بازار سهام

عقبگرد به ۱۰۰ روز قبل

01

بازار سهام در سومین روز معاملاتی هفته جاری، از ابتدا سرخ‎پوش ظاهر شد و شاهد سنگینی عرضه نسبت به تقاضا بودیم. رفته‌رفته شرایط نزولی بر کلیت بازار سرایت کرد و موجب صف‎نشینی فروشندگان در نمادهای بزرگ و شاخص‎ساز شد. در نهایت، شاخص کل بورس با افت 91/ 1درصدی پس از 100روز کاری، کانال 3/ 1میلیون واحدی را واگذار کرد و به ارتفاع یک‌میلیون و ۲۹۵‌هزار واحدی تنزل یافت. مهم‎ترین عامل موثر بر سرخ‎پوشی این روزهای بازار سهام، افزایش قابل‎توجه نرخ انرژی صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشی‎ها، فولادی‌ها و... در لایحه بودجه سال آینده است که موجب نگرانی در خصوص سودآوری آنها شده است. به این ترتیب، شاهد خروج بالغ بر 436میلیارد تومان نقدینگی به‌واسطه سهامداران حقیقی بودیم. از دیگر نکات مهم بازار سهام در روز گذشته، کاهش نرخ دلار آزاد و ورود آن به کانال ۲۹‌هزار تومانی بود.

 

بازار سکه

واگذاری کانال 13 میلیون تومانی

03

سکه از ابتدای هفته جاری در نبود سیگنالی از اونس طلا، در برابر ریزش دلار تاب آورد و سطح مهم خود را حفظ کرد؛ اما در شروع معاملات روز دوشنبه مقاومت چندانی از خود نشان نداد و مرز 13میلیون تومانی را به‌راحتی واگذار کرد. با وجود اینکه اونس طلا در بازار جهانی شروع مثبتی داشت و روند صعودی را دنبال کرد؛ اما واگذاری سطح مهم دلار مزید بر افت بیشتر سکه امامی در بازار طلا شد. به این ترتیب، هر قطعه سکه روز گذشته با افت کمی در سطح 12میلیون و 980هزار تومان مورد معامله قرارگرفت. این رقم در مقایسه با قیمت روز یکشنبه کاهش کمی را نشان می‌دهد، اما به هراس معامله‌گران افزوده است و انتظار می‌رود با از دست رفتن کف 12میلیون و 800هزار تومانی، فروشندگان زیادی روانه بازار شوند.

 

بازار طلای جهانی

شروع مثبت طلا

04

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر رشد تورم آمریکا که جذابیت سرمایه‌گذاری روی این فلز ارزشمند را تقویت کرد، در (ساعت 20) به 1788دلار افزایش یافت. در حالی که قیمت‌های مصرفی آمریکا در نوامبر تحت‌تاثیر رشد هزینه کالاها و خدمات در بحبوحه محدودیت‌های عرضه، افزایش بیشتری پیدا کرده و به بزرگ‌ترین رشد سالانه از سال ۱۹۸۲ رسیده است، طلا پناهگاه امن دارایی در برابر فشارهای تورمی شناخته می‌شود و سرمایه‌گذاران زیادی را جذب خود کرده است. اکنون که بازار روی حرکت بانک مرکزی آمریکا برای افزایش نرخ‌های بهره حساب می‌کند، در حال حاضر طلا یک دارایی امن به حساب آید، به همین دلیل همچنان تقاضای خرید را حفظ کرده است. به گفته فعالان بازار، اونس طلا آماده شکستن مقاومت سطح ۱۷۸۹دلار و صعود تا سطح مقاومتی ۱۸۰۵دلار است.

 

 

بازار اوراق مسکن

رکوردشکنی جدید تسه

05

اوراق تسهیلات بانک مسکن در سومین روز معاملاتی هفته به روند صعودی خود ادامه داد و رکورد جدیدی از خود به جا گذشت. تسه9812 در راستای سبزپوشی این دسته از سهام، بیش از 5هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و موفق شد قله 107‌هزار تومانی را فتح کند. به این ترتیب، تسه9812 با افزایش حدود 5درصدی در قیمت پایانی 107‌هزار و 135تومان به دادوستد‌های خود در روز گذشته پایان داد. اوراق تسهیلات بانک ملی که در این بستر نیز قابل معامله است، بین متقاضیان رونق چندانی ندارد؛ دلیل این امر مبلغ تسهیلات کمی است که به خریداران این دسته از سهام تعلق می‌گیرد. اوراق دسته «تملی» به‌مراتب ارزان‌تر از تسه‌ها هستند، اما دادوستد در تسه‌ها چنان گرم است که توجه چندانی به اوراق تسهیلات بانک ملی نمی‌شود.

 

بازار نفت

رفت و برگشت نفت

06

به‌دنبال تقویت امیدواری‌ها در پی کاهش نگرانی‌ها از تبعات شیوع سویه اومیکرون بر اقتصاد جهانی، قیمت نفت روز دوشنبه شروع افزایشی داشت. اما در ادامه دادوستدهای دیروز کاهش را به ثبت رساند. سرمایه‌گذاران به‌دقت تحولات نشست بعدی وزیران اوپک‌پلاس در چهارم ژانویه را دنبال می‌کنند. تولیدکنندگان این گروه، اوایل ماه میلادی جاری موافقت کردند که به سیاست فعلی مبنی بر افزایش تولید ماهانه ادامه دهند.به این ترتیب، هر بشکه نفت خام آمریکا به سطح 71 دلار و 30 سنت کاهش یافت. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که WTI در هفته جاری رکورد بالای سطح ۷۳ دلار را تست و سپس تلاش خواهد کرد به حدود ۷۸ دلار افزایش پیدا کند که سطح قیمت پیش از شیوع اومیکرون و ریزش قیمت‌ها در اواخر ماه گذشته است.