بازار سهام

بورس در گرداب زیان

1

بازار سرمایه با توجه به تمایلات کاهشی که داشت، روز یکشنبه را نیز نزولی پشت سر گذاشت؛ به طوری که شاخص کل، روز گذشته 88/ 1‌درصد منفی از ارتفاع خود کاست و در رقم یک‌میلیون و 336‌هزار واحد ایستاد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز سرخ‌پوش شد و 65/ 1‌درصد افت را تجربه کرد. لازم به ذکر است که ارزش معاملات خرد بورس همچنان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد. از نگاه فعالان بازار به نظر می‌رسد در روزهای آینده بیش از هر چیز دیگری بورس به اخبار مذاکرات هسته‌‌‌ای و نوسان دلار واکنش نشان خواهد داد. در این میان، معامله‌‌‌گران همچنان در خریدهای خود تردید دارند و فروشندگان نیز در چنین موقعیتی متاثر از رفتار خریداران هستند؛ بنابراین فروش‌ بیشتر این سهامداران شاخص‌‌‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد و روند فعلی آن را تشدید می‌کند.

 

بازار سکه

دنباله‌‌‌روی سکه از دلار

3

سکه امامی در ادامه تاثیرات فشارهای کاهشی حاکم بر بازار طلا، روز یکشنبه نیز بر مدار نزولی قرار گرفت و افت قابل‌توجهی داشت. در این میان، سکه بورسی به دنبال عواملی همچون وضعیت اونس طلا در بازار جهانی و همچنین کاهش شدید نرخ دلار در بازار داخلی، به زیر مرز ۱۲میلیون تومان نزول کرد. به این ترتیب هر سکه امامی روز گذشته با تمایلات کاهشی در سطح 12میلیون و 480‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. گفته می‌شود با افزایش امیدواری‌‌‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌‌‌ای افت بیشتر نرخ دلار با شیب ملایم ادامه‌‌‌دار خواهد بود، بنابراین انتظار می‌رود تا زمان انتشار اخبار جدید از مذاکرات هسته‌‌‌ای این روند ادامه داشته باشد؛ مگر اینکه گزارش‌‌‌هایی برخلاف انتظارات منتشر و روند بازار کاملا معکوس شود.

 

بازار طلای جهانی

چشم‌انداز مثبت برای طلا

4

پس از اینکه آمار اقتصادی آمریکا از میزان اشتغال نشان داد فرصت‌‌‌های شغلی در این کشور در ماه گذشته رشدی کمتر از انتظارات داشته، اونس طلا در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی صعودی ظاهر شد و افزایش قیمت را تجربه کرد. اما با وجود این افزایش، این فلز زرد گرانبها نتوانست مجددا به بالای سطح 1800دلار بازگردد. بر این اساس هر اونس طلا هفته گذشته را با عملکردی منفی معادل 84/ 1‌درصد کاهش به پایان رساند. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان، واکنش بازار به آمار‌‌‌های بازار کار نشان می‌دهد که در آستانه نشست سیاستگذاری فدرال‌رزرو، بازار بیشتر روی ریسک‌‌‌های تورمی متمرکز شده است. همچنین برخی دیگر اذعان دارند، با وجود اینکه آمار اشتغال یأس بزرگی ایجاد کرده، این دیدگاه وجود دارد که فشارهای تورمی همچنان ادامه داشته باشد و طلا بتواند در سه‌ماه نخست سال به میزان 50 تا 70 دلار رشد کند.

 

بازار اوراق مسکن

مدار سبز تسه‌‌‌ها

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز یکشنبه را نیز سبز پشت سر گذاشت؛ به طوری که هر فقره از اوراق تسه9812، روز گذشته با 5‌درصد رشد معادل 5‌هزار و 272تومان همراه شد و معاملات خود را در قیمت پایانی 110‌هزار و 727تومان و با ارزش معاملات بیش از 120میلیون تومان خاتمه بخشید. افزایش سقف ارائه تسهیلات مسکن سبب شده تا شاهد جذابیت اوراق مذکور و افزایش متقاضیان آن باشیم. این مهم به رشد قیمت تسه‌‌‌ها انجامیده است. در این میان به گفته برخی از کارشناس بازار بالغ بر ۱۲۰۰حرفه و صنعت با بخش مسکن مرتبط هستند که تحرک مسکن می‌‌‌تواند به رونق اقتصادی و افزایش اشتغال منجر شود. با این حال، قیمت مسکن به شرطی که سیاستگذاری اصولی صورت گیرد و صنعتی‌‌‌سازی اجرا شود، می‌تواند کاهش پیدا کند.

 

بازار نفت

رالی صعودی نفت

6

بهای هر بشکه نفت‌‌‌ WTI بر اثر ثبات در تقاضا و همچنین به دنبال کمبود عرضه اوپک، در سه هفته متوالی روند صعودی را به ثبت رسانده است؛ به طوری که این نفت هفته گذشته را نیز با عملکرد مثبت 9/ 4‌درصد پشت سر گذاشت و معاملات خود را در محدوده 79دلار به پایان رساند. برخی از تحلیلگران بازار نفت آمریکا پیش‌بینی می‌کنند به دلیل ادامه کمبود عرضه، قیمت‌ها همچنان افزایشی خواهد بود. عده‌‌‌ای دیگر از تحلیلگران نفتی نیز بر این باورند که در کوتاه‌مدت میزان تقاضا در اروپا و آسیا روند کاهشی خواهد داشت که همین امر می‌‌‌تواند مانع تسریع در رشد قیمت‌ها شود. لازم به ذکر است که در ائتلاف هفته گذشته اوپک‌پلاس، به‌رغم کم شدن تولید برخی از اعضا، اعلام شد این گروه افزایش تولیدی به میزان ۴۰۰‌هزار بشکه برای ماه فوریه خواهد داشت.