بازار سهام

تغییرات محدود بورس

01

بازار سهام روز سه‌شنبه همچنان بر مدار نزولی آغاز به کار کرد؛ به طوری که شاخص کل، مانند روزهای گذشته دامنه نوسان محدودی داشت و تغییرات قابل‌توجهی را به نمایش نگذاشت. به این ترتیب، روز گذشته شاخص کل در نبود تقاضای چشمگیر با افت 5/ 0درصدی به سطح یک‌میلیون و 357‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن سرخ‌پوش واقع شد و 45/ 0‌درصد کاهش را درکارنامه روزانه خود ثبت کرد. با وجود شروع مذاکرات برجام و نگاه مثبت طرفین به این موضوع، برخی از کارشناسان معتقدند که این عامل موثر بر بازار می‌تواند تاثیر لحظه‌‌‌ای داشته باشد. این امر موجب احتیاط بیشتر و تغییرات محدود در بورس شده است، نوسانات قیمت‌های جهانی تحت ‌تاثیر ویروس اومیکرون و بحران انرژی نیز بر چالش و بلاتکلیفی بازار سهام افزوده است.

 

بازار سکه

آرامش نسبی سکه

03

با توجه به امیدواری‌ها نسبت به نتیجه مذاکرات برجام و تاثیر کاهشی آن بر روند قیمت دلار در بازار داخل و همچنین تغییرات ناچیز اونس طلا در معاملات بازار جهانی در پی شیوع ویروس اومیکرون، دیروز قیمت سکه امامی در واکنش به این عوامل به سمت مرز حمایت فنی مهم 12میلیون و 500‌هزار تومانی خود عقب‌نشینی کرد؛ به طوری که روز سه‌شنبه در بهای 12میلیون و 570‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان بازار طلا انتشار سیگنال‌‌‌های کاهشی از سوی توافقات برجامی به بازارها، به‌ویژه بازار ارز، می‌تواند طلا را برای روزهای آتی با افت قیمت‌‌‌ روبه‌رو کند که همین امر احتمال سنگین شدن کفه ترازوی سمت سرمایه‌گذاران برای فروش سکه را در پی دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد قیمت‌‌‌ سکه به سمت سطوح پایین‌‌‌تر سوق داده می‌شود.

 

بازار طلای جهانی

نوسان شدید اونس

04

اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر افت ارزش شاخص دلار و ارزیابی‌‌‌های سرمایه‌گذاران از تاثیر شیوع ویروس جدید کرونا موسوم به اومیکرون بر اقتصاد جهانی، نوسان شدیدی  حدود 37 دلار داشت. ابتدا تا 1810 دلار بالا رفت و سپس تا 1771دلار سقوط کرد و در ساعت 20 و 20دقیقه به وقت تهران به 1781 دلار رسید. بخشی از نوسانات اونس طلا در روزهای اخیر می‌تواند به دلیل نزدیک شدن به تاریخ انتشار آمار اقتصادی و اشتغال ایالات‌متحده آمریکا باشد. علاوه بر این سرمایه‌گذاران در انتظار اظهارات سیاست‌‌‌های پولی رئیس فدرال‌رزرو در برابر کنگره و تاثیر آن بر روند طلا هستند؛ به طوری که هشدارهای جرومی پاول از ظهور نوع جدید کووید-۱۹، باعث شده است تا دورنمای تورم مبهم شود و قیمت‌‌‌ طلای جهانی ممکن است طی مدتی طولانی‌‌‌تر از حد انتظار افزایش پیدا کند.

 

بازار اوراق مسکن

نوسانات بهای تسه

05

تسه9812 در معاملات چهارمین روز معاملاتی هفته، افت قیمت را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 83‌هزار و 668 تومان بسته شد که کاهش 72/ 1درصدی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. نوسانات اوراق تسهیلات بانک مسکن در حالی ادامه دارد که در ماه‌های اخیر شاهد حمایت بی‌پیشینه از مستاجران بوده‌ایم. به این منظور سقف تسهیلات مسکن جوانان و وام مسکن از بستر اوراق حق‌تقدم در فرابورس تا 480میلیون تومان افزایش یافت. در جدیدترین خبر از بازار مسکن، وام نوسازی روستاییان در طرح جهش تولید مسکن به 200ملیون تومان افزایش یافته که نمونه‌ای از این حمایت‌هاست. اما همزمان با افزایش تسهیلات مسکن در بخش‌های مختلف، شاهد رشد قیمت هستیم که در این صورت سقف تعیین‌شده، تنها بخش کوچکی از کل مبلغ مورد نیاز را پوشش می‌دهد.

 

بازار نفت

هراس نفت از «اومیکرون»
06

قیمت نفت تحت‌تاثیر شیوع ویروس «اومیکرون»، احتمال افزایش تولید ایران و جلسه روز پنج‌شنبه اوپک‌‌‌پلاس، به‌رغم کمی افزایش در شروع معاملات، از سقف روزانه خود فاصله گرفت و به سطح 68 دلار و 30سنت تنزل یافت. اکنون که دورنمای تقاضای جهانی برای نفت بار دیگر تیره شده، انتظارات فزاینده‌‌‌ای شکل گرفته است مبنی بر اینکه اوپک و متحدانش اجرای برنامه افزایش تولید ۴۰۰‌هزار بشکه در روز را در ژانویه متوقف خواهند کرد. از طرفی در پی اظهارات خوش‌بینانه دیپلمات‌ها همزمان با ازسرگیری مذاکرات هسته‌‌‌ای ایران و قدرت‌های جهان، دورنمای ازسرگیری صادرات نفت ایران به بازار جهانی سایه افکنده است. اعمال محدودیت‌های سفر برای مقابله با شیوع واریانت جدید ویروس کرونا در برخی کشورها و انتظار معامله‌گران برای نشست اوپک، اجازه جبران افت بی‌پیشینه نفت را که روز جمعه هفته گذشته رقم خورد، نداد.