بازار سهام

روز متعادل بورس

01

بازار سرمایه، روز سه‌شنبه به‌صورت متعادل و در محدوده مثبت آغاز به کار کرد و افزایش تقاضا و خرید سهامداران سبب ادامه رشد قیمت‌ها در بورس روز گذشته شد. به این ترتیب، شاخص کل سهام با رشد93/ 0‌درصدی به ارتفاع یک‌میلیون و 447‌هزار واحدی صعود کرد. شاخص کوچک‌ترها نیز در سایه رشد نماد‌های شاخص‌ساز 22/ 0‌درصد ارتفاع گرفت. در تقابل عرضه و تقاضا ارزش معاملات به 3هزار و 856میلیارد تومان رسید و در این بین، حقوقی‌ها خالص خرید 15میلیارد تومانی را رقم زدند. به نظر می‌رسد، همزمان با سیگنال‌های دوگانه بانک‌مرکزی، سیگنال‌های برجامی هم روی روند معاملات بازار سهام اثرگذار بوده است. اما آنچه بیشترین تاثیر را در شکل‌دادن به شرایط هیجانی در بازار دارد و به آن دامن می‌زند، بیشترشدن تردیدها و ابهام‌ها در خصوص آینده اقتصاد است.

 

بازار سکه

رشد نرخ سکه

03

سکه در معاملات روز سه‌شنبه با توجه به تغییرات پرنوسان نرخ دلار در بازار آزاد و همچنین روند صعودی قابل‌توجه اونس طلا در معاملات بازار جهانی، مسیر افزایشی را در پیش گرفت و احتمال ثبات و ماندن در بالای سطح 12میلیون تومانی را افزایش داد؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته به ارزش 12میلیون و 225‌هزار تومان مورد داد و ستد معامله‌گران این بازار قرار گرفت. تحلیلگران فنی بر این باورند که این فلز گرانبهای داخلی با فاصله گرفتن از مرز حساس خود می‌تواند به هیجانات افزایشی بازار برای سرمایه‌گذاری بیفزاید. در مقابل، عده‌ای بر این باورند که درصورت ایجاد توافقات برجامی و افت نرخ دلار، قیمت سکه می‌تواند به سطوح پایین سرازیر شود، اما روند صعودی طلای جهانی ترمزی برای کاهش و محرکی برای رشد قیمت سکه است.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد طلا از سقف دوماهه

04

طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در حالی که تا بالاترین قیمت طی دوماه گذشته (1831دلار) صعود کرده بود از این سقف عقب‌نشینی کرد. ترکیبی از کاهش ارزش شاخص دلار و همچنین ادامه‌یافتن سیاست‌های سازگار بانک‌های مرکزی عواملی بودند که توانستند باعث رشد قیمت طلا طی روز‌های اخیر شوند و آن را به بالای مرز  1820دلار در هر اونس برسانند. این موضوع به همراه افزایش بیشتر نرخ تورم باعث شد تا سرمایه‌گذاران بار دیگر به سمت این فلز گرانبها بازگردند و خریداران بیشتری وارد این بازار شوند. به گفته کارشناسان، طلا با مقاومت شدیدی در حدود ۱۸۳۵دلار روبه‌روست و روند حرکت قیمت این فلز ارزشمند در معاملات روزهای آینده به گزارش شاخص قیمت مصرفی آمریکا بستگی دارد که روز چهارشنبه منتشر می‌شود. به این ترتیب، طلای جهانی (در ساعت 19:30) روز گذشته به 1825دلار رسید.

 

بازار اوراق مسکن

رونق تقاضا در تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن مورد معامله در بازار فرابورس، روز سه‌شنبه رشد 43/ 0درصدی را تجربه کرد؛ به طوری که تسه9812 با افزایش 318تومانی به ارزش خود به 74‌هزار و 598هزار تومان صعود کرد. این اوراق روز گذشته با تعداد 143معامله و به ارزش بیش از 146میلیون تومان با رونق تقاضا به کار خود پایان بخشید. عده‌‌‌ای از فعالان معتقدند، در بازار مسکن به دلیل نوع ساخت‌وساز، فروش ملک و دامنه حجم نقدینگی که وجود دارد، در حال حاضر رخداد خاصی که حاکی از بازگشت تعادل به عرضه و تقاضا برای خروج از رکود باشد، با وجود طرح‌‌‌های ساخت مسکن ملی و برخی سیاستگذاری‌‌‌های کنترلی، مشاهده نشده است. همچنین گفته می‌شود، در صورت ثبات شرایط اثرگذار بر بازار، کاهش قیمت املاک ممکن است در برخی از مناطق شهری به وجود آید.

 

بازار نفت

پیشروی نفت در کانال جدید

06

در حالی که تصویب طرح بازسازی زیرساخت‌های آمریکا، صادرات چین و ترمیم اقتصاد جهانی پس از بحران کرونا موجب تقویت چشم‌انداز تقاضا برای نفت شده است، قیمت نفت سومین افزایش متوالی خود را به ثبت رساند. طرح یک‌تریلیون دلاری رئیس‌جمهور آمریکا ابتدای هفته جاری به تصویب کنگره رسید. به علاوه انتشار آمارهای قوی‌تر از انتظار از صادرات چین موجب شد تا تصویر امیدوارکننده‌ای از رشد اقتصاد جهانی ترسیم شود و به گفته کارشناسان، تقاضای جهانی برای نفت در ماه نوامبر تقریبا به سطح قبل از بحران کرونا یعنی 100میلیون بشکه در روز بازگشته است. بر این اساس، نفت wti پس از بازگشت به سطح 81دلاری از این مرز عبور کرد و در معاملات روز سه‌شنبه به سطح 82دلار و 60تومان رسید. در صورت تداوم این روند، طلای سیاه پس از دو هفته منفی در مسیر رشد هفتگی قرار خواهد گرفت.