بازار سهام

اسباب لغزش بورس

1

روز دوشنبه با توجه به مکفی‌نبودن شرایط ثبات، بازار سهام نتوانست مسیر صعودی را در پیش بگیرد؛ به طوری که شاخص کل، روز گذشته با 22/ 0‌درصد کاهش سرخ‌پوش شد و تا سطح یک‌میلیون و 376‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن نیز همسو با بازار، روند نزولی را طی کرد و شاهد 08/ 0‌درصد افت بود. علاوه بر این، ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) به 1432میلیارد تومان کاهش یافت که کمترین ارزش دادوستدها از 18 اردیبهشت سال ‌جاری بوده است. به گفته برخی از کارشناسان، دلایل کمرنگ‌شدن ثبات در بازار را می‌‌‌توان برخی قوانین مداخله‌جویانه، دامنه نوسان، قیمت‌گذاری‌‌‌های دستوری، ابهامات در مورد مذاکرات هسته‌‌‌ای و همچنین مسیر آتی نرخ دلار دانست که موجب تردید و بی‌‌‌اعتمادی‌‌ سرمایه‌گذاران بازار سهام شده است.

 

بازار سکه

سطح حمایت فنی قوی سکه

3

مدتی است که روند قیمتی سکه امامی با مقاومت زیاد توانسته سطح کانال ۱۳میلیون تومانی را حفظ کند. با وجود اینکه نرخ دلار روند نزولی را طی می‌کند و حتی روز دوشنبه کاهشی ظاهر شد، باز هم سکه تن به از دست دادن این سطح حساس نشد و نوسانات خود را در بالای این مرز تشدید کرد؛ به طوری که هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 13میلیون و 60‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. گفته می‌شود افزایش حباب سکه، دو پیام متناقض برای معامله‌‌‌گران دارد؛ از طرفی افزایش حباب فلز گرانبهای داخلی نشان می‌دهد که قیمت‌های فعلی پشتوانه بنیادی و قوی ندارند و از سوی دیگر، فاصله گرفتن ارزش واقعی آن از نرخ بازاری می‌‌‌تواند نشان‌دهنده این باشد که معامله‌گران به آینده سکه امیدوارند.

 

بازار طلای جهانی

آغاز سال پرریسک برای طلا

4

اونس طلا روز دوشنبه در معاملات بازار جهانی رفتار کاهشی داشت؛ در این میان، ابهامات ناشی از بازدهی بیشتر خزانه‌داری ایالات‌متحده و همچنین کاهش نسبی نگرانی‌ها در مورد افزایش موارد اُمیکرون که در رادار سرمایه‌گذاران قرار دارد، از این دارایی امن حمایت نکرد و مانع افت قیمت طلای جهانی نشد. بر این اساس، هر اونس طلا روز گذشته تا ساعت 20 به وقت تهران به قیمت 1799دلار رسید. گفته می‌شود در صورتی که فدرال‌‌‌رزرو در ماه‌های مارس و آوریل، نرخ بهره را افزایش دهد، انتظار می‌رود طلای جهانی تحت فشار قرار گیرد. همچنین اگر آمار اشتغال این کشور بیش از تخمین‌‌‌ها ارائه شود، این امر می‌‌‌تواند فدرال‌رزرو را تشویق کند تا نرخ‌ها را زودتر از حد انتظار افزایش دهد و در نهایت، باعث تغییر جهات روند صعودی قیمت طلا می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

سرخ‌‌‌پوشی بازار تسه‌‌‌ها

5

پس از رشد چندروزه اوراق تسهیلات بانک مسکن، طی دو روز گذشته، تسه‌‌‌ها روند نزولی را در پیش گرفتند؛ به طوری که تسه9812 روز دوشنبه سرخ‌پوش شد و افت 68/ 4درصدی معادل 4‌هزار و 979تومان را تجربه و تا قیمت پایانی 101‌هزار و 436 تومان عقب‌‌‌نشینی کرد. به گفته برخی از فعالان، طرح تامین مالی زنجیره‎‌‌‌ای بر کنترل نقدینگی موثر است و دولت باید برای گسترش آن بیشتر فعال شود؛ زیرا در صورت تحقق اهداف این طرح، هم مشکل رشد نقدینگی و هم دردسر واحدهای تولیدی حل خواهد شد. همچنین گفته می‌شود، اگر زمین‌‌‌هایی که برای ساخت واحدها انتخاب می‌شوند، از نظر کیفی مناسب و تقاضامحور باشند و به‌گونه‌‌‌ای ساخته شوند که کیفیت سکونتی در آنها رعایت شود، در بازار از صف مستاجران کاسته می‌شود و در نهایت، انتظار رسیدن به تعادل قیمتی وجود دارد.

 

بازار نفت

نفت در ابتدای مسیر 2022

6

قیمت نفت  WTIدر بازار جهانی روز دوشنبه به دلیل عرضه کم و امید به بهبود بیشتر تقاضا در سال 2022 تا نزدیکی 76دلار در هر بشکه افزایش یافت و تا حدی به دلیل این دیدگاه که ویروس کرونای اُمیکرون چشم‌انداز را کاهش قابل‌توجهی نخواهد داد، تقویت شد. در مقابل، اگر کشورها به دلیل نگرانی‌ از گسترش سویه اُمیکرون، محدودیت‌های تردد را تشدید کنند، می‌‌‌تواند بهبود تقاضا را معکوس کند. علاوه بر این، به گفته برخی از کارشناسان با کاهش رشد تقاضای نفت، تداوم رشد عرضه و کاهش بحران انرژی، در سال 2022 شاهد گسترش تراز بازار نفت به جای کاهش خواهیم بود. بنابراین انتظار داریم قیمت‌ها نسبت به سطوح فعلی روند کاهشی داشته باشند. در ضمن انتظار می‌رود اوپک و متحدانش موسوم به اوپک‌پلاس، به برنامه افزایش تدریجی تولید در نشست روز سه‌‌‌شنبه پایبند باشند.