بازار سهام

مدار سبز بورس

01

بازار سرمایه روز دوشنبه، دادوستدهای خود را در ساعات ابتدایی بازار، منفی آغاز کرد، اما طولی نکشید که سبز شدن بازار نمایان شد؛ به طوری که شاخص کل با 24/ 0‌درصد رشد به رقم یک‌میلیون و 434‌هزار واحد دست یافت. علاوه بر این، روز گذشته شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار، مثبت واقع شد و 06/ 0‌درصد به ارزش خود افزود. با توجه به روند بازار از نگاه کارشناسان، به نظر می‌رسد تعادل نسبی در حال بازگشت به بورس است. در مقابل، برخی دیگر از فعالان بازار معتقدند سبزپوشی‌‌‌های بازار با وجود نقدینگی کم، بیشتر به دلیل هیجانات موجود در افزایش قیمت برخی محصولات شرکت‌های بزرگ و دلاری بوده است. گفته می‌شود، رشد دلار و ادامه حمایت‌های کلامی از بورس  از دلایل موثر بر روند این بازار به شمار می‌رود.

 

بازار سکه

صعود مجدد سکه

03

بازار طلا و سکه روز دوشنبه همزمان با رشد نرخ دلار، صعودی شد؛ به طوری که هر سکه امامی با رشد بیش از 180‌هزار تومان، از سطح مهم 12میلیون و 200‌هزار تومان فاصله گرفت و به قیمت 12میلیون و 220‌هزار تومان افزایش یافت. به گفته عده‌‌‌ای از تحلیلگران فنی شکست این سطح موجب ازسرگیری هیجانات خرید سکه شده است. در این میان، شماری از معامله‌‌‌گران باور دارند که وضعیت آتی بازار سکه به روند قیمت دلار بستگی دارد. در صورتی که دلار به سطوح بالای قیمت ۲۸‌هزار تومان طی هفته پیش‌رو رشد کند، سکه امامی نیز به روند افزایشی خود ادامه خواهد داد. علاوه بر این، معامله‌‌‌گران به منظور کسب سود با تقویت بیشتر قیمت‌ها نیم‌نگاهی هم به روند طلای جهانی در هفته جاری دارند که تحرکات این دو بر روند طلا و سکه موثر است.

 

بازار طلای جهانی

مقاومت فنی طلا

04

اونس طلا در بازار جهانی اولین روز معاملاتی هفته را با نوسانات کاهشی آغاز کرد و (در ساعت 20 روز گذشته) در سطح1823دلار مورد دادوستد قرار گرفت. از جمله عوامل تاثیرگذار بر روند روز گذشته طلای جهانی می‌توان به فشارهای ناشی از گزارش‌های آماری اشتغال آمریکا طی هفته گذشته و همچنین سیاستگذاری‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو و برنامه‌‌‌های دیگر بانک‌های مرکزی جهان از جمله بانک‌های مرکزی اروپا و چین اشاره کرد. تحلیلگران معتقدند فضای مناسبی برای قیمت طلا در بازارها فراهم شده است، اما برخی هنوز خاطرنشان می‌کنند که بازار با مقاومت فنی قابل‌توجهی روبه‌روست. با این حال به گفته برخی از فعالان این بازار، احتمال می‌رود برای بازه زمانی بلندمدت، اونس جهانی وارد رنج منفی شود؛ آن هم به دلیل اینکه بانک‌های مرکزی نهایتا سیاست‌‌‌های تحکیم پولی خود را به اجرا خواهند گذاشت تا تورم را کنترل کنند.

 

بازار اوراق مسکن

موج صعودی تسه‌ها

05

تسه 9812 در معاملات روز دوشنبه بازار همسو با روند شاخص کل بورس رشد قیمتی را به ثبت رساند و حدود 2هزار تومان به ارزش خود افزود. به این ترتیب، هر فقره تسه مذکور به سطح 74‌هزار و 280تومان افزایش یافت. رشد محسوس اوراق تسهیلات مسکن در حالی رقم می‌خورد که هفته گذشته روند ملایمی داشت. به نظر می‌رسد، روزهای صعودی تسه‌ها از سرگرفته خواهد شد؛ چرا که شاهد ارائه تسهیلات جدید برای متقاضیان هستیم. در همین راستا روز گذشته، وام 450میلیون تومانی طرح نهضت مسکن که طی آن در چهار سال آینده 4میلیون مسکن دولتی به مردم تعلق خواهد گرفت، تصویب شد. این وام به متقاضیانی که از سایر وام‌های دولتی استفاد نکرده‌اند تلعق می‌گیرد و رقم آن برای سایر شهر‌ها 300میلیون تومان و برای روستاها 250میلیون تومان تعیین شده است.

 

بازار نفت

آرامکو حامی افزایش قیمت

06

پس از آنکه شرکت آرامکوی عربستان قیمت رسمی فروش نفت‌خام خود را افزایش داد و مشخص شد همزمان با کمبود عرضه، تقاضا همچنان بالاست، قیمت نفتWTI  روز دوشنبه شاهد افزایش بود. آرامکو قیمت رسمی فروش نفت عرب‌لایت خود در ماه دسامبر را در بازار آسیا نسبت به ماه جاری میلادی یک‌دلار و 40سنت افزایش داد. به گفته تحلیلگران، این اقدام نشان می‌دهد در حالی که اعضای اوپک همچنان در برابر درخواست‌های عرضه بیشتر مقاومت می‌کنند، تقاضا همچنان بالاست. قیمت نفت از ابتدای سال‌جاری میلادی به‌‌‌ دلیل بهبود اقتصاد جهان و کاهش تولید اوپک‌پلاس 60‌درصد افزایش‌‌‌ یافته و به بیش ‌‌‌از 80دلار در هر بشکه رسیده است. کاهش ذخایر و عرضه محدود نفت در کنار افزایش قیمت عرب‌لایت از رشد قیمت‌ها پشتیبانی کرد و هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به 82دلار و 50سنت رسید.