بازار سهام

شروع سبز بورس

01

در چند روز اخیر، اخبار مربوط به افزایش نرخ فروش شرکت‌‌های خودرویی تا رسیدن به سود منطقی، باعث اقبال بیشتر به این گروه از بازار شد. همچنین عدم‌عرضه سهام از سوی بازارگردانان و مشارکت سهامداران حقیقی در بخش خرید در کلیت بازار، باعث ایجاد جو مثبت در بازار سهام شد. در نتیجه روز گذشته، شاخص کل بورس به بالاترین رشد روزانه خود از 25 بهمن 99 تاکنون دست یافت و توانست برای چهارمین بار در سال‌جاری به ابرکانال یک‌میلیون و ۴۰۰هزار واحدی وارد شود. به این ترتیب، نماگر اصلی بازار سهام روز شنبه با رشد بیش از ۳درصد در قله یک‌میلیون و ۴۴۰هزار واحد قرار گرفت. روز گذشته، استقبال سهامداران حقیقی از نماد‌های کوچک و بزرگ سبب پیشی‌گرفتن این دسته از معامله‌گران شد و خالص خرید 368میلیارد تومانی را رقم زد.

 

بازار سکه

سکه در آستانه کانال جدید

03

بازار طلا و سکه تحت‌تاثیر دو محرک احیای دلار و جهش اونس طلا در بازار جهانی در یک‌قدمی کانال جدید قرار گرفت. صعود اونس طلا در انتهای هفته، معامله‌گران سکه امامی را در موقعیت خرید قرار داد. در واقع طلای جهانی با صعود به کانال 1800دلاری و پیشروی در این محدوده موجب شد ارزش ذاتی سکه امامی بالاتر برود و انتظارات افزایشی را در بازار فلز گرانبهای داخلی تقویت کند. از سوی دیگر، قیمت دلار در بازار پشت‌خطی احیا شد. این موضوع حتی از معاملات بازار سکه مشخص بود؛ چرا که فلز گرانبهای داخلی در این معاملات تا بالای محدوده ۱۱میلیون و ۹۰۰هزار تومان پیشروی کرد و در دادوستد‌های روز شنبه فاصله خود را تا کانال 12میلیون تومانی به 20هزار تومان رساند و در سطح 11میلیون و 980تومان قرار گرفت.

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت طلا

04

اونس طلا در آخرین روز معاملاتی تغییر جهت داد و به رشد هفتگی دست یافت. رشد فشارهای تورمی و عدم‌شتاب بانک‌های مرکزی برای افزایش نرخ‌های بهره، فضای بازار طلا را همزمان با صعود قیمت این فلز ارزشمند به بالای مرز ۱۸۰۰دلار بهبود بخشید. فدرال‌رزرو در پایان نشست روز چهارشنبه خود اعلام کرد که نیازی به افزایش سریع نرخ بهره نیست. این تصمیم سبب شد تا طلا، روند کاهشی ابتدای هفته خود را معکوس کند و بهای هر اونس در پایان روز جمعه در سطح 1818دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 2درصد رشد را به ثبت رساند. سوددهی اوراق قرضه به پایین‌ترین رقم طی حدود یک‌ماه گذشته رسید و سبب جذاب‌تر شدن بازار طلا برای سرمایه‌گذاران شد. به گفته کارشناسان، قیمت طلا باید سطح ۱۸30دلار را بشکند تا الگوی حرکت ثابت یا رو به کاهش خود را تغییر دهد.

 

بازار اوراق مسکن

استقبال از تسه‌ها

05

تسه 9812 از جمله نماد‌های اوراق تسهیلات مربوط به بانک مسکن که در فرابورس معامله می‌شود، در شروع معاملات هفته، رشد قیمتی را به ثبت رساند و مانند نماگر اصلی بورس، لباس سبز بر تن کرد. هر ورق از تسه9812 به قیمت پایانی 70هزار و 669تومان صعود کرد. همزمان با افزایش ملایم قیمت تسه‌ها رونق معاملات در این دسته از سهام در حال بازگشت است و با توجه به ارائه تسهیلات حمایتی متنوع برای مستاجران، شاهد افزایش تقاضای روزافزون برای خرید تسه‌ها هستیم. در همین راستا روز گذشته تسه9812 در 178نوبت به ارزش بیش از 87میلیون تومان معاملات خود را در سومین هفته از آبان‌ماه آغاز کرد. قابل ذکر است که این اوراق تا 15 اسفندماه سال‌جاری اعتبار دارند و پس از آن منقضی خواهند شد.

 

بازار نفت

دومین هفته منفی متوالی

06

به دنبال مخالفت اوپک با افزایش تولید نفت به میزان فراتر از سازوکار توافق‌شده قبلی که سبب تشدید نگرانی‌ها از عرضه کم انرژی شده است و همزمان با تقویت تقاضای جهانی، قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش بود. اوپک و متحدانش در نشست روز پنج‌شنبه، برنامه افزایش تولید به میزان ۴۰۰هزار بشکه در روز طی ماه دسامبر را تصویب کردند. تصمیم اوپک برای تداوم سیاست افزایش تدریجی تولید و عدم‌واکنش قابل‌توجه دولت بایدن، باعث ادامه روند رشد قیمت نفت شد. از طرفی آمار اشتغال آمریکا در اکتبر بیش از میزان پیش‌بینی‌شده، افزایش را نشان داد که تا حد زیادی از رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در سطح 81دلار و 20سنت بسته شد؛ با این حال موفق به رشد هفتگی نشد و با 7/ 2درصد عقبگرد به معاملات خود در اولین هفته اکتبر پایان داد.