بازار سهام

افت کمرنگ بورس

01

بورس تهران در دقایق ابتدایی معاملات روز شنبه با مثبت ‌شدن نماد خودرویی‎ها، شاهد برتری تقاضا بر عرضه در کلیت بازار بود؛ اما در ادامه دادوستدهای روز گذشته، با افزایش عرضه در این گروه و جو منفی حاکم بر کلیت بازار، شاخص کل بورس روانه مدار منفی شد. هرچند در طول معاملات با افزایش حمایت‌های حقوقی از برخی نمادهای بنیادی، تلاش شد سایه خودرو بر بازار کمرنگ شود، اما این تلاش‌‌‌ها کافی نبود. به این ترتیب، نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 37/ 0درصدی، در محدوده یک‌میلیون و ۳۴۴‌هزار تومان به کار خود پایان داد. شاخص کل ‎هم‌وزن نیز در سایه نمادهای‌ شاخص‌ساز، افت 58/ 0‌درصدی را به ثبت رساند. با وجود نوسانات کم‌رمق بورس در چند روز اخیر، خروج نقدینگی با قدرت ادامه دارد که روز گذشته این رقم به 244میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

سایه دلار بر سکه

03

سکه در شروع معاملات هفته جاری، در نبود سیگنال مشخص از سوی اونس طلا در بازار جهانی، از افت نرخ دلار تاثیر پذیرفت و با ریزش قیمتی محسوسی مواجه شد. بیش از یک‌هفته است که این فلز گرانبها در محدوده 13میلیون تومانی شاهد نوسانات زیادی بوده و تغییرات اهرم‌های این بازار بر روند آن موثر است. آنچه در مورد سکه امامی جلب توجه می‌کند، باقی ماندن آن در بالای مرز حساس است. به گفته تحلیلگران فنی، محدوده 13میلیون و 200‌هزار تومانی در بازار سکه اهمیت زیادی دارد و در صورتی که فلز گرانبهای داخلی بتواند در بالای این محدوده تثبیت شود، خریداران بیشتری وارد بازار خواهند شد؛ اما روند آتی سکه بیش از هر متغیری به رفتار دلار بستگی دارد. در صورتی که دلار به سطوح بالاتر برود، سکه در هفته جاری می‌تواند رشد معناداری را تجربه کند.

 

بازار طلای جهانی

هفته کم‌رمق طلا

04

با وجود اینکه طلا نتوانست هفته گذشته به بالای سطح کلیدی ۱۸۰۰دلار صعود کند، اما در آخرین روز معاملاتی روی مدار مثبت حرکت کرد و در سطح ۱۷۸۳دلار بسته شد و افت 4/ 0درصدی را تجربه کرد. سرمایه‌گذاران، هفته گذشته منتظر جدیدترین آمار تورم آمریکا بودند که عامل تعیین‌کننده‌ای در آستانه نشست سیاست پولی بانک‌مرکزی آمریکا به شمار می‌رفت. آمار نوامبر نشان داد، قیمت مصرف‌کننده آمریکا با سریع‌‌‌ترین روند سالانه طی حدود ۴۰سال اخیر افزایش یافته است. با این حال، این تغییر ماهانه کمتر از اکتبر بود و با 8/ 0‌درصد رشد به بازارها این امیدواری را داد که فشارهای قیمت به اوج خود رسیده است. به نظر می‌رسد، مقاومت اولیه طلا در هفته جاری، سطح ۱۷۹۴دلار باشد و به محض شکسته‌شدن این سطح، مقاومت بعدی در سطح ۱۸۰۸دلار قرار دارد.

 

بازار اوراق مسکن

تداوم درخشش تسه

05

تسه9812 از اوراق منتشرشده بانک مسکن در فرابورس، طی نخستین روز معاملاتی هفته، در ادامه روزهای مثبت خود، رشد قیمت را تجربه کرد و بیش از 6/ 4‌درصد افزایش را به ثبت رساند. این نماد که هفته گذشته درخشش خوبی داشت، در معاملات روز شنبه به قله 14ماهه خود رسید و در نزدیکی بیشترین قیمت خود از زمان انتشار تاکنون قرار گرفت. به این ترتیب، تسه9812 روز گذشته با افزایش 4‌هزار و 300تومانی به قیمت پایانی 97هزار و 620تومان رسید. این اوراق که در اسفندماه 98 پذیرش و قابل معامله شد، تاکنون در بازه قیمتی کف 45‌هزار تومان و سقف 98هزار تومان نوسانات زیادی داشته است. عمده نمادها در این دسته سهام برخلاف افت نمادهای (تملی) رشد 5درصدی را به ثبت رساندند و میانگین قیمتی آنها به 97هزار و 755تومان رسید.

 

بازار نفت

رشد هفتگی نفت

06

بازار نفت، اوایل هفته گذشته حدود نیمی از ضرری را که در زمان شناسایی سویه جدید «اومیکرون» در ۲۵نوامبر متحمل شده بود، جبران کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت پس از ریزش 2درصدی در روز پنج‌شنبه به مدار صعودی بازگشت و در آخرین روز کاری در محدوده ۷۱دلار و 95سنت در هر بشکه بسته شد و با کاهش نگرانی‌ها از تبعات شیوع سویه اومیکرون بر رشد اقتصاد جهانی و تقاضا برای نفت، بزرگ‌ترین رشد هفتگی خود را از اواخر آگوست رقم زد. از طرفی آمار رسمی که روز جمعه منتشر شد، نشان داد قیمت‌های مصرفی آمریکا در نوامبر رشد بیشتری کرده و بزرگ‌ترین افزایش سالانه را از سال ۱۹۸۲ داشته است. این آمار به خوش‌بینی نسبت به تقاضا برای نفت افزود و سبب رشد 5/ 8درصدی نرخ نفت‌خام آمریکا در دومین هفته دسامبر شد.