بازار سهام

روز سبز بورس

1

بازار سهام در آخرین روز کاری شروعی متعادل داشت و با گذشت اندکی از زمان معاملات، گروه بانکی مورد توجه سهامداران قرارگرفت و افزایش تقاضای سنگین باعث صف‌نشینی اکثر نمادهای این صنعت شد. به این ترتیب شاخص کل بورس61/ 0درصد بر ارتفاع خود افزود و در سطح یک‌میلیون و 456هزار واحدی ایستاد و ارزش معاملات خرد به 3هزار و 271میلیارد تومان رسید. به دنبال داغ بودن تنور اخبار مثبت مرتبط با افزایش نرخ فروش خودروسازها، حذف شورای رقابت از سیستم تعیین نرخ فروش شرکت‌های خودرویی و واقعی‌تر شدن قیمت‌ها، احتمال حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی از صنایع و همچنین نزدیک شدن به موعد مذاکرات احیای برجام، می‌توان به ادامه‌دار بودن فضای مثبت درکلیت بازار امیدوار بود.

 

بازار سکه

افزایش خرید سکه

3

سکه در معاملات روز چهارشنبه از مرز حساس خود گذشت و معامله‌گران با جسارت بیشتری در موقعیت خرید قرار گرفتند. جو صعودی حاکم بر بازار طلا و سکه ناشی از کانال‌شکنی دلار در روزهای پیشین بوده و ‌ادامه افزایش اونس طلا چشم بازیگران سکه داخلی را به خود خیره کرده است. تند شدن دور رشد اونس طلا و سیر صعودی دلار ارزش ذاتی سکه را نیز به‌طور معناداری افزایش داده و این موضوع تمایل خرید معامله گران را بیشتر می کند. چنین افزایشی می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد فضای هیجانی بیشتر در روزهای آتی ‌شود. به این ترتیب سکه امامی روز گذشته به 12میلیون و 270هزار تومان افزایش یافت. با این حال، هراسی در بازار سکه وجود دارد که به یک‌باره دلار مرز ۲۸هزار تومانی را از دست بدهد. این موضوع موجب می‌شود معامله‌گران سکه در خرید احتیاط بیشتری کنند.

 

بازار طلای جهانی

صعود طلا

4

طلا در معاملات روز چهارشنبه به رغم قوی شدن ارزش دلار و درحالی‌که این فلز گرانبها روز سه‌شنبه کانال حساس 1830دلاری را لمس کرد و در این محدوده بسته شد، باز هم صعود کرد و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1858 دلار در هر اونس رسید. بازار اکنون منتظر انتشار شاخص قیمت مصرفی آمریکا در روزچهارشنبه است. این گزارش به همراه شاخص قیمت تولیدکننده می‌تواند موضع بانک مرکزی آمریکا درخصوص افزایش نرخ‌های بهره را به آزمون بگذارد. به گفته کارشناسان، افزایش نرخ‌های بهره ممکن است به سرعتی که بازارها در ابتدا انتظار داشتند روی ندهد و تورم همچنان بالا بماند و فضای مساعدتری برای صعود این فلز ارزشمند فراهم کند.

 

بازار اوراق مسکن

رونق تقاضای تسه‌ها

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز چهارشنبه فرابورس افزایش قیمت را به ثبت رساند و از مرز 75هزار تومان نیز گذشت. تسه9812 بیش از 2هزار تومان افزایش را تجربه کرد و در قیمت پایانی 76هزار و 655تومان بسته شد. افزایش متوالی قیمت در این دسته از سهام سبب رونق تقاضا شده؛ چراکه تسهیلات مسکن در طرح‌های مختلف رو به افزایش است. تسه9812 در 121 نوبت ارزش معاملات خود را به بیش از 189 میلیون تومان رساند. افزایش روزافزون قیمت‌ها میانگین اوراق را به 76هزار تومان رسانده است، در حال حاضر تسه9812 بالاتر از میانگین قیمتی معامله می‌شود که می‌تواند تقاضا را تحت تاثیر قرار دهد. با وجود افزایش سقف وام مسکن و با توجه با افزایش قیمت ملک، متقاضیان با دریافت این مبلغ می‌تواند بخشی کوچکی از کل وجوه مورد نیاز خرید خانه را تامین کنند.

 

بازار نفت

کاهش نفت در انتظار تایید گزارش

6

نفت در واکنش به کاهش غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، به روند افزایشی خود ادامه داد و در معاملات روز سه‌شنبه با 7/ 2درصد افزایش بسته شد. صعود قیمت‌ها در روز سه‌شنبه تحت تاثیر گزارش دورنمای کوتاه‌مدت اداره اطلاعات انرژی آمریکا بود که پیش‌بینی کرد قیمت بنزین در چند ماه آینده کاهش پیدا خواهد کرد. این عامل مهمی است که جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا برای تصمیم‌گیری درباره ذخایر نفت استراتژیک زیر نظر دارد. طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم، ذخایر نفت در هفته منتهی به پنجم نوامبر، به میزان 5/ 2میلیون بشکه کاهش یافت و برآورد تحلیلگران را به چالش کشید. به این ترتیب بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت در دادوستدهای روز چهارشنبه در انتظار تایید این گزارش به ۸3دلار و 60سنت در هر بشکه رسید.