بازار سهام

تاثیر تصمیمات ناگهانی بر بورس

1

بازار سهام روز دوشنبه را مجددا در سمت عرضه به پایان رساند، به‌نحوی‌که شاخص‌کل با افت 74/ 1درصدی به سطح یک‌میلیون و 234‌هزار واحد  نزول کرد و ارزش معاملات خرد بورس (سهام و حق‌تقدم) نیز روز گذشته در سطح نازل 1604میلیارد تومان ثبت شد. کاهش دادوستدهای سهام در بازار سرمایه می‌تواند حاکی از آن باشد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاران علاقه‌‌‌‌‌‌‌ای به انجام معامله تا زمان مشخص‌شدن وضعیت مبهم و نامطلوب بازار ندارند. به گفته عده‌‌‌‌‌‌‌ای از کارشناسان انتشار خبر مالیات‌ستانی از درآمد صادراتی پتروشیمی‌‌‌‌‌‌‌ها یکی از عوامل اصلی نزول بورس و شدت‌گرفتن ریزش شاخص‌‌‌‌‌‌‌ها بود، به‌طوری‌که با ملزم‌شدن دولت برای مالیات‌ستانی از درآمدهای حاصل از صادرات مواد خام و نیمه‌‌‌‌‌‌‌خام معدنی و شیمیایی نمادهای بزرگ مربوطه به‌سرعت با صف‌فروش مواجه شدند.

 

بازار سکه

رشد پلکانی سکه

3

بازار طلا و سکه روز دوشنبه با نگاه به افزایش جزئی نرخ دلار در بازار داخلی و همچنین اوج‌گیری قیمت اونس طلا در بازار جهانی یک پله رشد کرد، به‌طوری‌که هر سکه امامی روز گذشته در سطح 12میلیون و 550 هزار تومان داد و ستد شد. لازم به ذکر است که با رشد قابل‌توجه نرخ طلای جهانی و نوسانات مثبت دلار و همچنین کاهش حجم تقاضا در خرید این سکه، ارزش ذاتی فلز گرانبهای داخلی مجددا در بالای سطح 12‌میلیون تومان قرار گرفته تا جایی‌که حباب قیمتی خود را تا نزدیکی 300هزار تومان رسانده است. به عقیده برخی از کارشناسان در صورتی‌که رشد اونس طلا ادامه‌دار باشد و تشدید فضای هیجانی در بازار ارز داخلی با نزدیک‌شدن به دور مذاکرات هسته‌‌‌‌‌‌‌ای می‌توان انتظار داشت که سکه به رشد پلکانی و آرام خود ادامه دهد.

 

بازار طلای جهانی

شروع درخشش طلای جهانی

4

اونس طلا در بازار جهانی روز دوشنبه را با توجه به تنش‌‌‌‌‌‌‌های اروپای‌شرقی و تصمیمات در حال ظهور فدرال‌رزرو، سبز پشت‌سر گذاشت، به‌طوری‌که هر اونس طلا روز گذشته تا سطح 1845دلار و 20سنت رشد کرد. اما تا ساعت 19به وقت تهران دوباره تا 1833 دلار کاهش یافت. فدرال‌رزرو در روز چهارشنبه تصمیم سیاست‌های خود را اعلام خواهد کرد. سرمایه‌گذاران درحالی‌که برای تصمیم‌گیری در رابطه با این سیاستگذاری‌‌‌‌‌‌‌ها آماده می‌‌‌‌‌‌‌شوند، نگرانی‌ها در مورد تورم و تنش‌‌‌‌‌‌‌های ژئوپلیتیکی، جذابیت این فلز گرانبها را به‌عنوان پناهگاه امن افزایش می‌دهد. به‌عبارت دیگر معامله‌‌‌‌‌‌‌گرانی که نسبت به توانایی فدرال‌رزرو برای مقابله با فشارهای تورمی آمریکا در طول سال2022 مردد هستند، به‌ویژه پس از اثبات بی‌‌‌‌‌‌‌اساس بودن صحبت‌‌‌‌‌‌‌ها در مورد تورم گذرا، میل بیشتری به سرمایه‌‌‌‌‌‌‌گذاری بر روی این کالای باارزش را دارند.

 

بازار اوراق مسکن

مسیر مبهم بازار مسکن

5

اوراق تسهیلات بانک مسکن روز دوشنبه مجددا لباس سرخ را بر تن کرده و افت قیمت را تجربه کردند، به‌طوری‌که تسه 9812 نیز در روز گذشته 5‌درصد کاهش را به‌همراه داشت و در قیمت پایانی 111‌هزار و 672 تومان معاملات خود را به پایان رساند. لازم به ذکر است که معاملات این اوراق با تعداد 29 معامله و به ارزش بیش از 60‌میلیون تومان و با افزایش فشار فروشندگان طی شد. به گفته فعالان این حوزه با توجه به اینکه دریافت مالیات بر خانه‌‌‌‌‌‌های خالی می‌تواند از تملک‌‌‌‌‌‌‌گرایی برخی سودجویان تا حدود زیادی جلوگیری کند، اما همچنان دولت نتوانسته این قانون را به‌صورت جدی برای مالکانی که تعداد انبوهی از واحدهای مسکونی را تحت‌تصرف خود گرفته‌‌‌‌‌‌‌اند اجرایی کند. علاوه‌بر این گفتنی است که با بالا‌رفتن قیمت اوراق تسهیلات برای خرید مسکن، هزینه‌‌‌‌‌‌‌های دریافت وام نیز افزایش یافته است.

 

بازار نفت

احتمال رشد بیشتر قیمت نفت

6

بهای نفت وست‌تگزاس‌اینترمدییت آمریکا در روز دوشنبه به دلیل نگرانی‌های مرتبط با اختلال عرضه در بحبوحه افزایش تنش‌‌‌‌‌‌‌های اروپای‌شرقی و خاورمیانه افزایش یافت. این رشد قیمتی می‌تواند داد و ستدهای بازار را در حال‌حاضر کمتر کند. بدین ترتیب هر بشکه از این نفت روز گذشته در قیمت 85 دلار معامله شد. لازم به ذکر است که قیمت‌ها در موقعیت فعلی بیش از 10‌درصد در سال‌جاری به دلیل وجود برخی نگرانی‌های سرمایه‌گذاران در رابطه با کاهش عرضه افزایش یافته است. این در حالی است که اوپک و متحدانش همچنان به تلاش برای افزایش تولید ادامه می‌دهند. علاوه‌بر این گفته می‌شود که انتظارات برای افزایش تقاضای نفت به‌منظور تامین گرمایش لازم شهری در میان هوای سرد این کشور می‌تواند طی چند هفته آتی بر فشارها برای افزایش قیمت این کالا بیفزاید.