بازار سهام

هفته مثبت بورس

01

بازار سرمایه هفته گذشته توانست با قدرت صعودی بیشتری نسبت به هفته‌های قبل، آغاز به کار کند و با توجه به برخی سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌ها در زمینه افزایش قیمت‌‌‌ فروش خودروسازان و همچنین درخواست دولت برای بهبود وضعیت عملکرد بازار، توانست تا پایان هفته آن را حفظ کند؛ به طوری که شاخص کل از مرز یک‌میلیون و ۴۵۰‌هزار واحد عبور کرد و در آخرین روز معاملاتی به سطح یک‌میلیون و 456‌هزار واحد رسید و توانست عملکرد 2/ 4‌درصد را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند. لازم به ذکر است که با توجه به شرایط بنیادی، برخی از شرکت‌ها و برخی از نمادهای معدود صادرات‌‌‌‌محور می‌توانند پتانسیل قابل قبولی با اقبال کوتاه‌مدت به رشد و جذب نقدینگی خرد داشته باشند. علاوه بر این به نظر می‌رسد نماگر اصلی بازار در محدوده فعلی از حمایت فنی قابل قبولی برخوردار است.

 

بازار سکه

هفته افزایشی سکه

03

در حالی که هفته گذشته تقاضا برای خرید طلا کم‌رمق بود، شاهد افزایش بهای سکه در بازار بودیم. این اتفاق با توجه به دو عامل تاثیرگذار افزایش نرخ دلار در بازار داخلی و شیب ملایم صعودی طلای جهانی رقم خورد. به این ترتیب، فلز گرانبهای داخلی طی داد و ستدهای آخر هفته توانست ارزش خود را به سطح 12میلیون و 600‌هزار تومان برساند و رشد 5/ 6درصدی را در عملکرد هفتگی ثبت کند. گفته می‌شود با پیشروی مذاکرات برجام، احتمال کنترل نرخ دلار وجود دارد که می‌تواند از سرعت رشد قیمت سکه بکاهد. در مقابل، با توجه به افزایش تورم در آمریکا رونق تقاضا در طلای جهانی می‌تواند اهرمی برای سکه واقع شود. اگر هر دو اهرم رشد قیمت طلا، بهای سکه را یاری کنند، مسیر برای رسیدن به سطح 13میلیون تومانی هموارتر خواهد شد.

 

بازار طلای جهانی

توقف افزایش قیمت طلا

04

موضوع منفی بودن شاخص‌‌‌های اقتصادی ایالات‌متحده آمریکا و نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال میلادی جاری و همچنین افزایش سطح تورم در این کشور، باعث شده است تا تقاضای سرمایه‌گذاری برای معامله‌گران طلا در بازارهای جهانی افزایش یابد؛ به طوری که قیمت اونس جهانی بیشترین افزایش را طی پنج‌ماه گذشته تجربه کرد و هفته گذشته بالغ بر 38 دلار به ارزش خود افزود و از سطح کانال 1860دلاری نیز گذشت. در ساعت 20 روز گذشته نیز هر اونس در سطح 1863 دلار معامله می‌شد. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان این بازار، با توجه به تحولات سیاسی و اقتصادی رخ‌داده در دنیا همچون نوسان‌‌‌های بازارهای نفتی و شاخص‌‌‌های اقتصادی به نظر نمی‌رسد طلا میل به کاهش داشته باشد؛ بنابراین باید در انتظار چگونگی روند آتی باز بود.

 

بازار اوراق مسکن

درخشش تسه‌ها

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در سومین هفته معاملاتی از آبان‌ماه خوش درخشید و توانست به رشد هفتگی 5/ 8درصدی دست یابد. تسه9812 که در ماه‌های پایانی معاملاتی خود قرار دارد، به سطح 76‌هزار و 655تومان افزایش یافت. با افزایش بهای تسه‌ها در فرابورس هزینه خرید وام بدون نوبت نیز افزایش چشمگیری را تجربه کرد. اعتبار هر یک از اوراق برای گرفتن وام 500‌هزار تومان تعیین شده است و زوج‌های تهرانی برای دریافت 480میلیون تومان وام باید 960فقره از این اوراق را خریداری کنند. از آنجا که محدودیت خرید در این دسته از سهام برای هر کد معاملاتی280برگه در روز است، متقاضیان می‌توانند در چهار جلسه معاملاتی این تعداد اوراق را که هزینه خرید آن با میانگین قیمتی بیش از 73میلیون تومان است، خریداری و وام مورد نظر خود را دریافت کنند.

 

بازار نفت

نفت در مسیر افت هفتگی

06

پس از آنکه روز چهارشنبه، انتشار آمار شاخص قیمت مصرفی نشان داد تورم آمریکا در ماه میلادی گذشته با سریع‌ترین نرخ در ۳۰ سال گذشته رشد کرده و ارزش دلار بالا رفته است و همچنین با انتشار آمار رسمی که از افزایش ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته حکایت داشت، شاخصWTI 3/ 3‌درصد سقوط کرد. این کاهش سنگین در معاملات روز پنج‌شنبه تا حدودی جبران شد، اما رشد طلای سیاه پایدار نماند و روز گذشته به سطح 80دلار و 20سنت سقوط کرد. در شرایطی که تورم افسارگسیخته در آمریکا فشارها بر دولت بایدن برای برداشت از ذخایر نفت استراتژیک را افزایش داده است، قیمت‌ نفت پس از ریزش‌ها در حال تحکیم است. معامله‌گران انرژی می‌دانند که برداشت از ذخایر نفت استراتژیک باعث افت موقتی قیمت‌ها می‌شود و کمک چندانی به مصرف‌کنندگان آمریکایی نمی‌کند.