بازار سهام

چهارمین افت متوالی بورس

1

شاخص سهام در نخستین روز معاملاتی هفته، شروع مثبت و ملایمی داشت، اما دیری نپایید که با غلبه فروشندگان بر خریداران بازار، نماگر اصلی بورس در راستای چهارمین افت متوالی خود حرکت کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس با افت 4/ 0درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و 334هزار واحدی آرام گرفت. اما شاخص هموزن در این راستا سرعت بیشتری گرفت و افت 27/ 1درصدی را به ثبت رساند. نکته قابل‌توجه در روزهای اخیر بازار، واگرایی بورس و نرخ دلار است؛ به‌طوری که در گذشته این دو همسو بودند، اما بورس واکنش خاصی به وجود وقفه طولانی در ازسرگیری مذاکرات و جهش قیمت دلار، نشان نداده است. حتی بررسی سه‌ماهه بورس و دلار نشان می‌دهد، روند این دو نه‌تنها همسو نبوده، بلکه به‌رغم جهش 11درصدی دلار، بورس بیش از 15‌درصد عقب‌نشینی کرده است.

 

بازار سکه

افزایش چشمگیر سکه

3

بازار طلا و سکه روز شنبه پس از پشت سر گذاشتن فشارهای هیجانی واردشده از سوی اخبار برجامی و نوسانات اونس طلا در پی شیوع سویه جدید ویروس کرونا موسوم به «اومیکرون»، افزایش چشمگیری را تجربه کرد؛ به طوری که سکه امامی در ساعاتی از روز گذشته از سطح 13میلیون تومانی عبور کرد. اما در ادامه دادوستد‌ها در واکنش به بسته بودن بازار جهانی و نبود قیمت برای اونس آرام گرفت و همچنان در مرز 13میلیون تومانی باقی ماند. کارشناسان بر این باورند که هیجانات معامله‌‌‌گران تحت شرایط رشد نرخ دلار از سر گرفته شده است. آنها همچنین اذعان دارند، تا زمانی که قطعیتی بر کنترل یا حتی کاهش نرخ دلار در بازار ایجاد نشود -همچون خبر نهایی شدن مذاکرات هسته‌ای- بهای فلزات ارزشمند به‌خصوص طلا در بازار کشور روند رو به رشدی را طی خواهد کرد.

 

بازار طلای جهانی

طلا در تب و تاب اتفاقات

4

اخبار مربوط به انتشار سویه جدید ویروس کرونا در هفته گذشته باعث شد مجددا سرمایه‌گذاران به پناهگاه‌‌‌های سنتی همچون طلا متمایل شوند. همین امر موجب رونق تقاضا و افزایش نوسانات نرخ اونس طلا شد. اما با کاهش هیجانات اولیه «اومیکرون» بازار طلا نیز نوسانات خود را دنبال کرد. به این ترتیب اونس طلا در آخرین روز کاری در سطح 1783دلار بسته شد و بخشی از افت هفتگی خود را جبران کرد و با عملکرد منفی 5/ 0‌درصد در هفته به کار خود پایان داد. بسیاری از سرمایه‌گذاران بر این باورند که «اومیکرون» آسیب زیادی به اقتصاد جهانی وارد نمی‌‌‌کند. همین امر سبب می‌شود معامله‌‌‌گران با دید کوتاه‌‌‌مدت، معاملات خود را ادامه دهند. در مقابل، گمانه‌زنی‌‌‌های مربوط به چرخش نظر رئیس فدرال‌‌‌رزرو به افزایش زودهنگام نرخ بهره موجب کاهش تقاضا برای این کالا خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

شروع منفی تسه

5

تسه9812 پس از یک هفته مثبت، مجددا وارد مدار نزولی شد و شاهد افت قیمت در معاملات روز شنبه بازار سهام بود. اوراق تسهیلات مسکن، در آستانه پایان سررسید خود شاهد نوسانات زیادی است و گاهی روندی مشابه روند نماگر اصلی بورس را طی می‌کند. نماد یادشده نیز در راستای عقبگرد شاخص سهام با افت 22/ 0درصدی مواجه شد و به قیمت پایانی 82‌هزار و 683تومان تنزل یافت. علاوه بر ارائه تسهیلات وام حق‌تقدم از سوی بانک مسکن برای مستاجران متقاضی خانه‌دار شدن، بانک ملی نیز تسهیلاتی برای این افراد فراهم کرده است که این اوراق با نماد «تملی» معامله می‌شود و اعداد بعد از آن، نشان‌دهنده ماه و سال انتشار اوراق یادشده در بازار سهام است. لازم به یاد‌آوری است که مبلغ وام دریافتی از بستر بانک ملی به مراتب کمتر از تسه‌هاست.

 

بازار نفت

بلاتکلیفی روند نفت

6

هفته گذشته در نشست اوپک‌پلاس، تصمیماتی مبنی بر تداوم افزایش تدریجی روزانه ۴۰۰‌هزار بشکه نفت برای بدون تغییر ماندن سطح تولیدات گرفته شد. در نشست روسیه و اوپک‌پلاس عامل تاثیر سویه «اومیکرون» بر مصرف فرآورده‌‌‌های نفتی ارزیابی نشد و وضعیت در این عرصه مبهم و نامعلوم باقی مانده است. بر این اساس هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در دادوستدهای روز جمعه در سطح 66دلار و 30سنت به معاملات خود پایان داد و با افت 7/ 2درصدی در مقیاس هفتگی مواجه شد. گفته می‌شود در شرایط کنونی، تاثیر «اومیکرون» بر وضع بازار جهانی مشخص نیست، بر همین اساس اعضای اوپک‌پلاس در نشست روز پنج‌شنبه تاکید کردند در صورت وقوع اتفاق غیرقابل پیش‌بینی و مازاد عرضه در بازار نفت، نشست فوق‌العاده برگزار خواهد شد. تصمیمات جدید بر روند نفت خام موثر خواهد بود.