بازار سهام

سرمای معاملاتی در بورس

1

بازار سهام، روز یکشنبه را با دو رفتار متفاوت پشت سر گذاشت؛ به شکلی که در نیمه اول، بازار روندی صعودی را دنبال ‌‌‌کرد، ولی از نیمه دوم آن تمایلات کاهشی آغاز شد و شاخص‌‌‌ها روی شیب نزولی قرار گرفتند. با این حال، شاخص کل روز گذشته سبزپوش به کار خود پایان داد؛ اما این روند مثبت چندان چنگی به دل نمی‌‌‌زد؛ به طوری که نماگر اصلی با 02/ 0درصد افزایش در سطح یک‌میلیون و 379‌هزار واحد قرار گرفت. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز تغییرات خاصی را دنبال نکرد و صرفا 01/ 0‌درصد مثبت ظاهر شد. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) افت چشمگیری داشت و 1508میلیارد تومان را به ثبت رساند. کارشناسان معتقدند، رکود در بازار سرمایه به شرط افزایش ارزش معاملات در کنار محرک‌‌‌های قوی بیرونی پایان می‌‌‌یابد.

 

بازار سکه

سطح حمایت فنی قوی سکه

3

مرزبانی سکه امامی از سطح 13میلیون تومان با وجود محرک‌‌‌هایی همچون افت نرخ دلار در بازار داخلی، بازار طلا و سکه روز یکشنبه را با مقاومت بالا و افت ناچیزی پشت‌‌‌سر گذاشت؛ به طوری که هر سکه روز گذشته به قیمت 13میلیون و 50 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. علاوه بر این، با توجه به شرایط فعلی حاکم بر بازار، حباب قیمتی این کالا نیز به‌نسبت اندکی کاهش یافته است. البته همچنان برای معامله‌‌‌گران سکه، روند قیمتی دلار نسبت به رفتار اونس طلا اهمیت بیشتری دارد. در واقع سرمایه‌گذاران با توجه به حرکت دلار در بازار داخلی، جهت بازار خود را تعیین می‌کنند و رفتار اونس طلا شدت تغییرات افزایشی یا کاهشی سکه امامی را تعیین می‌کند. با این حال، در بازار قدرت کاهشی‌‌‌ها به اندازه‌‌‌ای نبود که تغییر معناداری در روند بازار ایجاد کند.

 

بازار طلای جهانی

طلا در سال نو میلادی

4

قیمت طلا هفته گذشته به شکل قابل‌توجهی افزایش یافت. هرچند این فلز گرانبها در سال 2021 با کاهش تقریبا 4درصدی به کار خود پایان داد، اما به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران خرد نسبت به قیمت طلا در سال جدید بسیار خوش‌بین هستند؛ چرا که احساسات صعودی بسیار زیادی در بازار ایجاد کرد. بسیاری از کارشناسان و سرمایه‌گذاران انتظار دارند که قیمت طلا همچنان به صعود خود در سال 2022 ادامه دهد. دو محرک شیوع ویروس اُمیکرون و همچنین میزان صحت ادعا‌‌‌های بیکاری در آمریکا می‌‌‌تواند طلا را به سطوح بالاتری هدایت کند. از سوی دیگر، سرمایه‌گذاران بدبین اذعان دارند که طلا برای بقا در کانال سنگین ۱۸۰۰دلاری با دشواری‌هایی مواجه است و در سال جدید میلادی نمی‌‌‌تواند در برابر سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت‌‌‌ها به‌خصوص آمریکا ایستادگی کند.

 

بازار اوراق مسکن

روز قرمز تسه

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در بازار فرابورس معامله می‌شود، روز یکشنبه را منفی طی کرد و مانع ادامه روند صعودی خود شد؛ به طوری که هر فقره از این اوراق روز گذشته با 57/ 3‌درصد کاهش تا قیمت پایانی 106‌هزار و 415تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. دادوستدهای این اوراق با تعداد 80معامله و به ارزش معاملاتی بیش از 95میلیون تومان به پایان رسید. لازم به ذکر است که معاملات تسه 9812 با فشار فروشندگان همراه بود. به گفته برخی از کارشناسان این بازار، دولت تاکنون اقدامات زیادی برای رونق بازار مسکن و همچنین بازار اجاره انجام داده و با اجرای طرح اجاره‌داری حرفه‌‌‌ای و همچنین طرح جهش تولید مسکن که باعث افزایش تولید مسکن خواهد شد، به طور قطع در بخش اجاره هم تاثیر‌گذار خواهد بود.

 

بازار نفت

احتمال افزایش تولیدات نفت

6

پس از آنکه اقتصاد جهانی از شوک ناشی از بحران ویروس کرونا روند ترمیمی خود را باز یافت و معاملات بازار جهانی نیز بهبود چشمگیری‌‌‌ داشت، بازار نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا توانست با وجود فشارهای کاهشی بسیاری مقاومت کند و بیشترین رشد 12ساله خود را با بازدهی 39/ 55‌درصدی تا آخرین روز سال 2021 به ثمر برساند. تحلیلگران در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کردند، تولیدکنندگان اوپک‌پلاس در نشست هفته جاری افزایش تولید ماهانه ۴۰۰‌هزار بشکه‌ای در روز را تصویب کنند که منعکس‌کننده خوش‌بینی این گروه به تقاضای جهانی خواهد بود. علاوه بر این، چند نماینده‌ اوپک اظهار کرده‌‌‌اند که انتظار دارند افزایش تولید در فوریه هم به دلیل برخی مشکلات و محدودیت‌های افزایش تولید نفت کشورهایی همچون آنگولا و نیجریه با روند ملایم‌‌‌تری ادامه پیدا کند.