بازار سهام

شروع نزولی بورس

01

بورس تهران در معاملات روز شنبه بر مدار مثبت آغاز به کار کرد. اما در ادامه داد و ستد‌های دیروز با تشدید فشار فروش، نماگر اصلی بورس در مسیر کاهشی سرعت گرفت و 93/ 1‌درصد از ارتفاع خود را از دست داد. به این ترتیب، شاخص کل بورس به سطح یک‌میلیون و 383‌هزار واحدی تنزل یافت. شاخص نماد‌های کوچک‌تر نیز در همین راستا عقبگرد داشت و 83/ 0‌درصد از سطح آنها کاسته شد. ارزش معاملات خرد سهام در پایان روز معاملاتی شنبه، به حدود ۳هزار و 120میلیارد تومان رسید و طی آن حدود 310میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جاشد. به نظر می‌رسد، تداوم ابهام در زمینه سیاست‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اقتصادی دولت و نوسانات کاهشی دلار در آستانه مذاکرات هسته‌ای و تاثیر آن بر سهام دلارمحور از اقبال عمومی نسبت به بورس در مقطع کنونی کاسته و سرمایه‌گذاران را روانه فاز احتیاطی کرده است.

 

بازار سکه

کاهش سکه در سایه اونس طلا

03

سکه امامی در ادامه عقبگرد از نیمه کانال 12میلیون تومانی با افت بیشتری مواجه شد و ‌حفظ‌نشدن محدوده یادشده موجب شد انتظارات افزایشی در بازار کاهش پیدا کند. از مهم‌ترین عواملی که موجب کاهش فعالیت خریداران در بازار سکه شد، ‌‌‌ جوسازی معامله‌گران بزرگ پیرامون برخی از اخبار مثبت بود. از طرفی اونس طلا کشش زیادی به افزایش قیمت از خود نشان نداد. این موضوع در کنار نوسانات کاهشی دلار به افت بهای سکه در بازار طلا دامن زده است. هر خبری که به آرامش بازار ارز منجر شود، ‌‌‌خریداران را از بازار سکه نیز عقب می‌راند. به این ترتیب سکه امامی در معاملات روز شنبه به 12میلیون و 400هزارتومان کاهش یافت. شرط فلز گرانبهای داخلی برای بازگشت به مسیر افزایشی این است که در درجه اول خط ۱۲میلیون و ۵۰۰هزار تومانی شکسته شود.

 

بازار طلای جهانی

هفته منفی طلا

04

به دنبال اظهارات یکی از مقامات ارشد فدرال‌رزرو که خواستار انقباضی شدن سریع‌تر سیاست پولی و تقویت دلار شد، قیمت طلا روز جمعه کاهش یافت و به پایین‌ترین رقم طی هفته گذشته رسید. هر اونس طلا در سطح 1845دلار بسته شد و افت 2/ 1‌درصد هفتگی را به ثبت رساند. بر این اساس، قیمت طلا به روند افزایشی هفته پیش ادامه نداد، اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند، قیمت این فلز ارزشمند بالای سطوح حمایتی مهم مانده و نزدیک به بالاترین رکورد طی پنج‌ماه گذشته معامله می‌شود. کارشناسان انتظار داشتند طلا به سمت ۱۸۳۰دلار عقب‌نشینی کند؛ اما چنین اتفاقی رخ نداد. تا زمانی که این سطح قیمتی حفظ شود، روند حرکت طلا مثبت خواهد بود. برخی تحلیلگران به پتانسیل افزایش قیمت طلا در بلندمدت اشاره می‌کنند، اما می‌گویند تحکیم قیمت برای روند صعودی فعلی مطلوب خواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

تدام رشد تسه‌ها

05

تسه9812 در آغاز معاملات هفته به مسیر صعودی خود ادامه داد و رشد قیمت را تجربه کرد. هر ورق از نماد یادشده به قیمت پایانی 82‌هزار و300تومان رسید که از افزایش 260تومانی در مقایسه با روز کاری قبل حکایت دارد. به این ترتیب تسه9812 روز شنبه با اندکی صعود رشد 31/ 0‌درصدی را در طول معاملات به ثبت رساند. تسه9812 در مسیر افزایشی شاهد جهش‌های متوالی بود که این امر به دلیل استقبال خریداران از این نماد است. به نظر می‌رسد، افزایش خریداران این نماد به دلیل زمان سررسید آن است که این نماد را از محدودیت معامله معاف می‌کند. بر اساس قوانین سازمان بورس، وقتی این اوراق را می‌خرید، حداقل دو ماه و در شرایطی تا چهار ماه اجازه معامله مجدد اوراق تسه را ندارید؛ مگر اینکه کمتر از چهار ماه از تاریخ سررسید آن باقی ‌‌‌مانده باشد.

 

بازار نفت

چهارمین هفته منفی

06

در حالی که افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا می‌تواند روند ترمیم اقتصاد جهانی را کند سازد و در عین حال، احتمال آزادسازی نفت از محل ذخایر استراتژیک اقتصادهای بزرگ به تضعیف بیشتر قیمت‌ها کمک کرده است، قیمت نفت روز جمعه بیش از 3‌درصد کاهش یافت و به زیر 80 دلار سقوط کرد. دولت‌های بعضی از اقتصادهای بزرگ جهان به دنبال درخواست آمریکا در حال بررسی برداشت هماهنگ از ذخایر نفت استراتژیک خود هستند. گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال برداشت آمریکا از ذخایر نفت استراتژیک طی هفته اخیر باعث کاهش حدود 5دلار از قیمت هر بشکه نفت شده است. به این ترتیب، نفت وست تگزاس اینترمدییت در سطح 75 دلار و 60سنت به معاملات خود در هفته گذشته پایان داد و افت 3/ 6درصدی را در کارنامه هفتگی خود رقم زد که چهارمین هفته منفی متوالی نفت‌خام آمریکاست.