بازار سهام

نگاه بورس به سامانه کدال

1

بورس تهران معاملات خود را در اولین روز کاری نسبتا متعادل آغاز کرد اما بعد از رشد صبحگاهی شاهد افزایش عرضه‌‌‌‌‌‌ها بود. با این حال روند نزولی شاخص سبب عقبگرد آن به محدوده قرمز تابلو نشد و این نماگر در پایان توانست 19/ 0درصد به ارتفاع خود بیفزاید و تا سطح یک‌میلیون و 281هزار واحد رشد کند، اما در مقابل شاخص‌کل هموزن لباس سرخ بر تن کرد و 43/ 0درصد از ارزش خود را از دست داد. یکی از دلایل تاثیرگذار بر مثبت‌شدن نماگر اصلی بازار به دلیل گزارش‌‌‌‌‌‌های مطلوب 9‌ماهه ارائه‌شده از شرکت‌های پالایشی بود که توانست به تحریک تقاضا و رشد قیمت سهام مذکور بینجامد؛ سهامی که دیروز بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشتند. به‌نظر می‌رسد قیمت سهام در طول هفته جاری نوسانات محدودی را دنبال کنند.

 

بازار سکه

افزایش ارزش ذاتی سکه

3

درحالی‌که روند اونس طلا در آخرین روز معاملاتی خود فشار نزولی بر سکه امامی وارد کرد ولی با توجه به مثبت‌بودن چشم‌انداز طلای جهانی، ارزش ذاتی این فلز گرانبهای داخلی رشد کرد. این موضوع انتظارات برخی از سرمایه‌گذاران سکه را بالا برده است، به‌طوری‌که ارزش ذاتی این سکه به بالای مرز ۱۲‌میلیون تومانی قدم گذاشت و تاثیر قابل‌توجهی در انتظارات صعودی بازار داشت، تاجایی‌که هر سکه امامی روز شنبه به قیمت 12میلیون و 420‌هزار تومان مورد دادوستد قرار گرفت. به بیان فعالان بازار طلا در صورتی‌که روند صعودی طلای جهانی حفظ شود و نرخ دلار نیز بر تمایلات صعودی خود پایدار بماند، احتمال اینکه ارزش ذاتی سکه رشد کند و بهای آن در بازار سطوح بالایی را به خود اختصاص دهد افزایش می‌‌‌‌‌‌یابد.

 

بازار طلای جهانی

تکاپوی اونس برای جهش

4

با توجه به اینکه بدهی ایالات‌متحده به بالاترین سطح خود از زمان جنگ‌جهانی دوم رسیده است و باعث شده تا بازده واقعی اوراق به پایین‌ترین سطح خود برسد، اونس طلا در معاملات بازار جهانی با وجود عقبگرد در آخرین روز هفته، توانست هفته‌‌‌‌‌‌ای مثبت را به پایان برساند، به‌طوری‌که عملکرد هفتگی این فلز گرانبهای جهانی 07/ 1درصد رشد را رقم زد و در قیمت 1836 دلار بسته شد. به عقیده برخی از کارشناسان این حوزه، به احتمال زیاد فعالان بازار طلا با نگاه به اینکه اقتصاد آمریکا چقدر قوی است، در برابر فروش بیش از حد در بازار آسیب‌پذیر نخواهد بود، بنابراین اگر قیمت‌ها پس از اتخاذ تصمیمات فدرال‌رزرو بتوانند از سد 1850‌دلاری عبور کنند، مسیر رسیدن به قیمت 1900‌دلار هموار خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

نوسان «تسه» محدود شد

5

تسه9812‌ که یکی از اوراق تسهیلات موردمعامله بانک مسکن در بازار فرابورس است، روز شنبه معاملات خود را منفی آغاز کرد، به‌طوری‌که هر برگه از این اوراق بانکی با افت 95/ 0درصدی تا قیمت 122‌هزار و 901 تومان عقب‌‌‌‌‌‌نشینی کرد. لازم به ذکر است که داد و ستدهای تسه9812 روز گذشته با تعداد 102‌معامله و به ارزش بیش از 180‌میلیون تومان به پایان رسید. عده‌ای از فعالان بازار مسکن بر این باور هستند که با توجه به اینکه اجاره‌بها تا حد زیادی از قیمت مسکن تاثیر می‌‌‌‌‌‌پذیرد، همبستگی با افزایش قیمت‌های خرید واحد مسکونی می‌تواند با تاخیر منجر به افزایش نرخ اجاره و رهن اماکن مسکونی ‌‌‌‌‌‌شود. همچنین کارشناسان اذعان‌ می‌کنند با توجه به عقب‌ماندگی اجاره‌بها‌‌‌‌‌‌ نسبت به رشد قیمت مسکن، انتظار می‌رود که در سال‌های آتی این عقب‌‌‌‌‌‌ماندگی را جبران کند.

 

بازار نفت

پنجمین درخشش هفتگی نفت

6

نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا هفته گذشته با توجه به اینکه روند صعودی داشت و تنها در آخرین روز معاملات خود اندکی افت را تجربه کرد و از بالاترین سطح 7‌ساله خود پایین آمد، ولی عملکرد مثبتی را در کارنامه هفتگی خود با رشد 2/ 1درصد مثبت به‌ثبت رساند، به‌طوری‌که هر بشکه از این نفت تا نزدیکی 87‌دلار طی معاملات هفته اخیر پیشروی کرد. به این ترتیب نفت WTI توانست برای پنجمین هفته افزایش متوالی قیمت را به‌همراه داشته باشد. به گفته اداره اطلاعات انرژی ایالات‌متحده آمریکا تقاضای این کشور همچنان با وجود برخی ابهامات و همچنین شیوع ویروس اُمیکرون داغ است، به‌طوری‌که حجم کل محصولات نفتی عرضه‌شده به بازار به بالاترین میزان در این زمان از سال به نسبت حداقل 30‌سال گذشته رسیده است.