‌‌‌ریزی‌شده بود. بنابراین قیمت‌ نفت تقویت شده است. گفته می‌شود تا زمان مشخص شدن دقیق برنامه تولید ماه دسامبر اوپک، معاملات نسبتا بدون تغییر خواهد بود.