بازار سهام

بورس سبز؛ اما بی‌‌‌رمق

1

روند نزولی بازار سرمایه که از ابتدای هفته جاری همگام با کاهش قیمت دلار، افت‌‌‌های مکرر را به همراه داشته، به روند خروج پول از این بازار دامن زده است. البته روز سه‌‌‌شنبه بازار تغییر جهت داد و شاخص کل توانست با رشد اندک 15/ 0درصدی جایگاه خود را تا ارتفاع یک‌میلیون و 334‌هزار واحدی افزایش دهد؛ اما نتوانست مانع خروج سرمایه‌‌‌های حقیقی از گردونه معاملات سهام شود. شاخص کل هموزن نیز روز گذشته با 37/ 0‌درصد رشد، لباس سبز بر تن کرد. برخی کارشناسان معتقدند، علت اصلی نزول بازار سهام را باید در متغیرهای مبهم غیراقتصادی و سیاست‌‌‌های کلان اقتصادی تاثیرگذار جست‌وجو کرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد، مهم‌ترین متهم ادامه‌‌‌دار شدن رکود بازار سهام، دخالت‌‌‌های دولتی در سازوکار بازار سهام است که همچنان ادامه دارد.

 

بازار سکه

حباب بزرگ سکه

3

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌شنبه تحت تاثیر افزایش نرخ دلار در بازار داخلی، تب و تاب افزایشی به خود گرفت؛ اما سکه امامی با وجود فشار افزایشی، رشد قیمت را تجربه نکرد و روز گذشته را نیز همچنان با نوسان در دامنه محدود قیمتی و زیر سطح 12میلیون و 500‌هزار تومان پشت سر گذاشت. بر این اساس هر قطعه از این سکه به قیمت 12میلیون و 480‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. به گفته فعالان بازار طلا با افت اندک بهای سکه امامی با وجود تمایلات شدید صعودی،‌‌‌ همچنان حباب این فلز گرانبها بالاست. گفته می‌شود این سطح حباب باعث می‌شود بازیگران بزرگ در خرید این کالا بیشتر احتیاط کنند. آنها همچنین اذعان دارند که با توجه به رفتار اخیر سکه، ترازوی سمت کاهشی‌‌‌ها این روزها سنگین‌‌‌تر بوده و مانع جهش قیمتی شده است.

 

بازار طلای جهانی

تیغه دولبه سرمایه‌گذاری طلا

4

بازارهای سهام جهانی در حالی مجددا سقوط کردند که بازدهی خزانه‌‌‌داری از بالاترین میزان دو سال گذشته خود کاهش یافت و دلار که به طور معمول در جهت عکس روند طلا حرکت می‌کند، روز سه‌شنبه افت را تجربه کرد. بر این اساس، هر اونس طلا روز گذشته در بازار جهانی در روندی صعودی در سطح 1806دلار مورد معامله قرار گرفت. به گفته عده‌‌‌ای از کارشناسان، عقب‌‌‌نشینی دلار و بازدهی 10ساله خزانه‌‌‌داری از قیمت طلا حمایت می‌کند، اما این واقعیت که بازارها همچنان شاهد سه، چهار بار افزایش نرخ بهره در سال‌جاری هستند، پتانسیل صعودی را محدود می‌کند. در حال حاضر، این دوگانگی مانند شمشیر دولبه عمل می‌کند؛ از یک طرف با افزایش تورم، طلا را به دارایی مطلوبی برای نگهداری در پرتفوی تبدیل می‌کند و از طرف دیگر با افزایش نرخ‌های بهره در سال، باعث کاهش فشار طلا می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

رشد تخت‌گاز تسه‌‌‌ها

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرند، روز سه‌‌‌شنبه نیز با قدرت زیاد به روند صعودی خود ادامه دادند؛ به طوری که هر فقره از تسه9812 روز گذشته با 38/ 4‌درصد افزایش معادل 5‌هزار و 70تومان، رشد قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب این اوراق معاملات خود را در قیمت پایانی 120‌هزار و 815تومان و با ارزش معاملات بیش از 300میلیون تومان خاتمه دادند. لازم به ذکر است که تمامی تسه‌‌‌ها نیز روز گذشته سبزپوش ظاهر شدند و تخت‌گاز به سمت قیمت‌های بالاتر حرکت کردند. مسیر هزینه ثبت‌شده در بازار مسکن نشان می‌دهد، با افزایش سقف هزینه وام مسکن در پاییز، روند تقاضا افزایش یاقت و به دلیل کاهش عرضه در این بخش، هزینه وام رکوردهای بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای را ثبت کرد.

 

بازار نفت

افزایش ریسک‌‌‌پذیری نفت

6

روز سه‌‌‌شنبه در حالی قیمت نفت افزایش یافت که سرمایه‌گذاران در انتظار سرنخ‌‌‌هایی از فدرال‌رزرو آمریکا در مورد افزایش احتمالی نرخ بهره کمی ریسک‌پذیر شدند؛ این در حالی بود که برخی از تولیدکنندگان نفت به تلاش برای افزایش تولید خود ادامه دادند. به این ترتیب در ساعات اولیه معاملات نفت بازار جهانی بهای هر بشکه نفت WTI حدود یک‌درصد افزایش یافت؛ اما در ادامه با افزایش نگرانی‌ها در خصوص کاهش تقاضا به علت شیوع سریع نوع جدید ویروس کرونا در سراسر جهان، از سرعت رشد قیمت‌ها کاسته شد و هر بشکه از این نفت به قیمت 79دلار مورد معامله قرار گرفت. برخی از تحلیلگران معتقدند، عرضه محدود سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و روسیه و متحدانش که در مجموع اوپک‌پلاس نامیده می‌شوند و همگام نبودن با تقاضا از افزایش قیمت‌ حمایت می‌کند.