بازار سهام

بی‌‌‌توجهی بورس به اتفاقات

01

بازار سهام، با توجه به ‌تاثیر نگذاشتن برخی عوامل موثر بر صعودی شدن روند بورس، دادوستدهای هفته گذشته خود را در مدار نزولی انجام داد و با کاهش ارتفاع شاخص کل به سطح یک‌میلیون و 340‌هزار واحدی به کار خود پایان بخشید و نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای هفته گذشته را با عملکرد منفی 9/ 3درصد پشت سر گذاشت. در کنار پابرجا ماندن مسائل پیرامون قیمت‌گذاری دستوری انرژی، ابهامات نتایج مذاکرات احیای برجام به چالشی مهم برای سرمایه‌گذاران تبدیل شده است و برخلاف وضعیت بنیادی مناسب بازار، سهامداران حقیقی عزم خروج دارند که هفته گذشته هم شاهد جابه‌جایی یک‌هزار و 200میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی بودیم. چنین شرایطی باعث شد تا بازار سهام حتی به متغیرهای مثبت اطراف خود، همچون جهش نرخ دلار به بالاترین قیمت سال‌جاری و همچنین اخبار مذاکرات برجامی اهمیت ندهد.

 

بازار سکه

ناپایداری روند سکه

03

قرار گرفتن اونس جهانی در آستانه هفته منفی و افزایش قیمت ارز در هفته گذشته باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان جزئی روبه‌رو شود. با شروع مذاکرات وین، قیمت سکه با کمی کاهش همراه شد، ولی در روزهای پایانی هفته همچنان قیمت‌ها در روند قبلی باقی ماندند و تغییر محسوسی نداشتند که علت عمده آن را می‌توان با بحث مذاکرات وین و نتیجه آن مرتبط دانست. البته نمی‌توان روند ناپایدار محرک خارجی سکه را نادیده گرفت. بر این اساس، افزایش قیمت ارز و کاهش اونس جهانی در طول هفته، همدیگر را پوشش دادند که این امر باعث شد قیمت طلا و سکه با نوسان 4/ 0درصد مثبت روبه‌رو شود. به این ترتیب، هر قطعه سکه امامی در آخرین روز کاری خود به سطح 12میلیون و 650تومان صعود کرد که اختلاف قیمت 270هزار تومانی را با ارزش ذاتی آن نشان می‌دهد.

 

بازار طلای جهانی

رشد طلا ضمن کاهش هفتگی

04

افزایش قیمت طلا در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر موضع موافق بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش نرخ‌های بهره، کندتر شد و (در ساعت 19) به 1772دلار رسید و در مسیر کاهش هفتگی قرار گرفت. اونس طلا از ابتدای هفته گذشته 1/ 1درصد ریزش قیمت داشت که در واکنش به اظهارات مقامات متعدد بانک مرکزی آمریکا روی داده است. جروم پاول در اظهارات خود اعلام کرد که ممکن است در نشست سیاست پولی دسامبر در خصوص تعدیل سریع‌‌‌تر برنامه خرید اوراق قرضه تصمیم‌گیری شود. بر همین اساس اونس طلا در معاملات روز پنج‌شنبه در محدوده منفی بسته شد. به نظر می‌رسد بانک مرکزی تمایل بیشتری به تحکیم سیاست پولی پیدا کرده و اگر به یکباره بر اثر با شیوع واریانت جدید «اومیکرون» مشکلاتی به وجود آید، معامله‌‌‌گران احتمالا به سمت خرید دلار می‌روند. این فضا برای طلا منفی خواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

عملکرد مثبت تسه

05

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه9812 طی معاملات هفته گذشته توانست عملکرد مثبت 47/ 3درصدی را در کارنامه هفتگی خود ثبت کند؛ به طوری که قیمت این اوراق بانکی در اواسط هفته تا سطح 85‌هزار تومان اوج گرفت، اما مجددا از این رقم فاصله گرفت و در قیمت پایانی 82‌هزار و 868تومان به کار خود پایان بخشید. به عقیده برخی از کارشناسان، طرح نهضت ملی مسکن با ۶استراتژی در پی بهبود وضعیت این بازار است که می‌توان به افزایش تولید مسکن، افزایش آبادانی و ساخت‌‌‌و‌ساز در بافت‌‌‌های فرسوده شهری، کمک به خانه‌دار شدن دهک‌‌‌های اول تا سوم، خانه‌دار شدن دهک‌‌‌های متوسط، ساخت مسکن روستایی و شروع اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌‌‌ای از سوی دولت سیزدهم اشاره کرد که وارد مرحله عملیاتی شده است. این اقدامات می‌تواند در بلندمدت در کنترل قیمت‌ها و خانه‌‌‌دار شدن متقاضیان موثر واقع شود.

 

بازار نفت

ابهامات بر سر افزایش تولید نفت

06

سویه جدید کرونا فرآیند تصمیم‌گیری سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدان آنها موسوم به اوپک‌پلاس را که درباره تصمیم‌گیری درخصوص تداوم افزودن ۴۰۰‌هزار بشکه در روز برای عرضه به بازارها تشکیل جلسه می‌دهند، پیچیده کرده است. با این حال هر بشکه نفت WTI روز جمعه رشد قیمت را تجربه کرد و در 68دلار و 30سنت مورد معامله قرار گرفت. برخی گمان می‌‌‌کردند که اوپک‌پلاس می‌تواند این افزایش‌‌‌ها را در راستای کاهش رشد عرضه متوقف کند؛ چرا که اکنون انتظار می‌رود تا مارس ۲۰۲۲ مازاد تولید 8/ 3میلیون بشکه در روز را به همراه داشته باشد. در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند حتی اگر اوپک‌پلاس موافقت کند به افزایش عرضه برنامه‌ریزی‌شده خود در ژانویه ادامه دهد، برخی تولیدکنندگان ممکن است مشکلاتی برای افزایش تولید داشته باشند.