بازار سهام

رشد بی‌رمق بورس

01

بازار سهام در معاملات دومین هفته از آبان‌ماه در مدار منفی آغاز به کار کرد و در سه‌روز پایانی با فاصله‌گرفته از کف خود، بازدهی  هفتگی مثبت (3/ 0درصد) را برای سهامداران به ارمغان آورد. به این ترتیب، شاخص‎کل بورس در آخرین روز کاری رخت سبز بر تن کرد و بیش از ۲۲هزار واحد رو به جلو گام برداشت و در سطح یک‌میلیون و ۳۹۸هزار واحد آرام گرفت. خالص خرید حقیقی‎ها روز چهارشنبه پس از 12روز مثبت شد، اما حقوقی‌ها برای دهمین هفته متوالی افسار معاملات را در دست گرفتند. احتمال تغییر مدل قیمت‎گذاری دستوری موجب افزایش تقاضا و داغ شدن حال و هوای این روزهای بازار در صنعت خودرو‌سازی شده است. در صورت پایدار بودن این روند، می‎توان به بازگشت اعتماد سهامداران و تقویت تقاضا و بهبود شرایط امیدوار بود.

 

بازار سکه

فشارهای نزولی بر قیمت سکه

03

فشارهای نزولی همچون تعیین‌تکلیف زمان مذاکرات هسته‌‌‌ای و در مقابل، ممنوعیت معاملات ارزی در افغانستان و برخورد نیروی دریایی سپاه با ناو آمریکایی که از عوامل تغییرات نرخ ارز بودند، روند سکه و طلا را تحت‌الشعاع قرار دادند؛ به طوری که اخبار برای کاهشی شدن روند، قدرت بیشتری داشت و این فلز زردرنگ در سطح 11میلیون و 820تومان بسته شد و 25/ 0درصد عملکرد منفی در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. لازم به ذکر است که سرمایه‌گذاران سکه با علامت‌‌‌های سیاسی و اقتصادی متفاوتی مواجه بودند که باعث شد، متقاضیان خرید تمایل زیادی به حضور در بازار برای انجام معامله نداشته باشند. علاوه بر این، با توجه به تنش‌‌‌های اخیر، ممکن است این فلز گرانبهای داخلی به‌سرعت نسبت به شروع مذاکرات واکنش نشان ندهد و با توجه به روند دلار، مسیر خود را تعیین کند.

 

بازار طلای جهانی

روند حمایتی طلای جهانی

04

اونس طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر تصمیمات فدرال‌رزرو آمریکا به منظور ‌شتاب‌نگرفتن در افزایش نرخ بهره اوراق قرضه این کشور، در مسیر افزایش قیمت قرار گرفت؛ به طوری که طلای جهانی (ساعت 20) روز گذشته در سطح 1814دلار مورد معامله قرار گرفت. به این ترتیب، اونس طلا توانست ارزش خود را به بالای مرز حساس 1800دلار برساند و در مسیر ثبت رشد هفتگی خود قرار گرفت. با توجه به مسیر ارزش دلار اکنون سرمایه‌گذاران این بازار در انتظار انتشار گزارش‌های اشتغال ماهانه ایالات‌متحده آمریکا به منظور ارزیابی سلامت کاری این کشور و تاثیر آن بر دورنمای نرخ بهره اوراق که شفاف کردن روند قیمت طلا را نیز در پیش دارد، هستند. علاوه بر این، عبور از سطح 1800دلار و تثبیت در بالای این قیمت برای طلا می‌تواند افزایش بیشتر قیمت‌ها را در کوتاه‌مدت تشدید کند.

 

بازار اوراق مسکن

فرزند بیشتر؛ وام بیشتر

05

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه روند ملایم و صعودی را طی کرد و نوسان چندانی نداشت. تسه9812 نیز در راستای سیر حرکتی سایر اوراق از کانال 70هزار تومانی عبور کرد و در آخرین روز کاری در سطح 70هزار و 378تومان بسته شد و رشد 8/ 4درصدی را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. نوسان قیمتی در تسه‌ها در حالی رقم می‌خورد که از ابتدای سال‌جاری تاکنون تسهیلات مختلفی برای خانه‌دار شدن مستاجران در نظر گرفته شده و در مواردی سقف وام پرداختی نیز افزایش چشمگیری داشته است. در آخرین خبر از این بازار، طبق طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به ازای هر فرزند معادل ۲۵درصد سقف وام مسکن وام پرداخت می‌شود که با توجه به سقف ۴۸۰میلیون تومانی، مبلغ این وام به ازای هر فرزند ۱۲۰میلیون تومان برآورد می‌شود.

 

بازار نفت

بهبود روند قیمتی نفت

06

نفت در معاملات روز جمعه برخلاف روزهای گذشته مسیر صعودی را در پیش گرفت و در نزدیکی کانال 80دلاری ایستاد، در حالی که روز پیشین با 54/ 2درصد افت در هر بشکه بسته شده بود. پس از آنکه گروه اوپک‌پلاس ضمن رد درخواست آمریکا برای افزایش عرضه بر تداوم طرح قبلی خود مبنی بر بازگشت تدریجی سطح تولید خود به قبل از دوره کرونا تاکید کرد، قیمت نفت روز جمعه شاهد رشد بیش از یک‌درصدی بود. اوپک‌پلاس پس از وقوع بحران کرونا و در واکنش به افت شدید تقاضا اقدام به محدود کردن عرضه نفت خود کرده است. قیمت‌ها در هفته‌های اخیر به بالاترین رقم‌های هفت‌سال گذشته رسیده بود، اما به دنبال افزایش ذخایر نفت‌خام آمریکا و نشانه‌هایی از افزایش عرضه در سایر نقاط جهان کاهش زیادی را تجربه کرد و در مسیر دومین افت هفتگی قرار گرفت.