بازار سهام

برآیند منفی فراز و فرود بورس

1

بازار سهام روز چهارشنبه، معاملات خود را از همان ابتدا با تمایلات منفی آغاز کرد و در ادامه چندبار در مسیر صعودی قدم برداشت؛ اما در نهایت معاملات بورس زیر سطح 4/ 1میلیون واحدی بسته شد. این نماگر اصلی روز گذشته 18/ 0‌درصد کاهش را تجربه کرد و جایگاه خود را تا سطح یک‌میلیون و 397‌هزار واحد عقب راند. در مقابل، شاخص کل هموزن مسیر متفاوتی را با 2/ 0‌درصد افزایش طی کرد. برخی از کارشناسان بورس بر این باورند که بازار، مسیر الاکلنگی را سپری می‌کند؛ به‌طوری که مدتی است عوامل موثر بر رشد و افت این بازار در این محدوده با هم زورآزمایی می‌کنند. مرز 4/ 1میلیون واحد، نقطه عطف بازار است و صعود قوی به آن می‌تواند برای سهامداران به معنای در پیش بودن روزهای صعودی باشد.

 

بازار سکه

مسیر هموار موقتی سکه

3

بازار طلا روز چهارشنبه را مانند روزهای اخیر کم‌‌‌نوسان پشت‌‌‌سر گذاشت؛ به‌طوری که سکه امامی روز گذشته را همراه با فضای آرام معاملاتی، در نزدیکی سطح 13میلیون تومان سپری کرد و هر قطعه از این سکه به قیمت 13میلیون و 50‌ هزار تومان دادوستد شد. تعدادی از تحلیلگران بازار طلا بر این باورند که در شرایط فعلی عوامل بنیادینی همچون نرخ دلار در بازار داخلی، بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین قوانین محدود‌کننده (مالیات) بر خرید و فروش دارایی‌‌‌ها که از قیمت سکه امامی حمایت می‌کنند، باعث می‌شود بازار به افت معنادار قیمت تن ندهد. علاوه بر این گفته می‌شود، سرمایه‌گذاران کاهش فعلی قیمت‌ها را در بازار ارز مقطعی می‌دانند. برخی دیگر اذعان دارند، با توجه به اخبار مثبت از مذاکرات هسته‌‌‌ای می‌توان انتظار کاهش نرخ دلار و در نهایت نزول ارزش سکه را داشت.

 

بازار طلای جهانی

روزهای پایانی معاملات طلا

4

با توجه به اینکه با افزایش شواهدی مبنی بر اینکه اُمیکرون چندان تهدید بزرگی برای اقتصاد جهانی محسوب نمی‌شود و با وجود اینکه تا حدودی تقاضا برای دارایی‌‌‌های امن بهبود یافته است، ولی نگرانی‌هایی در بین سرمایه‌گذاران دیده می‌شود که به موجب آن روند اونس طلا در معاملات بازار جهانی مسیر مشخصی را طی نمی‌‌‌کند و نوسانات کاهشی دارد. به این ترتیب، روز چهارشنبه اونس طلا  تا سطح 1789 دلار نیز افت کرد اما درادامه معاملات تا ساعت 19:30 به وقت تهران به 1800 دلار رسید. عدم‌اطمینان باقی‌مانده در مورد اُمیکرون تا حدودی تقاضای دارایی‌‌‌های امن را متلاطم کرده، اما نگرانی‌ها در مورد تهدید فعالیت‌‌‌های اقتصادی و بازگشایی در حال کاهش است. گفته می‌شود سرمایه‌گذاران انتظار دارند که این روند ادامه داشته باشد.

 

بازار اوراق مسکن

تسه‌‌‌ها در کانال 100 هزار تومان

5

یکی از اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز چهارشنبه از همان ابتدا دادوستدها را مثبت و صعودی پشت سر گذاشت؛ به طوری که هر فقره از این اوراق بانکی با 85/ 2‌درصد رشد معادل 2‌هزار و 982تومان افزایش در قیمت پایانی 107‌هزار و 488 تومان به کار خود خاتمه داد. تمامی تسه‌‌‌های هم‌گروه این اوراق تسهیلات نیز روز گذشته را صعودی طی کردند و توانستند در بالای سطح 100‌هزار تومان تثبیت شوند. از نگاه برخی از کارشناسان این حوزه، اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن به دلیل نقش چند ده‌درصدی مسکن در تورم عمومی، می‌تواند دولت سیزدهم را در آستانه موفقیت بزرگ اقتصادی، یعنی کاهش موثر نرخ تورم بازار مسکن قرار دهد.

 

بازار نفت

نوسانات محدود طلای‌سیاه

6

نگرانی‌های موجود از آزادسازی ذخایر نفت خام ایالات‌متحده و نوع جدید ویروس کرونا با توجه به توافقات اوپک و متحدانش مبنی بر افزایش ماهانه تولید نفت، با وجود ثبت عملکرد قوی در روز ماقبل خود به نوسان محدود در قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا منجر شد. بنابراین هر بشکه از این نفت روز چهارشنبه به قیمت 75دلار و 60 سنت مورد معامله قرار گرفت. از طرفی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران منتظر نشست بعدی اوپک‌پلاس در ۴ ژانویه هستند تا ببینند این گروه تصمیم خواهد گرفت به افزایش تولید ۴۰۰‌هزار بشکه در روز خود ادامه دهد یا برنامه جدیدی ارائه خواهد داد. لازم به ذکر است که اوپک‌پلاس در آخرین نشست به برنامه‌‌‌های خود برای افزایش تولید در ژانویه با وجود اُمیکرون پایبند بود.