بازار سهام

از دست رفتن مجدد ابرکانال ۳/ ۱ میلیونی

1

بازار سهام روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه نیز به افت ادامه داد و با ازدست‌دادن مجدد ابرکانال 3/ 1‌میلیون واحد به کمترین سطح از 20‌تیرماه نزول کرد. گفته می‌شود که چالش اصلی بازار در شرایط کنونی برتری موقعیت فروشندگان است، اما توجه به گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌های عملکرد فصلی بنگاه‌های بورسی، سیگنال‌های مثبت همچون نتایج مذاکرات، آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران و جاری‌شدن آنها در تولید می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد. با این حال همچنان فرار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از تالار شیشه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای ادامه دارد و همزمان رکودی عمیق بر دادوستدها سایه افکنده است. ناامیدی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران از بازگشت قیمت‌ها به مسیر صعودی و بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌اعتمادی آنها به سیاستگذار از مهم‌ترین دلایل تشدید فشار فروش و افت قیمت‌ها با وجود ارزنده‌بودن بسیاری از سهام و تعدیل محسوس نسبت قیمت به درآمد پیشرو بورس تهران است.

 

بازار سکه

آرامش قیمتی در بازار طلا و سکه

3

بازار طلا و سکه روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه را نیز با توجه به نوسانات اندک اخیر دلار چندان تغییراتی را به خود ندید و در همان محدوده قیمتی 12‌میلیون و 250هزار تومان مورد داد و ستد قرار گرفت. علاوه‌بر این وجود فشارهای تورمی بر روند بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی نیز نوسانات این فلز گرانبهای داخلی را محدودتر و کمتر کرده است. لازم به ذکر است که پایین‌بودن ارزش ذاتی سکه امامی و کاهش نسبی حباب این فلز ارزشمند، عامل مهمی است که انتظارات کاهشی را در این بازار تقویت می‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. برخی تحلیلگران فنی نیز بر این باور هستند؛ در صورتی‌که سکه سطح 12‌میلیون تومان را به سمت پایین بشکند، می‌توان انتظار افت بیشتر این کالا را در کوتاه‌مدت داشت، اما رخ‌دادن چنین کاهشی ملزم به افت بیشتر دلار در بازار داخل است.

 

بازار طلای جهانی

فشارهای نوسانی تورم بر طلا

4

با تقویت نرخ شاخص دلار و افزایش بازدهی اوراق خزانه‌داری آمریکا، اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه کاهش یافت؛ به‌طوری‌که بهای هر اونس این فلز گرانبهای جهانی تا سطح 1818 دلار (تا ساعت 19 به وقت تهران) افت کرد. سرمایه‌گذاران اکنون منتظر تصمیم سیاست فدرال‌رزرو ایالات‌متحده هستند که قرار است در 26 ژانویه صادر شود. در همین حال گفته برخی فعالان این بازار بر اساس گزارش سازمان بین‌المللی کار که روز دوشنبه منتشر شد، بهبود بازار کار جهانی بیشتر از آنچه قبلا تصور می‌شد طول خواهد کشید. این گزارش می‌افزاید که به‌دلیل عدم‌اطمینان در مورد دوره و مدت زمان همه‌گیری کرونا بیکاری حداقل تا سال2023 بالاتر از سطح قبل از کووید-19 باقی خواهد ماند.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش هزینه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های وام مسکن

5

عمده اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه را مثبت به پایان رساندند. بر این اساس تسه9812 نیز روز گذشته را صعودی طی کرد به‌طوری‌که این اوراق تسهیلات با 67/ 0‌درصد افزایش معادل 819‌تومان به قیمت پایانی بی‌‌‌‌‌‌‌‌‌سابقه خود در 124‌هزار و 684 تومان اوج گرفت. لازم به ذکر است که این اوراق با 102‌معامله و به ارزش بیش از 120‌میلیون تومان داد و ستدهای روز گذشته خود را همراه با رونق نسبی در تقاضا پیش‌برد. گفتنی است با اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری بهای اوراق تسهیلات مسکن، هزینه تهیه متقاضیان وام مسکن برای خرید ملک افزایش یافته است، به‌طوری‌که در موقعیت کنونی متقاضیان با پرداخت این هزینه برای دریافت وام، مبلغ بسیار کمتری را دریافت خواهند کرد که به گفته کارشناسان این شرایط چندان با قیمت‌های روز بازار هم‌‌‌‌‌‌‌‌‌خوانی ندارد.

 

بازار نفت

 نفت در قله 7 ساله

6

حمله حوثی‌های یمن به تاسیسات نفتی و همچنین مورد هدف قراردادن برخی تاسیسات و سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های دیگر امارات متحده‌عربی باعث شد تا بهای نفت دستخوش تغییرات شود، به‌طوری‌که با توجه به انتظار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران مبنی بر تداوم کمبود عرضه جهانی بهای نفت WTI در معاملات آتی روز سه‌‌‌‌‌‌‌‌‌شنبه افزایش یافت. بنابر این هر بشکه نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا روز گذشته (تا ساعت16) به قیمت 85‌دلار و 4سنت مورد‌معامله قرار گرفت. حجم معاملات این نفت‌‌‌‌‌‌‌‌‌خام به علت تعطیلات در این کشور به مناسبت یاد‌بود رهبر کشته‌شده حقوق مدنی، مارتین لوترکینگ جونیور، از سرعت رشد خود کاست. با توجه به افزایش چشمگیر خرید نفت در بازار و همچنین کمبود عرضه که ناشی از تاثیر کرونا است، باعث شده تا قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها به بالاترین سطح در چند سال اخیر برسند، به‌طوری‌که بهای این نفت به بالاترین سطح 7 ساله خود رسیده است.