بازار سهام

پایان سبز هفته منفی

01

بازار‌‌‌ سهام در آخرین روز معاملاتی هفته، شروعی متعادل در محدوده‎ مثبت داشت. نمادهای بزرگ‌تر بازار نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر، اوضاع بهتری داشتند که در نتیجه آن شاهد رشد شاخص کل بورس در مقابل افت شاخص هم‌وزن بودیم. در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص کل با رشد 11/ 0درصدی همراه شد و سرانجام در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۹۳‌هزار واحدی قرار گرفت. اما شاخص کل هم‌‌‌وزن برخلاف شاخص کل، با 28/ 0‌درصد عقب‎نشینی به دادوستد‌های خود پایان داد. در روزهای اخیر، تایید و تکذیب‌‌‌های مکرر در خصوص مفاد تاثیر‌‌‌گذار لایحه پیشنهادی بودجه ۱۴۰۱ بر صنایع و همچنین انعکاس اخبار مثبت و منفی از روند مذاکرات احیای برجام، جدا از هر تاثیر اصولی بر مولفه‌‌‌های اقتصادی مورد توجه بازار‌‌‌ سهام، موجب تشدید ابهام و نااطمینانی سهامداران شده است. به همین ترتیب، شاهد خروج روزافزون نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی هستیم.

 

بازار سکه

رکوردشکنی سکه

03

سکه پس از استراحت کوتاه در روز سه‌شنبه، مجددا روز چهارشنبه به رشد بهای خود ادامه داد و باعث شد حباب قیمتی این کالا باز هم بیشتر شود. در حالی که هیجانات در بازار ارز به میزان زیادی آرام گرفته بود و اونس طلا سیر نزولی داشت، سکه امامی تن به افت معنادار نداد؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته در سطح 13میلیون و 300‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. بر این اساس، افزایش بها باعث شد تا سکه رکورد خود را پس از آبان‌ماه سال گذشته مجددا بشکند. با توجه به ادامه روند مذاکرات احیای برجام و فضای ترس و نااطمینانی که در بین معامله‌‌‌گران وجود دارد، انتظار می‌رود سرمایه‌گذاران سکه به رشد بیشتر قیمت دلار چشم دوخته‌‌‌ باشند و برای کسب سود، فشارهایی را بر رشد قیمت اعمال کنند.

 

بازار طلای جهانی

عقبگرد بهای اونس طلا

05

طلا در آستانه سال جدید میلادی از ابتدای هفته تغییر چندانی از خود نشان نداده است؛ به‌طوری که بهای آن پس از افت شدیدی که در معاملات روز سه‌شنبه داشت، به سیر نزولی خود در معاملات روز گذشته نیز ادامه داد و در ساعت 19:30 به وقت تهران به قیمت 1766دلار کاهش یافت. معامله‌گران به نظاره نشسته‌اند تا ببینند بانک مرکزی آمریکا چه تصمیمی برای تعدیل سریع‌تر برنامه خرید اوراق قرضه و افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره می‌گیرد. به گفته کارشناسان، بسیاری از سرمایه‌گذاران از عملکرد طلا در سال‌جاری ناامید شده‌اند، اما به روند طلا خوش‌بین هستند. مهم‌ترین محرک طلا، تهدید فزاینده تورم است. در حالی که افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو باعث افزایش بازده اوراق می‌شود، نرخ بهره واقعی منفی باقی خواهد ماند که می‌تواند باعث افزایش قیمت طلا شود.

 

بازار اوراق مسکن

حفظ کانال 100 هزار تومانی تسه

06

ارزش هر برگ از اوراق تسهیلات بانک مسکن در هفته گذشته برای نخستین بار از سطح ۱۰۰‌هزار تومان عبور کرد و روز گذشته با افتی اندک همچنان جایگاه خود را در بالای این مرز حفظ کرد؛ به طوری که تسه9812 با 06/ 3‌درصد کاهش به قیمت پایانی 109‌هزار و 51تومان عقب‌نشینی کرد. لازم به ذکر است که متقاضیان وام مسکن در پی این مرزشکنی می‌توانند نیمی از تسهیلات خود را بدون نیاز به خرید اوراق دریافت و طی هشت‌سال آن را تسویه کنند. به گفته کارشناسان، تامین زمین، از مهم‌ترین چالش‌‌‌های طرح‌‌‌ ملی مسکن در کشور است؛ زیرا این موضوع در کلان‌شهرها که دسترسی به اراضی دولتی دشوار است، اهمیت بیشتری دارد. بنابراین عرضه مسکن در شهرهای بزرگ عمدتا در قالب نوسازی بافت‌‌‌های فرسوده و ساخت مسکن در شهرهای جدید انجام خواهد شد.

 

بازار نفت

سقوط بهای نفت

07

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه به دلیل انتظارات فزاینده برای پیشی‌گرفتن عرضه از تقاضا در سال آینده و با وجود پیش‌بینی تاثیر موقتی اومیکرون بر تقاضا، برای سومین روز متوالی کاهش پیدا کرد. عاملی که روی قیمت نفت تاثیر منفی گذاشت، قوی شدن دلار آمریکا بود که نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد. بازارها منتظر نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در روز چهارشنبه برای ارزیابی سیگنال‌های مقامات بانکی این کشور درباره زمان افزایش نرخ‌های بهره هستند. عامل منفی دیگر، آماری بود که کاهش نه‌چندان زیاد ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته را نشان داد. طبق گزارش موسسه امریکن‌پترولیوم، ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۰دسامبر، به میزان ۸۱۵‌هزار بشکه کاهش پیدا کرده است. به این ترتیب، هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات روز گذشته به 69دلار و 70سنت رسید.