بازار سهام

سیر صعودی بورس

01

شاخص کل پس از عقب‌نشینی از ابرکانال 4/ 1میلیون واحدی، روز دوشنبه توانست مجددا با روند صعودی به بالای این سطح بازگردد و جایگاه خود را همراه با 46/ 1‌درصد رشد به سطح یک‌میلیون و 407‌هزار واحد ارتقا دهد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار، مثبت واقع شد؛ به طوری که این نماگر روز گذشته 94/ 0‌درصد افزایش را در کارنامه روزانه خود به ثبت رساند. به گفته عده‌‌‌ای از فعالان، با توجه به آمار‌‌‌های موجود از بازار سرمایه، دادوستد معامله‌گران حقیقی و حقوقی و سطح معاملات تعادل نسبی داشته است. لازم به ذکر است که با وجود بهبود نسبی روند معاملات، همچنان عامل موثر کمبود نقدینگی در بازار، مانع تسریع در رشد و بهبود وضعیت کنونی بازار سرمایه شده است.

 

بازار سکه

افزایش پتانسیل رشد سکه

03

بازار طلا و سکه روز دوشنبه، همراه با گذر از مرز مهم خود، جهش چشمگیری را تجربه کرد؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته با افزایش میزان هیجانات در بین معامله‌‌‌گران که ناشی از روند مذاکرات بود، به قیمت 12میلیون و 580‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به دلیل نا‌هماهنگی بین رشد نرخ دلار و سکه در بازار داخلی و شاخص قیمت مصرف‌کننده، احتمال می‌رود در ماه‌‌‌های آتی، تغییرات بنیادی در بازار ایجاد شود. سرمایه‌گذاران از ابتدای سال در انتظار تحقق توافق هسته‌‌‌ای و برداشته‌شدن تحریم‌‌‌ها هستند که این امر باعث شده است بهای سکه و دلار از شاخص قیمت مصرف‌کننده عقب بماند. بنابراین گفته می‌شود در صورتی که توافقی صورت نگیرد، سکه و دلار سعی خواهند کرد جاماندگی خود را جبران کنند.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد اونس طلا

05

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه ضمن گزارش تورم بالا و احتمال   ابقای جرمی پاول برای دور آینده فدرال رزرو در (ساعت20) به 1818دلار کاهش یافت. به گفته کارشناسان، عوامل بنیادین بازار طلا خوب به نظر می‌رسند؛ زیرا بازده واقعی منفی است، اما احتمالا سیاست پولی تحکیم می‌شود و قیمت طلا در بلندمدت کاهش پیدا می‌کند. همچنین انتظارات فزاینده‌‌‌ای وجود دارد که آمریکا و چین برای پایین بردن قیمت نفت که یکی از بزرگ‌ترین عوامل تاثیرگذار بر انتظارات تورمی است، مداخله کنند؛ این مساله روی روند قیمت طلا تاثیر گذاشته و رشد قیمت این فلز ارزشمند را محدود کرده است. در هفته جاری معامله‌گران، انتصاب رئیس جدید بانک مرکزی آمریکا از سوی جو بایدن و همچنین بازگشت محدودیت‌های کرونایی در بخش‌‌‌هایی از اروپا و تاثیر احتمالی آن بر فعالیت اقتصادی را زیر نظر دارند.

 

بازار اوراق مسکن

تکانه‌های منفی تسه

06

تسه9812 در معاملات روز دوشنبه بازار سهام از سقف قیمتی خود در هفته گذشته اندکی فاصله گرفت و افت قیمتی را تجربه کرد. به این ترتیب هر فقره تسه اسفندماه 98 در قیمت پایانی 82هزار و 621تومان بسته شد که افت 700تومانی و معادل یک‌درصد را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. عمده نماد‌ها در دسته اوراق تسهیلات مسکن افت قیمتی را به ثبت رساندند اما گروه اوراق تسهیلات بانک ملی که با نام «تملی» در بستر فرابورس معامله می‌شود، به سقف قیمتی خود رسید و رشد 5درصدی را به ثبت رساند. هر چه به سررسید تسه9812 نزدیک‌تر می‌شویم، قیمت تسه‌ها حساسیت بیشتری به تقاضا و عرضه آن نشان می‌دهد؛ زیرا این اوراق پس از پایان مهلت انقضا باطل شده و بلااستفاده ماندن آن سبب سوخت‌شدن سرمایه‌گذاری در خصوص دریافت وام خواهد شد.

 

بازار نفت

فضای عدم‌قطعیت نفت

07

بازار نفت با وجود برخی ابهامات در عرضه، همچنان در وضعیت مطلوبی قرار دارد. البته با اعمال مجدد قرنطینه‌ها اکنون یک خطر آشکار برای قیمت نفت دیده می‌شود؛ چرا که شیوع مجدد کرونا در اروپا موجب نگرانی در خصوص افت تقاضای سوخت شده است. با وجود این، نفت WTI روز دوشنبه مثبت واقع شد و بهای هر بشکه آن به 75دلار و 60سنت رسید. گفته می‌شود، دولت‌‌‌های برخی از بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان به دنبال درخواست ایالات‌متحده آمریکا برای حرکت هماهنگ و کاهش قیمت‌ها به دنبال آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک نفتی بودند. گمانه‌زنی‌‌‌های تحلیلگران نفتی در مورد عرضه اضافی تا ۱۰۰میلیون بشکه در حال حاضر پیش‌بینی شده است. آنها اذعان دارند که هرگونه آزادسازی ذخایر نفتی تنها اصلاح قیمتی کوتاه‌مدت ایجاد خواهد کرد و تاثیر چندانی بر روند کلی آن نخواهد داشت.