بازار سهام

چالش‌های نزولی بورس

10

بازار سهام در ابتدای هفته متعادل و سبز ظاهر شد، اما این تمایلات مثبت در روز یکشنبه مجددا فروکش کرد و معاملات بازار بر مدار نزول شکل گرفت. در این روز خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار سهام کماکان ادامه داشت، به‌طوری‌که شاخص‌کل روز گذشته97/ 1درصد افت را به‌همراه داشت و تا سطح یک‌میلیون و 256‌هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص‌کل هموزن نیز همسو با بازار سرخ‌پوش بود و 78/ 1درصد از ارزش آن کاسته شد. به‌نظر می‌رسد داد‌و‌ستدهای بورس با چالش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌هایی همچون ادامه خروج پول حقیقی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها از بازار سهام و همچنین پایین‌بودن ارزش معاملات خرد روبه‌رو است. این وضعیت مانع از ایجاد تحرکات مثبت در این بازار می‌شود، به‌طوری‌که حتی سیگنال‌های مثبت از مذاکرات و نوسان محدود در بازار ارز هم نتوانسته خریداران را دوباره به بازار سوق دهد.

 

بازار سکه

چشم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌انتظاری سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران سکه

30

سکه امامی پیرو نوسانات صعودی نرخ دلار در بازار داخلی رشد قیمتی را در روز یکشنبه شاهد بود. این افزایش قیمت تا جایی بود که سکه توانست از مرز حساس 12‌میلیون و 500‌هزار تومان عبور کند و در بالای این سطح موردمعامله قرار گیرد. بر این اساس هر قطعه از این فلز گرانبها روز گذشته در قیمت 12میلیون و 520‌هزار تومان مورد داد و ستد قرارگرفت. به گفته برخی فعالان عاملی که به‌طور غیرمستقیم می‌تواند سکه‌امامی را نیز تحت‌تاثیر قرار ‌دهد، هجوم تعداد زیادی سرمایه‌گذار داخلی به بازارهای رمزارز است که باعث شده از حجم تقاضا و معاملات در این بازار کاسته شود. همچنین با برخی گمانه‌زنی‌ها بر سر مذاکرات حساسیت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها اوج گرفته و ذهن معامله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گران درگیر این سوال است که آیا قبل از ضرب‌الاجل زمانی آمریکا (۱۲‌بهمن) توافقی حاصل خواهد شد یا نه.

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر اوج‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گیری

40

بازار جهانی طلا هفته گذشته با عبور از قیمت ۱۸۳۰‌دلار سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد، به‌طوری‌که اونس طلا طی معاملات هفته اخیر توانست رشد قدرتمندی را شاهد باشد و به سطوح بالاتری صعود کند، اما در روز جمعه کاهش اندکی یافت که در نهایت هفته را در عدد 1836 دلار به پایان رساند و عملکرد هفتگی 07/ 1درصد را برای خود ثبت کرد. به‌رغم این افزایش، اونس طلا در خطر سقوط شدید قیمتی به دلیل فشارهای تورمی موجود در ایالات‌متحده آمریکا و همچنین برخی سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های فدرال‌رزرو قرار دارد. به بیان کارشناسان در حال‌حاضر سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران در انتظار بیانیه فدرال‌رزرو طی روزهای آتی هستند که می‌تواند تاثیر بسیار زیادی را بر روی قیمت هر اونس طلا بگذارد. در‌صورتی‌که طلا نتواند رشد خوبی را تجربه کند یک الگوی منفی بر روی روند قیمتی تشکیل خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

احتمال رونق در ایام پایانی سال

50

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز یکشنبه تماما سرخ‌پوش ظاهر شدند و افت قابل‌توجهی را تجربه کردند، به‌طوری‌که تسه9812 نیز در روز گذشته 36/ 4درصد کاهش را به‌همراه داشت و در قیمت پایانی 117‌هزار و 544 تومان داد و ستدهای خود را به پایان رساند. گفتنی است که معاملات این اوراق تسهیلات بانک مسکن با تعداد 62معامله و به ارزش بیش از 75‌میلیون تومان و با فشار فروشندگان طی شد. به عقیده عده‌ای از کارشناسان حوزه مسکن با وجود ثبات نسبی در بازارهای رقیب مسکن، به دلیل قرارگرفتن در ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های پایانی سال1400 تحرکات افزایش قیمت در این بازار افزایش یافته است، به‌طوری‌که بررسی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های غیررسمی حاکی از آن است که تمایلات خرید طی ماه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اخیر همزمان با افزایش قیمت‌ها رونق یافته است که این مساله در این ایام دور از انتظار نیست.

 

بازار نفت

عوامل موثر در رشد بهای نفت

60

معاملات بازار نفت در هفته اخیر تحت‌تاثیر عوامل مختلف به‌ویژه حمله پهپادی به تاسیسات نفتی ابوظبی و همچنین حمله به لوله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های نفتی ترکیه، افزایش احتمال درگیری در مرزهای اوکراین و همچنین نامعلوم‌بودن نتیجه مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای و اوضاع داخلی ایالات‌متحده آمریکا قرار گرفت، به‌طوری که این عوامل باعث شد تا بهای نفت جهش قابل‌توجهی را تجربه کند. در همین حال سویه جدید ویروس‌کرونا موسوم به اُمیکرون آنطور که تصور می‌شد موجب توقف شدید فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی نشده است. با این حال نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا توانست هفته گذشته را با عملکرد مثبت 2/ 1درصدی پشت‌سر بگذارد که در نهایت داد و ستدهای هر بشکه از این نفت در قیمت 84 دلار و 83‌سنت پایان یافت. لازم به ذکر است که روند صعودی هفته اخیر نفت WTI باعث شد تا این کالا در پنجمین هفته متوالی مثبت ظاهر شود.