بازار سهام

کش‌وقوس وعده‌‌‌ها در بورس

1

بازار سهام طی معاملات روز سه‌‌‌شنبه مجددا با کاهش سطح شاخص‌‌‌ها روبه‌رو شد؛ به طوری که شاخص کل، روز گذشته را با افت 96/ 0درصدی پشت سر گذاشت و این نماگر اصلی تالار شیشه‌‌‌ای با کاهش ارتفاع خود، تا سطح یک‌میلیون و 362‌هزار واحد تنزل یافت. علاوه بر این، شاخص کل هموزن با کاهش 9/ 0‌درصدی روز قرمزی را تجربه کرد. ارزش معاملات خرد بازار همچنان در سطح پایینی قرار دارد. حمایت اصولی از بازار، پایان‌‌‌دادن به اعمال سلیقه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها و تصمیمات متعدد بخش‌‌‌ها و افراد مختلف، عدم‌دخالت‌‌‌های دستوری، پرهیز از اظهارنظر‌‌‌هایی که فضای بازار سهام را ملتهب می‌کند و همچنین حذف محدودیت‌های معاملاتی، از جمله موضوعاتی هستند که به اعتقاد عمده کارشناسان بازار سرمایه، می‌‌‌توانند شروعی برای بازگشت اعتماد به بورس باشند و کش‌وقوس وعده‌‌‌ها را در روند بازار کم‌‌‌رنگ کنند.

 

بازار سکه

سطح 13 میلیون تومانی سکه واگذار شد

3

روز سه‌‌‌شنبه، سکه امامی از دو جهت مختلف، یعنی تغییر بهای اونس طلا در بازار جهانی و تغییر نرخ دلار در بازار داخلی تحت فشار کاهشی قرار گرفت و به موجب آن سطحی را که 18روز از آن محافظت می‌‌‌کرد از دست داد و در زیر مرز حیاتی ۱۳میلیون تومان دادوستد شد. بر این اساس، هر سکه امامی روز گذشته به قیمت 12میلیون و 900هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران بازار طلا معتقدند خرید در موقعیت فعلی بازار پرریسک است. در این میان، با توجه به حباب موجود، آنها اذعان دارند که بازار توان بازیابی سریع و حرکت به سوی سطوح بالاتر را نخواهد داشت. بنابراین به نظر می‌رسد در چنین وضعیتی معامله‌‌‌گران تمایل بیشتری به سرمایه‌گذاری در بازار ارز و نوسان‌گیری از آن داشته باشند.

 

بازار طلای جهانی

سوددهی طلا در محدودیت‌ها

4

به دنبال گمانه‌زنی‌‌‌‌ها در مورد افزایش زودهنگام نرخ بهره در آمریکا که موجب افزایش سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور می‌شود و طلا را با کمی تنش مواجه کرده است، طی معاملات روز گذشته در بازار جهانی بهای اونس طلا اندکی بهبود یافت و آرامش نسبی در معاملات این فلز گرانبها به چشم ‌‌‌خورد. به این ترتیب هر اونس طلا روز گذشته در ساعت 20 به وقت تهران به قیمت1814 دلار دادوستد شد. سرمایه‌گذاران روند سیاستگذاری‌‌‌های پولی فدرال‌رزرو به همراه صورت‌جلسه آخرین نشست این نهاد مالی آمریکا را که امروز منتشر می‌شود، به منظور گرفتن تصمیمات استراتژیک برای سرمایه‌گذاری‌‌‌های خود در رادارهایشان قرار دادند و انتظار دارند در طول سال میلادی جاری این نهاد مالی آمریکا چند بار نرخ بهره را افزایش دهد و قیمت طلای جهانی مسیر متفاوتی را طی کند.

 

بازار اوراق مسکن

سرازیری قیمت تسه 9812

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه9812 در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌‌شنبه در سراشیبی نزولی و زیر سطح 100‌هزار تومان قرار گرفت. بر این اساس، هر فقره از این اوراق تسهیلات بانکی، روز گذشته با افت 06/ 3‌درصدی معادل 3‌هزار و 108تومان، معاملات خود را در قیمت پایانی 98‌هزار و 298تومان خاتمه داد. فعالان مسکن معتقدند، تقاضای سفته‌‌‌‌‌‌‌‌‌بازی در بازار مسکن، تقاضای پایداری نیست و فقط در برخی مقاطع، دلالان روانه بازار مسکن می‌‌‌‌‌‌‌‌‌شوند و به معاملات مکرر برای کسب سود در کوتاه‌‌‌‌‌‌‌‌‌مدت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌پردازند. این در حالی است که اگر معاملات مسکن از ناحیه تقاضای مصرفی خرید ملک احیا شود، این وضعیت می‌‌‌تواند پایدار باشد و به رونق بلندمدت معاملات بینجامد. در چنین شرایطی انگیزه کار و فعالیت از سوی سازنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به مراتب بیشتر خواهد بود.

 

بازار نفت

فضای سبز برای طلای سیاه

6

قیمت نفت طی معاملات روزهای گذشته در حالی با امیدواری به رشد تقاضا افزایش یافت که گروه اوپک‌پلاس درصدد توافق برای افزایش بیشتر در میزان تولید است؛ به طوری که هر بشکه نفت wti روز سه‌‌‌شنبه نیز با اندکی افزایش قیمت همراه بود و در سطح 76دلار و 33سنت مورد معامله قرار گرفت. در این بین، افزایش سریع آمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا موسوم به اُمیکرون باعث نگرانی و عدم‌قطعیت در بازار نفت شده و بر این اساس به کاهش حجم معاملات برای این کالا انجامیده است. گفته می‌شود، اجلاس ماهانه اوپک‌پلاس که روز گذشته برگزار شد، می‌تواند باعث تقویت بازار تا تضعیف آن شود؛ چرا که بسیاری از اعضای اوپک، همچنان در دستیابی به سهمیه‌‌‌های تعیین‌شده با مشکل مواجهند. طبق توافق نشست اوپک‌پلاس همان رویه ماه قبل  یعنی افزودن 400 هزاربشکه روزانه نفت تاماه  بعد ادامه پیدا می‌کند.